ماجراهای ننه سرما در جشنواره تئاتر کودک

نمایش «یک روز و دوفصل» با الهام از قصه‌های مادربزرگ‌ها در بخش خردسال جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به صحنه می‌رود. این نمایش نوشته نوشین سیفی و کار رامین کهن است و در خلاصه داستان آن آمده : «وقتی بچه بودم، مادربزرگ برایم قصه می‌گفت. قصه ننه سرما و خونه ابرها. مادربزرگ می‌گفت آدم برفی‌ها، نوه‌های قد و نیم قد ننه سرما هستند ...»
 
کهن با اشاره به علاقه‌اش برای فعالیت در حوزه تئاتر خردسال افزود: کار کردن برای مخاطب خردسال بسیار متفاوت است چون تقاضا و درک و دریافت خردسالان با کودکان خیلی متفاوت است و هنرمند باید در فرم و محتوای اثرش به این موضوع توجه داشته باشد. برای مخاطب خردسال باید موضوعاتی مانند طبیعت، هوا و ... را تعریف کنید و نمی‌توانید به صورت مستقیم پیام دهید. خردسالی، دوره‌ای است ویژه شهود و تجربه.
 
او با اشاره به رده سنی مخاطبان خردسال ادامه داد: این رده سنی، بی حوصله‌ترین و بی تعارف‌ترین گروه سنی است که اگر از کاری خوشش نیاید، خیلی زود پس می‌زند و در نشان دادن عواطف و احساساتش خیلی رک است.  به همین دلیل در این اجرا سعی کرده‌ام با حضور بازیگران کودک روی صحنه، جذابیت بیشتری برای مخاطبان ایجاد کنم.
 
کهن با بیان این که در طراحی دکور تلاش کرده است از موادی استفاده کند که برای خردسالان جذاب باشد گفت: به همین دلیل از نمد استفاده کرده‌ام که هم رنگ‌های چشمگیری دارد و هم اشکال انتزاعی و ساده‌ای دارد که شبیه نقاشی‌های خود بچه‌هاست. در کنار آن موسیقی زنده هم داریم و نوازنده‌ای که چند ساز را با هم می‌نوازد و فکر می‌کنم این موضوع هم برای بچه‌های جالب باشد.   
 
او همچنین خواستار توجه بیشتر به تئاتر خردسال شد و گفت: متاسفانه بخش خردسال را خیلی خرد می‌بینند!
 
این کارگردان جوان تئاتر ادامه داد: هیچ تعریف درستی درباره تئاتر خردسال وجود ندارد و هیچ گونه کارشناسی درستی هم در این زمینه صورت نمی‌گیرد.
 
او با اشاره به برخی از موارد مندرج در فراخوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان درباره بخش خردسال اضافه کرد: گفته شده آثار این بخش امکانات ویژه‌ای نداشته باشند که این سخن نشان می‌دهد تئاتر خردسال را خیلی خرد می‌بینند.
 
عوامل اجرایی نمایش «یک روز و دو فصل» عبارتند از :نویسنده : نوشین سیفی، کارگردان: رامین کهن، موسیقی : امین پرور، بازی دهندگان عروسک: پرستو آریا کیا، امیر عباسیان، طراحی و ساخت عروسک: رامین کهن، پرستو آریا کیا، مهلا صفری، طراح لباس: نسرین خرمی، تولید شده در کمپانی تئاتر سایه.
 
بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری شهرام کرمی 21 تا 27 آذر ماه در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.