پایان ساخت یک انیمیشن ایرانی

انیمیشن «برکه آبی» به کارگردانی مرتضی مشهودی و افروز خانبلوکی و تهیه کنندگی عباس عموری، محصول استودیو انیمیشن «پرنده آبی» مراحل پایانی ساخت خود را سپری می کند.

مرتضی مشهودی که تدوین این اثر را هم بر عهده دارد درباره روند تولید «برکه آبی» گفت: تولید انیمیشن نیاز به جمع آوری و سازماندهی نیروهای مختلف با دانش و تخصص های گوناگون دارد و با توجه به شرایط خاص روحی و روانی حاکم بر روند تولید که بسیار پر تنش است و همچنین شرایط خاص  تولید در ایران، ضرورت خنثی کردن هرگونه تنش ناشی از عوامل بیرونی  و درونی ایجاب می کرد که این تولید تا مراحل نهایی در سکوت خبری انجام شود.

وی اضافه کرد: از طرفی پافشاری خاص ما برای استفاده از نیروهایی که طی این سال ها در مراکز مختلف آموزشی تحت نظر خود من تربیت و آموزش دیده بودند ایجاب می کرد برای پرهیز از  تحت تاثیر قرارگرفتن و آسیب دیدن تمرکز و آرامش این نیروهای کم تجربه در مواجهه با موج خبری و رسانه ای، طی توافق  با تهیه کننده کل مجموعه در سکوت کامل فعالیت کنند.

مشهودی با بیان اینکه سرعت عمل و خوش قولی در تحویل این پروژه یکی از دغدغه های اصلی آنها بوده و هست، بیان کرد: در جلساتمان با تهیه کننده، با آسیب شناسی پروژه های متعدد مشابه که زمین گیر شدند یا به کندی پیش می روند، برآن شدیم در این زمینه با شناسایی دلایل احتمالی آنها از این مساله پیشگیری و مدیریت کنیم.

این کارگردان بیان کرد: در انیمیشن به خصوص انیمیشن سه بعدی، خلق فضای رئال همیشه سخت تر و پیچیده تر است، چون در عین حال که کاراکترها باید فانتزی و جذاب باشند برای باورپذیری به بسیاری از قواعد و قوانین طبیعت نیز باید وفادار بود. برای مثال کاراکترهای اصلی ما قورباغه هستند و از آنجایی که می خواستیم به فرم بدن قورباغه و فیزیک آن وفادار باشیم، زمان زیادی صرف مفصل بندی و حرکت درست و طبیعی آن شد. خاصه آنکه بدن قورباغه در میان موجودات یکی از سخت ترین مفصل گذاری ها را دارد. فقط پای این حیوان در چهار جهت متضاد در هم جمع و باز می شود و این حالت، اصل حرکتی حیوان است و نمی توان با حالت های دیگر جایگزین شود.

کاراکترهای اصلی ما قورباغه هستند و از آنجایی که می خواستیم به فرم بدن قورباغه و فیزیک آن وفادار باشیم، زمان زیادی صرف مفصل بندی و حرکت درست و طبیعی آن شدوی افزود: تلاش ما و گروه تولید هم این بود که به مخاطبمان آدرس اشتباه ندهیم و او را در درام قصه با ویژگی های طبیعی این حیوان نیز آشنا کنیم. این موضوع، در مورد کاراکترهای تمامی حیوانات رعایت شد. مورد دیگری که مایلم در این مجال اشاره کنم، رعایت اصول و استانداردهای تولید انیمیشن در استودیوهای بزرگ انیمیشن سازی جهان است. تلاش ما این بود که با الگو قراردادن روش کار و تولید استاندارد، بهینه سازی در ساخت انیمیشن را تجربه کنیم و امروز بعد از پشت سر گذاشتن مرحله رندر نهایی، نتیجه و ثمره این الگوبرداری را می بینیم.

مشهودی در پایان صحبت هایش عنوان کرد: بخش تصویری پروژه انیمیشن «برکه آبی» طبق جدول زمانبندی حتی یک هفته پیش از زمان مقرر آماده شد. هزینه تولید بسیار پایین تر از موارد مشابه تولید شده در کشورمان به پایان رسید و تمامی استانداردهای تصویری و فنی رعایت شد.

افروز خانبلوکی دیگر کارگردان این اثر ۱۲ دقیقه ای نیز درباره آخرین وضعیت ساخت «برکه آبی» بیان کرد: این روزها رندر نهایی پلان ها را پشت سر می گذاریم و به صورت موازی با صداپیشگان مشغول تمرین و تیپ سازی شخصیت ها هستیم. همچنین ضمن طی مرحله صداگذاری در تعامل نزدیک با آهنگساز این اثر یعنی شاهین شنتیایی هستیم که از آهنگسازان بین المللی است.

وی که نویسندگی این انیمیشن را هم برعهده داشته در این باره گفت: موضوع انیمیشن «برکه آبی» همراهی و کمک به یکدیگر و ترویج روحیه تعاون و کار گروهی است.

خانبلوکی در پایان با بیان اینکه تشویق کودکان به انجام کارهای گروهی نیاز تربیتی امروز جامعه کودک و نوجوان ما است، عنوان کرد: موضوع و داستان هایی که در انیمیشن های ایران به آن پرداخته می شود غالبا مناسب گروه سنی بزرگسال است و کمتر به مخاطبان گروه سنی کودک و نوجوان توجه می شود. در ضمن هم در پرداخت داستانی و هم گرافیکی تلاش کردیم طراحی کاراکترها الگو گرفته از انیمیشن های هالیوودی نباشد و شخصیت ها، خاص، نو و متناسب با جهان زیست شان در قصه باشند.