"یک روز بخصوص" در جشنواره فجر
همایون اسعدیان که پس از چهار سال دوری با فیلم "یک روز بخصوص" به عرصه فیلمسازی بازگشته، این فیلم را دیروز به دفتر جشنواره فیلم فجر تحویل داد. به همین بهانه نگاهی به آخرین ساخته اسعدیان انداخته و شانس دریافت سیمرغ در بخش های مختلف را بررسی می کنیم.
 
جشنواره فیلم فجر در آستانه
شانس دریافت سیمرغ کارگردانی
 
همایون اسعدیان از سال 1353 با ورود به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با شرکت در کلاس‌های آموزش فیلمسازی و ساختن فیلم‌های 8 میلی متری آغاز کرد. در سال 1357 به دانشکدهٔ هنرهای دراماتیک وارد شد و به تحصیل در رشته سینما پرداخت. او فعالیت در سینمای حرفه‌ای را با عکاسی فیلم «دبیرستان» آغاز کرد و نخستین فیلم خود نیش را در سال ۱۳۷۳ کارگردانی کرد. فیلم طلا و مس با پرداختی زیبا و ساده اما تأثیر گذار، فیلمی پویا و تأمل‌برانگیز در کارنامه فیلمسازی او می‌باشد.
 
آخر بازی، مرد آفتابی، شوخی، طلا و مس و بوسیدن روی ماه از جمله مطرح ترین آثار این کارگردان محسوب می شوند. وی تاکنون موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره نشده اما در سال 1372 برای فیلم دو همسفر جایزه جشنواره در بخش عکاسی را از آن خود نمود. وی همچنین در سال 1379 برای فیلم "آخر بازی" به دریافت سیمرغ نزدیک شد اما تنها توانست دیپلم افنخار بهترین کارگردانی را از آن خود کند.
 
حال اسعدیان با درامی اجتماعی و با حضور بازیگران صاحب سبکی همچون فرهاد اصلانی، مصطفی زمانی، پریناز ایزدیار، شیرین یزدان بخش و محسن کیایی با فیلم "یک روز بخصوص" به جشنواره بازگشته است.
 
غیبت چهار ساله این کارگردان همه را بر آن داشته تا انتظارهایشان از فیلم جدید اسعدیان را بالا برده و منتظر روایتی تازه در سینمای ایران باشند. حضوری که دوستداران اسعدیان را به دریافت سیمرغ و ادامه راه فیلمسازی او امیدوار کرده است.
 
شانس های دریافت سیمرغ بازیگر مرد
 
فرهاد اصلانی
 
"یک روز بخصوص" اولین تجربه مشترک اصلانی و اسعدیان محسوب شده و اصلانی به جز این فیلم امسال با فیلم های "ماجان" و "زیر سقف دودی" نیز در جشنواره حضور خواهد داشت و با سه فیلم شانس بالایی برای دریافت سیمرغ دارد.
 
اصلانی تاکنون 5 بار نامزد دریافت سیمرغ گردیده اما هنوز موفق به کسب این جایزه نشده است. با نوجه به حضور پر رنگ این بازیگر در سی و پنجمین دوره از فیلم فجر، باید اصلانی را جزو یکی از شانس های پر رنگ دریافت سیمرغ بدانیم. 
 
جشنواره فیلم فجر در آستانه
 
مصطفی زمانی
 
مصطفی زمانی کشف "فرج الله سلحشور" در عرصه بازیگری از سال 1387 با سریال "یوسف پیامبر" به عنوان بازیگری مستعد به سینمای ایران معرفی شد و تنها یک سال بعد با حضور در فیلم "آل" این حضور را تثبیت کرد.
 
این حضور بعد از 7 سال به بازی در 20 اثر سینمایی ختم شده و هم اکنون این بازیگر مطرح با 3 فیلم آمده تا سیمرغ بهترین بازیگر مرد را به دست آورد.
 
وی در سال 1389 برای بازی در فیلم "یک عاشقانه ساده" نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد شد اما نتوانست نظر مثبت داوران برای دریافت این جایزه را جلب نماید.
 
جشنواره فیلم فجر در آستانه
 
شانس های دریافت سیمرغ بازیگر زن
 
پریناز ایزدیار
 
پریناز ایزدیار با بازی در فیلم "یک مرد، یک شهر" از "حسن هدایت" در سال 1386 وارد سینما شد و پس از هفت تجربه سینمایی با فیلم "ابد و یک روز" توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کند.
 
ایزدیار امسال با سه فیلم به جشنواره آمده تا بتواند از جایزه سال گذشته خود دفاع کند. با توجه به دو اثر دیگر وی، "یک روز بخصوص" اولین گزینه ایزدیار برای جشنواره امسال محسوب می شود. فیلمی که نخستین تجربه همکاری مشترک این بازیگر با همایون اسعدیان به حساب می آید.
 
جشنواره فیلم فجر در آستانه
 
شیرین یزدان بخش
 
بازیگر پیشکسوت سینمای ایران "شیرین یزدان بخش" همواره یکی از قدرتمندترین حاضران جشنواره بوده و در اکثر سال های حضور خود در این رویداد هنری از سوی منتقدین مورد تحسین قرار گرفته است.
 
وی تاکنون سه بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فحر شده است. یزدان بخش در سال  1389 برای بازی در فیلم "لطفا مزاحم نشوید" اولین سیمرغ خود را دریافت کرد.
 
نکته جالب توجه درخصوص این بازیگر سینما آن است که وی در اولین تجربه خود در عرصه بازیگری توانست به با ارزش ترین جایزه سینمای ایران دست پیدا کند.
 
یزدان بخش در این دوره از جشنواره با دو فیلم "سارا و آیدا" و "یک روز بخصوص" برای دریافت سیمرغ بلورین وارد رقابت شده است.
 
جشنواره فیلم فجر در آستانه
 
"یک روز بخصوص" اثری با رگه های ملودارم در ژانر اجتماعی با این گروه تولید از نظر بسیاری از منتقدین یکی از شانس های اصلی دریافت سیمرغ بهترین فیلم محسوب می شود. باید دید تا تاریخ اعلام شده از سوی دبیرخانه کدامیک از آثار به جشنواره تحویل داده می شوند تا اسعدیان بتواند رقبای اصلی خود را شناسایی کند.