سرنوشت دختر محجبه شاه پهلوی چه شد؟
تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که  فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم. 

گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.

یکی از این رخدادهای تاریخی بدنیا آمدن شهناز تنها دختر محمدرضا شاه و فوزیه است، تولدی که به جهت اعتقاد بر شگون نداشتن دختر در خانواده های سلطنتی به عنوان اولین فرزند باعث خشم و به هم ریختگی پهلوی ها شد.

شهناز درپنجم آبان 1319 به دنیا آمد و پس از آن به جهت فشارها و بی مهری هایی که به جهت این اتفاق به مادرش وارد شد، فوزیه درخواست طلاق داد و او را از 6 سالگی به مقصد مصر ترک کرد، بعد هم شهناز ماند و پدری که به او توجه و محبتی نداشت.

اولین دختر رضا شاه پس از این وقایع نزد یکی از عمه هایش که به وی علاقه داشت بزرگ شد و در 18 سالگی به سوئیس رفت و دوره تحصیل پنج ساله اش را در پانسیون ماری ژوزه گذراند و در سال 1331 به ایران برگشت.

فرار از پادشاه عراق و ازدواج با اردشیر زاهدی و خسرو 

شاه به دلایل سیاسی مایل بود تا او با ملک فیصل، پادشاه عراق ازدواج کند اما شهناز به این وصلت تن نداد و سرانجام در سال 1335 به عقد اردشیر زاهدی، پسر فضل الله زاهدی، عامل کودتای 28 مرداد که موجب بازیافتن تاج و تخت سلطنت شاه بود درآمد و پس از دوسال دخترشان مهناز متولد شد.

در ادامه پس از هفت سال صبر شهناز در برابر خوشگذرانی های زاهدی لبریز شد و پس از جدایی از وی، به سوئیس رفت.

او در این سفر به جوان معتاد و بی بندوباری با نام خسرو جهانبانی فرزند سپهبد جهانبانی که مشغول تحصیل در رشته نقاشی بود، دلبست و بدون رضایت دربار با وی ازدواج کرد.حاصل این ازدواج یک دختر و پسر به نام های فوزیه و کیخسرو بودند.

تحولات اخلاقی شهناز پهلوی و سیاستگریزی
شهناز پیش از انقلاب با روی آوردن به دین و مذهب اسمش را به هاجر تغییر داد و در مجالس خصوصی نیز با روسری شرکت می کرد.

بعد از این مقطع و مرگ شاه، او که همیشه از سیاست ها و توطئه های دربار فاصله می گرفت و در بند این حرف ها نبود، با ارثیه ای که هفت درصد کمتر از بقیه بود و موجب شکایت وی شد، به پاریس رفت و به نقل از برخی منابع همچنان در آن جا در حال سکونت است.