فراخوان اولین دوره‌ جشنواره‌ موسیقی صبا

بخش رقابتی اولین دوره‌ "جشنواره‌ موسیقی صبا" در اجرای موسیقی ایرانی، اجرای موسیقی کلاسیک (موسیقی آکادمیک غرب)، آهنگ‌سازی، پژوهش موسیقی و بین‌رشته‌ای برگزار می‌شود. نخستین دوره‌ی «جشنوارۀ موسیقیِ صبا» در بخش ایرانی با تمرکز بر گروه‌نوازی فعالیتِ خود را آغاز خواهد کرد. 

برای حضور در این بخش، گروه‌ها باید از ۵ تا ۱۲ عضو داشته باشند.  سرپرستِ آنسامبل باید دانشجو بوده و این امر مستلزم ارائه‌ی گواهیِ اشتغال‌ به‌ تحصیلِ معتبر از دانشگاهِ مربوطه به دبیرخانه‌ جشنواره است و  سنِ اعضای آنسامبل نباید از ۳۰ سال بیشتر باشد.  شرکت‌کنندگان از سازهای رایج در موسیقیِ شهریِ ایرانی در گروه استفاده کنند.  زمان مجازِ اجرای برنامه ١٠ تا ١۵ دقیقه است و گروه‌ها حداقل ٢ قطعه و حداکثر ٣ قطعه را در برنامه‌ی خود بگنجانند. 

انتخاب از فهرستِ آهنگسازانی چون حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان، حمید متبسم، فرامرز پایور، شریف لطفی، محمدعلی کیانی‌نژاد، مجید درخشانی، امیر اسلامی و اعضای گروه کامکارهاست و شرکت‌کنندگان باید یکی از آثار را آهنگ‌سازی یا تنظیم کرده؛ جشنواره می‌کوشد تا تواناییِ آهنگ‌سازیِ گروه‌ها را نیز محک بزند. 

شرکت‌کنندگان برای مرحله‌ی اولیه تا پایانِ مدت‌زمان فراخوان (۱۵ بهمن ۱۳۹۵) فرصت دارند و باید برای ثبت‌نام  به سایتِ جشنواره(sabamusicfestival.ir) مراجعه کرده و علاوه‌بر تکمیلِ فرم‌های ثبت‌نام یک نمونه‌ی تصویری از گروه آپلود کنند.  مرحله‌ی نهایی در تاریخ‌های ۳ الی ۶ اسفند ۹۵ انجام می‌شود. در این میان، پذیرفته‌شدگان در مرحله‌ی اولیه درطول جشنواره به اجرای کل رپرتوار خواسته‌شده می‌پردازند.  

هیئت داوران بخش اجرای موسیقی ایرانی احسان ذبیحی‌فر، ارژنگ سیفی‌زاده و  اردشیر کامکار هستند.

در بخش اجرای موسیقی کلاسیک،  ماده‌ی رقابتی اجرای موسیقی کلاسیک در دو مرحله و درقالبِ «هم‌نوازی» برگزار می‌شود.  نمونه‌ی تصویری در این بخش باید اجرای یک موومان یا قسمتی از یک موومان به‌طولِ ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از رپرتوارِ مرحله‌ی نهایی باشد،  با همان زاویه‌ای از نوازندگان فیلم‌برداری شود که بر روی صحنه‌ی اجرا دیده خواهند شد، فیلم نباید بریده (cut) شده باشد.  

رپرتوارِ اجرایی یک قطعه‌ی کاملِ غیرِتنظیمی (اوریجینال) چاپ‌شده برای آنسامبلِ کلاسیک تریو، کوارتت و کویینتت به‌طولِ ۱۰ الی ۲۰ دقیقه است.

هیئت داوران بخش اجرای موسیقی کلاسیک ربکا آشوقیان، گلفام خیام، سهراب کاشف، پیام گرایلی و آذین موحد هستند.

 بخش آهنگ‌سازی در دو ماده‌ی رقابتی «کرال» و «پرکاشن» برگزار می‌شود.  قطعه‌ی ارسال‌شده نباید تابه‌حال به‌طورِ رسمی اجرا شده باشد. شرکت‌کننده سَمپِلِ صوتی از اثرِ خود را نیز ارسال کند؛ اما فرآیند داوری صرفاً بر اساس پارتیتورِ اثر صورت خواهد گرفت. 

در بخش کر، باید چهار منطقه‌ی صوتیِ زنانه و مردانه در اثر به‌کار رفته باشد و طولِ قطعه بین ۲ الی ۴ دقیقه باشد قطعه روی اشعارِ معاصر نوشته شده باشد؛ آکمپانیمان پیانو اختیاری است. «گروه کر شهر تهران» آثارِ برگزیده را اجرا خواهد کرد.

هیئت داوران بخش آهنگ‌سازی محمدرضا تفضلی، مهدی حسینی، محمدسعید شریفیان، نادر مشایخی و امین هنرمند هستند.

همچنین ماده‌ی رقابتی پژوهش موسیقی تألیفِ «مقاله» است. مقاله‌ی مورد نظر نباید تاکنون چاپ شده‌ باشد.  هیئت داوران بخش پژوهش موسیقی هومان اسعدی، بابک خضرایی و حمید عسکری رابُری هستند.