مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این آیین در سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره دکتر قیصرامین پور گفت: قیصر از جمله شاعرانی است که حامی بزرگ ولایت بود.

محمد جوروند اظهار داشت: همه شاعران بزرگ ایران زمین به شرافت، انسانیت و ویژگی بارز قیصر اذعان دارند و نجابت و شرافت در اشعار این شاعر فقید برای همگان واضح است.

وی گفت: امیدواریم در سال آینده کنگره کشوری این شاعر بزرگ در شهرستان گتوند برگزار شود.

وی تصریح کرد: برای ساخت بنای آرامگاه این شاعر فرهیخته زحمات زیادی کشیده شده و توسعه و تکمیل این بنا در دستور کار قرار دارد.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه قیصرامین پور متعلق به جهان اسلام، ایران و فارسی زبان ها است به گتوندی بودن او افتخار می کنیم.

سهراب گیلانی افزود: قیصر نه تنها شخصیتی ملی بلکه در رشته خود فرا ملی است و به این بزرگمرد شاعر معاصر ملی تاریخی افتخار می کنیم.

وی با بیان اینکه شخصیت او به قدری بزرگ است که رهبر معظم انقلاب از او تقدیر کردند، گفت: مسئولان کشوری و استانی باید کنگره قیصر را با رویکرد ملی برگزار کنند تا برای نسل های آینده باقی بماند.

در این مراسم شعرای استان خوزستان به شعر خوانی پرداخته و در پایان از شعرای برتر تجلیل بعمل آمد.

کارگاه و نمایشگاه خوش نویسی نیز به مناسبت نهمین سالگرد امین پور با حضور استاد غلامحسین امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان کشور در تالار همایش های قیصر امین پور در گتوند برپا شد و هنرمندان و خوشنویسان استان خوزستان آثار خود را به نمایش گذاشتند.

قیصر امین پور متولد شهرستان گتوند در 8 آبان ماه سال 1386 درگذشت و در این شهر در شمال خوزستان به خاک سپرده شد.

تنفس صبح و در کوچه آفتاب (1363)، آینه های ناگهان (1372)، گل ها همه آفتابگردانند (1380) و دستور زبان عشق (1386) از مجموعه شعرهای این شاعر است و گزیده اشعار او در سال 1378 منتشر شد.

همچنین توفان در پرانتز (نثر ادبی) و منظومه ظهر روز دهم (برای نوجوانان، 1365)، سنت و نوآوری در شعر معاصر (1383) و شعر و کودکی (1386)، از دیگر آثار این شاعر بلند آوازه است.

شهرستان گتوند با 74هزار جمعیت در شمال استان خوزستان واقع است.