عکاس پیشکسوت درگذشت

معصومی که از پایه‌گذاران تلفیق عکاسی تبلیغاتی و صنعتی است، به دلیل کهولت سن در گیلان چشم از جهان فرو بست.

 
او متولد سال 1316 بود و حدود 50 سال قبل برای ادامه تحصیل به آلمان رفت و طی سال‌های 1955 تا 1969 رشته عکاسی را در مدرسه دولتی عکاسی مونیخ آلمان به اتمام رساند. از معصومی به عنوان نخستین عکاس ایرانی دارای تحصیلات دانشگاهی یاد می شود.
 
معصومی حدود سی و پنج سال قبل به ایران بازگشت و از آن سال ها عکاسی صنعتی- تبلیغاتی را با بر پا ساختن آتلیه لورکا آغاز کرد که تا امروز نیز ادامه دارد.
 
وی همچنین در دانشکده های عکاسی ایران سال ها به تدریس مشغول بود و در دانشگاه هایی چون دانشکده روزنامه نگاری (علوم ارتباطات)، دانشگاه شهید ‏بهشتی، دانشکده صدا و سیما، دانشگاه تهران، دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد تدریس می کرد.
 
از سعید بهروزی، محمد ‏حکاک، حمید شاهرخ، جواد کیان، نادر سماواتی، اصغر دانش پور، محسن زارعی و علیرضا زینال که هر کدام در ‏رشته های متنوع عکاسی و ظهور و چاپ عکس رنگی و سیاه و سفید کاملا حرفه‌ای شده اند، می توان به عنوان شاگردان مرحوم معصومی نام برد.
 
در مراسم نکوداشت 10عکاس تاثیرگذار کشور که در قالب پنجمین همایش 10 روز با عکاسان با شعار «عکاسی امروز، فرصت های جدی» در آذر ماه امسال در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) تهران برگزار شد، از مرحوم معصومی به عنوان عکاس تبلیغاتی مدرن تجلیل شد.
 
پروانه معصومی بازیگر سینما و خواهر مرحوم عباس معصومی گفت: برادرم که به چند بیماری مانند نارسایی قلبی، دیابت و کلیه مبتلا بود، شب گذشته به دلیل ایست قلبی در بیمارستان «گلسار» در شهر رشت از دنیا رفت. 
 
وی از تشییع و به خاک سپاری پیکر برادرش در روز شنبه(فردا) در آرامگاه خانوادگی‌شان در خارج از بهشت‌زهرا (س) تهران خبر داد.