اجرای سمفونی آزادگان در تالار وحدت

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی یکشنبه پنجم دی با همراهی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر موسیقی و مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی از تمرین ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی که به منظور اجرای «سمفونی آزادگان» در تالار رودکی تهران برگزار شد، دیدن کرد.

بیان دردها و رنج های اسارت با موسیقی

حجت الاسلام ابوترابی بعد از پایان این دیدار صمیمانه بیان کرد: همانطور که بارها در بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری شنیده ایم، زبان هنر، زبان ماندگاری است بنابراین باید بتوانیم با استفاده از این ارزش های فرهنگی که برخوردار هستیم، برای انتقال ارزش های ملی و اسلامی استفاده کنیم. یکی از نام های بلند و ماندگاری که در ارزش های اسلامی و تاریخ انقلاب ما ماندگار خواهد بود، موضوع ۸ سال دفاع مقدس است که به عنوان یک ارزش و اثر برجسته بی بدیل اسلامی و ملی در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت می شود.

وی ادامه داد: دفاع مقدس به گمان من یک آینه شفافی از ارزش های ملت ایران به عنوان یک ملت اسلامی تربیت شده اسلام است که در رویارویی با نظام حاکم بر جهان و قدرت های استکباری ایستادگی کرد و برگ زرینی را به تاریخ انقلاب اسلامی ایران اضافه کرد. البته یکی از برگ های زرین و پر افتخار دفاع مقدس، برگ زرین اسارت و آزادگی است. این برگ آنقدر زیبا است که حتی مزدورانی که رزمندگان ما را در اسارت نگه داشته اند به این استقامت و ایثارگری در کنار ارزش های انقلاب اذعان کردند.

نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای «سمفونی آزادگان» به آهنگسازی احمد پژمان، توضیح داد: امروز شاهد اثر ارزشمند استاد احمد پژمان، اجرای استاد شهرداد روحانی به همراه اعضای ارکستر سمفونیک تهران بودیم که به اعتقاد من اثر زیبای هنری را خلق کردند که برآمده از ظرفیت های ملی ما برای تبیین گونه ای از زیبایی ها و ارزش های تاریخ اسارت و کار بزرگ آزادگانی است که در دوران اسارت آفریدند.

ابوترابی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: بنده به نوبه خودم از آقایان پژمان، روحانی، مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه برادران و خواهرانی که در خلق این اثر تلاش کرده اند تشکر می کنم.

این نوع کارکردن نشان می دهد که هنر ما متعهد است

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بیان کرد: خوشحالیم که توانسته ایم در این عرصه نقش کوچکی را برای سپاس و قدردانی از آزادگانی که به این میهن و ملت آرامش داده اند، انجام دهیم. به هر حال حوزه هنر این وظیفه را دارد تا برای همه کسانی که در عرصه ۸ سال دفاع مقدس زحمت کشیده اند، آنچه را که در اختیار دارد برای این عزیزان انجام دهد.

وی افزود: این نوع کارکردن نشان می دهد که هنر ما متعهد است و هنرمندان ما نیز متعهد هستند و آنچه را که در تجلیل از شایستگی ها و ایثارگری های ۸ سال دفاع مقدس انجام گرفته، پاس می دارند. ما بر این باوریم که با هنر این اتفاقات جاودانه می شود و کاری که استاد احمد پژمان و مجموعه ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی انجام داده، می تواند تقدیری از یک بخش جاودانه حماسه ۸ سال دفاع مقدس باشد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت های خود ضمن تقدیر از حضور حجت الاسلام ابوترابی فرد در این جلسه تمرین بیان کرد: معمولاً کم پیش می آید که توجه اینچنینی به هنر انجام گیرد. خوشبختانه حجت الاسلام ابوترابی حتی در زمانی که در مجلس شورای اسلامی بودند، همواره به مجموعه ما کمک می کردند. به هر حال ساخت «سمفونی آزادگان» برای همه ما افتخار است که امیدوارم بتوانیم سهم کوچکی در این زمینه داشته باشیم.

تجلیل رهبر ارکستر سمفونیک تهران از آزادگان

شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران هم گفت: این اثر برای عزیزانی نوشته شده که با فداکاری خود باعث شده اند یک وجب از این خاک از دست نرود و این افتخار بنده است که چنین اثر جاودانه ای توسط استاد احمد پژمان نوشته شده است.

وی افزود: وقتی این اثر را تمرین می کردم به قدری به دلیل محتوای آن درگیر اثر و حوادث ۸ سال دفاع مقدس شدم که فکر می کنم اگر مخاطب آن را گوش دهد، برایش کافی است و کاری خواهد کرد که این ایثار و از جان گذشتگی جاودانه بماند.

سمفونی آزادگان (سرزمین دلاوران) به آهنگسازی احمد پژمان ۱۳ دی ماه توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت تهران برگزار می شود.