واکنش جالب دهکردی درباره پیوستن بازیگران به شبکه های ماهواره ای

علی دهکردی بازیگر سینما و تلویزیون و نایب رییس انجمن بازیگران خانه سینما در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات درباره آخرین روزهای بازی در سریال «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی و همچنین اقدامات خانه سینما و انجمن بازیگران برای حمایت از بازیگران بی‌کار گفت.

علی دهکردی درباره ایفای نقش آیت الله طالقانی در سریال «معمای شاه» گفت: روزهای آخر تولید این پروژه است و فکر می کنم هفته آینده همه سریال به اتمام برسد.

وی درباره اینکه آیا به عنوان بازیگر از این سریال رضایت داشته و نظرش درباره انتقادهایی که درباره آن مطرح می شود، بیان کرد: این موضوع نیاز به بحث مفصل دارد. به نظرم درباره هیچ کاری نباید عجولانه نظر داد خصوصا وقتی شبکه های مختلف پر از فیلم ها و سریال ها و نمایش های مختلف سرگرم کننده هستند و سریال هنوز پخشش به جایی نرسیده که بتوانیم عادلانه قضاوت کنیم. به نظرم نباید روی موج حرف و حدیث های جانبی سوار شد و نقدهای غیرمنصفانه انجام داد. یک اثر را باید در کلیتش دید.

این بازیگر و عضو شورای مرکزی انجمن بازیگران خانه سینما درباره مهمترین اهدافی که در خانه سینما پیگیری می شود نیز گفت: امیدوارم بتوانیم صنوف خانه سینما را به جایی برسانیم که شرایط صنفی و شغلی این حرفه کامل شود و به هویت واقعی صنفی برسیم. الان در وزارت کار نه در تعریف مشاغل و نه مالیات و بیمه در جایی قرار نداریم که بشود از شغل سینماگران و بازیگران حمایت کرد. امیدوارم این اتفاق به زودی رخ بدهد و برای مواردی مانند کپی رایت و رعایت حقوق مولفان نیز یک نظام متحدالشکل و کامل تعریف و اجرا شود زیرا تا امروز نسبت به مولفان ظلم بزرگی شده است.

فقط تعداد کمی از بازیگران به شبکه‌های ماهواره‌ای رفتند و در این‌باره زیادی جوسازی شد

وی همچنین درباره کمک به وضع معیشتی بازیگران و نظرش درباره پیوستن چند بازیگر به شبکه جم به دلیل اینکه اعلام کردند در داخل کشور کاری ندارند، گفت: من ابتدا این موضوع را تصحیح کنم که شمار زیادی از بازیگرانمان به شبکه جم نپیوستند و حتی بازیگران حرفه ای بسیار انگشت شمار برایشان این اتفاق افتاد که حالا یا آستانه تحملشان پایین بود یا از روی ناآگاهی این کار را کردند و خیلی زود هم قضیه فیصله پیدا می کند. در واقع در مقابل موج کارگران بیکاری که یک زمان به ژاپن مهاجرت کردند این اتفاق اصلا مساله ای نبود که بخواهیم به آن دامن بزنیم.

دهکردی ادامه داد: بازیگران بسیاری در کشورمان مشغول به فعالیت هستند اما وقتی یک بحران اقتصادی پیش می آید به شکل اجتناب ناپذیری تولیدات تلویزیونی که محل اصلی کار دوستان بازیگر و دیگر عوامل است افت می کند و عده زیادی بی‌کار می شوند. اگر رونق اقتصادی و شکوفایی اقتصادی بیشتر شود فیلم های تلویزیونی و سریال ها هم بیشتر می شود و اگر ۱۰ فیلم همزمان تولید شود که نقش‌های مختلف برای همه گروه‌های سنی از بازیگران را داشته باشد دیگر تنها همان چند بازیگری که همیشه مورد توجه هستند به کار گرفته نمی شوند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر به شکل موردی خانه سینما، انجمن بازیگران، وزارت ارشاد و حتی صدا و سیما به برخی از بازیگران که مشکل پیدا می‌کنند رسیدگی می کند اما جایی مانند خانه سینما منابع مالی ندارد. امیدوارم روزی برسد که ما برای ۲۰ سال بعدمان برنامه ریزی کنیم نه فقط برای امروزمان.