انیمیشن ساز معروف آخرین فیلمش را می سازد

کارگردان مطرح ژاپنی گفت آخرین فیلم انیمیشن بلند او ممکن است اولین فیلم انیمیشنی باشد که او با استفاده از سیستم کامپیوتری می‌سازد.

استاد انیمه ۷۵ ساله درباره طرحش برای ساخت آخرین انیمیشن بلند خود در رادیو تلویزیون ملی ژاپن صحبت کرد و در برنامه‌ای که به وی اختصاص یافته بود شرکت کرد. این برنامه با عنوان «هایائو میازاکی- مردی که تمام نشده است» روی آنتن رفت.

میازاکی اکنون در حال کار روی یک فیلم کوتاه انیمیشن کامپیوتری با عنوان «بورو کاترپیلار» است که قرار است در موزه استودیو جیبلی در توکیو نمایش داده شود، اما میازاکی در این برنامه که دیشب از تلویزیون ژاپن پخش شد گفت از نتیجه این کار راضی نیست و قصد دارد تا این پروژه را به فیلم بلند تبدیل کند.

این کارگردان افسانه‌ای انیمیشن در عین حال که در حال کار کردن روی این فیلم است، گفت آماده مرگ است. او معمولا برای ساخت هر یک از آثارش ۵ سال زمان صرف می‌کند ، گرچه استفاده از روش کامپیوتری ممکن است این روند را تسریع کند.

این کارگردان سال ۲۰۱۳ اعلام بازنشستگی کرده بود اما دوباره به کار بازگشت. میازاکی پس از بازنشستگی موقت خود با «شهر اشباح» به دنیای انیمیشن بازگشت. این فیلم حتی فروش «تایتانیک» را در ژاپن شکست و موفق به دریافت جایزه تصویر سال در جایزه آکادمی فیلم ژاپن شد و اولین فیلم انیمیشن برنده جایزه اسکار بود و همچنین برنده خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد.

«باد می‌وزد» در سال ۲۰۱۳ و «پونیو» در سال ۲۰۰۹ دو محصول اخیر این کارگردان ژاپنی هستند که هر دو به پرفروش‌ترین فیلم‌های ژاپن بدل شده‌اند.

میازاکی علاوه بر کارگردانی، طراح، گرافیست، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم‌های پویانمایی است و همراه ایسائو تاکاهاتا، استودیوی پویانمایی جیبلی را بنا نهاد.