نریشن یک فیلم مستند با صدای محمدحسین لطیفی

یلدا قشقایی مستندساز و بازیگر سینما در خصوص جدیدترین فعالیت خود گفت: ساخت مستندی با عنوان «ایل بدر» را به پایان رساندم.

وی درباره هدفش از ساخت این مستند عنوان کرد: دغدغه شخصی من طی سال‌ها، جستجوی هویت فراموش شده‌ام به عنوان یک قشقایی بود. از سویی حاصل اشتیاقم برای دیدن و یافتن فانتزی‌های کودکانه، سفری شد از ییلاق به قشلاق اجدادم که دیگر اندک ردپایی از کوچ شکوهمندشان باقی است.

قشقایی افزود: موضوع این فیلم نمایش کمرنگ شدن کوچ در عشایر نیست. در ابتدا به دنبال یافتن حقایق گذشته خود بودم اما این جستجوگری مرا به حقایقی بسیار مهمتر درباره زندگی‌های قشقایی عصر حاضر رساند که به گمانم مهمتر از همه تلاش مشترک نسل جدید و قدیم برای حفظ فرهنگ و سنت هایشان بود.

وی ادامه داد: «ایل بدر» حرف دل مردمی با اصالت است که نه از هویت گذشته شان دل کنده اند و نه به هویت امروزشان دلخوشند. این اثر حاصل تلاش یکساله من با سفر به شهرهای  اصفهان، فولادشهر، سمیرم، کازرون، فیروزآباد، سپیدان، شیراز و روستاهای اطراف آن برای تحقیق، پژوهش و تولید است.

این کارگردان از نکات قابل اهمیت و ارزشمند «ایل بدر» بیان کرد: نریشن این فیلم را محمد حسین لطیفی گفتند که برای من ارزش بالایی دارد؛ چون با وجود رتبه کاری‌اش در سینما و تلویزیون دست به این کار زد.

عوامل «ایل بدر» عبارتند از:

نویسنده، کارگردان و تهیه کننده: یلدا قشقایی؛ تصویربرداران: بهرام نجفی، میلاد قاجاری، مرتضی رحمتی، تدوینگر: پویا عزیز پور، مدیر تولید: بهنام کشکولی محمدی، پژوهش: منصور نصیری طیبی.

گفتنی است؛ یلدا قشقایی علاوه بر مستندسازی به عنوان بازیگر در فیلم های سینمایی چون «زیستن» به کارگردانی رضا سبحانی، «یوسف هور» ساخته عباس شادروان و «گیتا» به کارگردانی مسعود مددی نقش آفرینی کرده و هم اکنون در جدیدترین فیلم سینمایی صادق پروین آشتیانی یعنی «صدای منو می شنوید؟» بازی می کند. وی همچنین جایزه بهترین فیلم از جشنواره فرامتنی ایتالیا برای فیلم کوتاه «همین نزدیکی» دریافت کرده است.