پهلوی کمتر دیده شده در مستند در برابر طوفان کار شده است/ علت انتخاب نام مستند

مستند در برابر طوفان که در ایام دهه فجر از رسانه ملی در حال پخش است الحمدلله بسیار مورد استقبال مخاطبین قرار گفته است.

در ابتدا توضیحی درباره مستند در برابر طوفان  بفرمائید

مجموعه مستند دربرابر طوفان در ده قسمت سی تا چهل دقیقه ای و از ابتدای پهلوی دوم تا انقلاب 57 روایت می شود. سعی کردیم تحقیق و پژوهش متفاوتی داشته و تقریبا یک سال کار تحقیق و پژوهش و حدود 5 ماه نگارش آن به طول انجامید تا اینکه کار از نظر تحقیق و پژوهشی کار متفاوت  که تا اکنون شنیده نشده یا کمتر شنیده شده است.

تصاویری هم که استفاده کردیم ، سعی شده تصاویری باشد که تا به حال دیده نشده است. آرشیو مرکزی سازمان صداوسیما خیلی همکاری خوبی با ما داشته و تصاویری که تا به حال استفاده نشده بود را در اختیارمان گذاشت. این دوموضوع ویژگی های کار است یعنی هم تحقیق و پژوهش متفاوت است و هم تصاویری که استفاده شد تصاویر خاص و ناب و دیدنی ای است. از طرفی هم ما تحلیل شخصی خود را در کار استفاده نکردیم، یعنی سعی کردیم که فقط تاریخ را روایت کنیم و به نظر خودمان هم که با روایت تاریخ همان حرفی که میخواهیم بزنیم در روایت گنجانده شده است و دیگر نیازی نیست که ما حرف به آن اضافه بکنیم یا تحلیل شخصی خودمان را بگوییم که مخاطب پس بزند. این ها ویژگی های مثبت مستند است.

 یعنی این دو ویژگی که ذکر کردید، وجه تمایز مستند شما نسبت به سایر مستندهاست؟   

من اصلا معتقدم که در مورد پهلوی دوم کاری اصلا انجام نشده است. کار خوب و حسابی که بماند تقریبا کاری انجام نشده و صفر است که ما بیایم تاریخچه پهلوی دوم را مرور کنیم. مسئله بعدی این است که کاری هم انجام می شود شاید به یک موضوع خاصی اشاره می کند و خیلی بحث سیاسی و سنگین در مورد آن موضوع می کند برای همین مخاطب خیلی جذب فیلم نمی شود. علاوه بر ویژگی هایی که گفتم ما سعی کردیم مخاطب عام را در نظر بگیریم. کارمان داستان و روایت داشته باشد و مخاطب برنامه را تا انتها ببیند. همه این موارد را سعی کردیم انجام شود.

 
 

 چند قسمت از مستند تولید و پخش شده و چند قسمت آن باقی مانده است؟   

این مستند از روز اول دهه فجر پخش شد و پخش اول از شبکه مستند ساعت 22:30 است و شبکه های دیگر هم مرتب پخش می کنند. اکنون ما در حال انجام کارهای دوقسمت پایانی مستند هستیم تا کار تمام شود و تحویل بدهیم. چون قرار نبود مستند امسال پخش شود در این مدت ما خیلی یا عجله کار نمی کردیم منتهی چند مدت قبل به ما گفتند که مجموعه حتما باید به امسال برسد کار به صورت شبانه روزی انجام شد و هشت قسمت اول بسته شد و تحویل داده شد و دوقسمت پایانی را هم طی دو روز آینده به پخش می رسانیم.

اقبال عمومی تا اینجا چگونه بوده است؟   

ما چون درگیر کار و مدت زیادی در دفتر هستیم تا کار به موقع انجام شود کمتر بازخورد مردمی متوجه شده اما  دوستان و نزدیکانی که در جریان هستند وحتی از طرف مدیران سازمان همه آنها بازخورد مثبت خبر می دهند.

کار متفاوتی است باید ببینیم که چقدر مورد استقبال مخاطب عام قرار می گیرد. منتهی یک نقدی هست آن هم این که در ایام دهه فجر سیستم تبلیغاتی تلویزیون و توجه همه رسانه ها و خبرگزاری ها بیشتر به سمت جشنواره فیلم فجر می رود برای همین خیلی از اتفاقات و اخبار مغفول می ماند. ممکن بود اگر این مجموعه در این ایام پخش نشود و در ایام دیگری بود حتی بیشتر از این دیده می شود ولی چون مناسبتی و روایت باید در این ایام پخش شود و به خاطر توجه رسانه ها به جشنواره فیلم فجر این قبیل کارها در حوزه رسانه و تبلیغاتی و... متأسفانه مورد اغفال قرار گرفته است.

 

به نظر شما آیا نباید در مورد تاریخ بعد از انقلاب هم کار شود؟   

من می گویم درباره همه موضوعات باید کار بشود. بالاخره تاریخ خودمان است. تاریخ کشورهای دیگر را هم جذاب است. ما الان یک فیلم داستانی یا یک مستند خوب از یک کشور دیگر را می بینیم برایمان جذاب است. این جذابیت درباره تاریخ خودمان برای مخاطبان ایرانی چندین برابر می شود. منتهی کار نمی شود و توجه نمی کنند. به نظر من در این حوزه عزم جدی وجود ندارد. خود من به شخصه دوست دارم تاریخ جنگ، تاریخ دهه شصت یعنی بعد از انقلاب چه اتفاقاتی افتاده را کار بکنم و هزاران شخصیت ها وجود دارند که کار کردن درباره آنها نه اینکه فقط برای مخاطب خودمان، به نظرم حتی برای مخاطب های جهانی هم جذاب است. ما یک توانی داریم و مثلا درگیر یک پروژه می شویم، شاید  چند سال وقتمان را بگیرد و کار دیگری نتوانیم بکنیم منتهی من خودم دوست داشتم که بعد از این کار، به تاریخ دهه اول انقلاب بپردازم.

درمورد وجه تسمیه مستند توضیح دهید.   

معمولا اسم مستند از دل کار در می آید. بعد از اینکه متن کار انجام شد و در حال انجام تدوین بودیم به قسمتی در متن قسمت اول رسیدیم که وقتی که رضاشاه به جزیره موریس تبعید می شود و آخرین دیدارش با محمدرضا است به پسرش می گوید من که دارم میروم به نظرت شما می توانی پادشاهی را حفظ کنی. که محمدرضا سکوت می کند و سپس رضاشاه ادامه می دهد هرکاری می خواهی بکنی بکن اما دربرابرطوفان مقاومت نکن و بگذار طوفان از تو عبور کند. از همین جمله اسم مستند خارج شد. شاید حتی در تاریخ پادشاهی محمدرضا ببینید بارها شده که از کشور فرار کرده که آخرین بار 26 دی ماه بود. یعنی هر اتفاق ناگواری می افتاد وی مقاومت نمی کرد و می رفت.

برای این مستند از چه منابعی استفاده کردید؟   

منابع تحقیقی زیاد است منتهی ویژگی وجه تبلیغاتی کار ما این است که ما سعی کردیم از منابعی که خود پهلوی ها از دوران خودشان روایت کردند استفاده کنیم که شک و شبهه ایجاد نشود که ما تاریخ را بد روایت می کنیم یا به روایت شخص خاصی می گوییم. تقریبا نود درصد از منابع تحقیقی ما منابع درباری بود. خاطرات و کتاب شاه، خاطرات مادر فرح، خاطرات اشرف و... که ما از این ها استفاده کردیم و کار را به این صورت جمع کردیم.