معرفی 600 مروج کتابخوانی در هفته کتاب

محسن حاجی‌زین‌العابدینی تفاوت‌های اجرای جشنواره در این دوره و دوره‌های گذشته را تفاوت در معرفی و شناخت جشنواره خواند و گفت: جشنواره مروجیان در حال حاضر به عنوان یک جشنواره شناخته شده، جایگاه خود را یافته است. بیش از 610 اثر به این جشنواره ارسال شده و کثرت آثار یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال محسوب می‌شود. جشنواره شبکه‌ای را ایجاد کرد که افراد می‌توانند آثار خود را برای ترویج کتاب ارسال کنند و مطمئن باشند که این آثار مورد بررسی قرار می‌گیرند و معرفی می‌شوند.

وی با تاکید بر موفق بودن جشنواره در دوره‌های قبل، هدف از اجرای این جشنواره توسط نهاد غیردولتی را استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌ها و ایجاد ارزش افزوده عنوان کرد و اظهار داشت: «اجرای برنامه‌های مختلف در جهت ترویج کتاب؛ مثل باشگاه‌های کتابخوانی، فعالیت روستاها و عشایر دوستدار کتاب و جشنواره مروجان کتابخوانی، توسط نهادهای غیردولتی، اقدامی در راستای بالا بردن کیفیت کار بوده است.

دبیر جشنواره «مروجان کتابخوانی» بخش نشان استمرار و  بخش مروجان الکتریکی را از بخش‌های اضافه شده به جشنواره برشمردو اظهار داشت: در بخش نشان استمرار افراد و گروه‌هایی که در سال‌های گذشته موفق به دریافت جوایز این جشنواره شدند و با هدف تشویق جهت استمرار فعالیت‌های خود، معرفی می‌شوند و در بخش مروجان الکتریکی نیز افراد و گروهایی که در فضاها و شبکه‌های مختلف مجازی به ترویج خواندن می‌پردازند، معرفی می‌شوند.

زین‌العابدینی کیفیت آثار ارسالی، تنوع، خلاقیت و نوآوری آن‌ها را در روش‌های ترویج کتابخوانی مثبت توصیف کرد و گفت: بازخورد جشنواره‌های سال‌های گذشته را می‌توان در پیگیری زمان و نحوه برگزاری توسط افراد و گروه‌های مختلف دید.

وی در رابطه با دلایل واگذاری اجرای این جشنواره به «انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران»، با یادآوری این نکته که در دنیای مدرن همه مسایل جامعه توسط خود مردم جامعه اتفاق می‌افتد؛ گفت: یکی از شاخص‌های دنیای مدرن انجام مسئولیت‌های مختلف توسط نهادهای غیردولتی مثل NGOها و انجمن‌هایی است که نمایندگی مردم را برعهده دارند. در دولت جدید نیز خوشبختانه این تفکر به درستی شکل گرفت و امسال برای اولین بار این وظیفه به یک نهاد غیردولتی واگذار شد.

دبیر جشنواره مروجان کتاب‌خوانی با اشاره به ضرورت توجه به کتاب و کتاب‌خوانی، خاطرنشان کرد: از مسئولین درخواست می‌کنم کتابخوان باشند تا از تاثیر کتاب بر جامعه اطلاع یابند و بتوانند به درستی از کتابخوانی حمایت کنند.