پیام تسلیت سینماگران در پی درگذشت زنده‌یاد «علی معلم»

علی معلم، مدیر مسئول و سردبیر نشریه دنیای تصویر، بنیان‌گذار جشن سینمایی تلویزیونی حافظ، مدرس، مجری و برنامه‌ساز و تهیه‌کننده‌ سینما در سن 54 سالگی و در پی حملۀ قلبی،روز گذشته 23 اسفند ماه از دنیا رفت. اهالی سینما و مدیران طی پیام ‌هایی در گذشت این سینماگر مطرح را تسلیت گفتند. متن برخی از پیام ها به شرح ذیل آمده است.

*پیام تسلیت «علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی 

درگذشت علی معلم عزیز، تمامی اهالی سینما و رسانه را متحیر و بهت زده کرد. شخصیت فرهیخته، مدیر توانمند، تهیه کننده فاضل و منتقدی برجسته، سینما و سینماگران را تنها گذاشت. صراحت گفتار و آرامش کردار فارغ از ریا و تزویرش، موافقان و مخالفانش را به تحسین وا میداشت. رفتنش را سخت می‌توان باور کرد ولی با تأسی به مرادش لسان‌الغیب، باید رضا به قضای الهی داد و از جبین گره گشود. 

در آستانه بهاری دیگر، یاد و خاطره‌اش را گرامی می‌داریم و برایش از درگاه خداوند رحمان، علو درجات و برای همسر گرامیش بانو آذر معماریان و خاندان محترمش صبر جزیل مسئلت می‌نماییم.

علی معلم، مدیر مسئول و سردبیر نشریه دنیای تصویر، بنیان‌گذار جشن سینمایی تلویزیونی حافظ، مدرس، مجری و برنامه‌ساز و تهیه‌کننده‌ سینما در سن 54 سالگی و در پی حملۀ قلبی، دار فانی را وداع گفت.

*مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری درگذشت علی معلم را تسلیت گفت

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در پیامی درگذشت ناگهانی علی معلم منتقد و نویسنده سینما را تسلیت گفت.

*در پیام دکتر سید مصطفی ابطحی آمده است:

فقدان ناگهانی علی معلم عزیز دردی علیم است برای اهالی سینما، رسانه و منتقدان. علی معلم به حق کارشناسی کاردان در عرصه سینما و فرهنگ و هنر بود و نگاشته های آن مرحوم، اندیشه و نگاه وی را برای همیشه مانا خواهد کرد.

اینجانب با تسلیت این درد ناگهانی به خانواده معلم و اهالی سینما و رسانه از خداوند منان علو درجات را از درگاه حق برای آن بزرگوار خواستارم.

*متن پیام تسلیت هیات مدیره انجمن صنفی بازیگران سینما

بازگشت همه به سوى اوست. در کمال ناباوری و تاسف دوست و همکار عزیزمان علی معلم به ناگهان از میان ما رفت . بازیگران سینمای ایران سوگ و اندوه از دست دادن این تهیه کننده ، نویسنده، منتقد و روزنامه نگار ارزنده را به خانواده محترم ایشان ، سینماگران کشور و تمامی هم وطنان هنردوست تسلیت عرض نموده و یاد و خاطره اش را همواره عزیز و تا همیشه ، محترم می دارد. 

*پیام تسلیت اﺻﻐﺮ همت، مدیر عامل ﺧﺎﻧﻪ تئاتر

متن پیام چنین است:

سخت است، اما باید باور کرد، علی معلم هم رفت، عجب سالی شدامسال!! از علی معلم هیچ وقت نمی‌شد به سادگی گذشت، باید روی او مکث می‌کردی، او تو را وادار به این مکث و پی آمد آن توجه  می‌کرد، قد و بالا، خوش پوشی ، صدای خوش، آن خنده های همیشگی و بیشتر تسلط ش بر کلام که از دانش و آگاهی ش نشانه داشت،

هوش سرشار و حواس جمعی ش،همه و همه "علی معلم "ی ساخته و پرداخته کرده بود منحصر به فرد که نمی‌شد به سادگی از او گذشت، فقدانش اسفبار و جای خالی ش بی جانشین می ماند،این ضایعه ی غیر منتظره را به سرکارخانم معماریان-همراه همیشگی ش-،فرزندانش و جامعه فرهنگی این مرز و بوم تسلیت می گویم ، روحش شاد ونامش گرامی.

*پیام تسلیت علیرضا رضا داد برای درگذشت علی معلم

با آنکه علی معلم دیگر در میان ما نیست اما او آنقدر اثر از خود به یادگار گذاشته است که امروز می‌توانیم دائره‌العمارف معلم و فرهنگنامه سینمایی معلم داشته باشیم.

برای همه لحظه‌های تکرار پذیر و منحصر به فرد سینما علی اثر دارد. آثاری که یا در زمان خودش آن لحظه را تحت تاثیر قرار داده و یا نوع نگاه و نگرش وی به آن لحظه در تاریخ ماندگار شده است.

امروز در تمام لحظه‌های عمر سینمایی او بی‌شک حاضر و ناظر است و صاحب اثر و سبک و فرهنگ. مرور می‌کنم سه دهه نشست و برخاست با وی را. از دهه شصت و هفتاد که سال‌های آغازین نقد سینما در تلویزیون بود که بی‌تردید او برای رسانه نوعی از مکتب نقد رسانه ای را پایه‌گذاری کرد و چه اصراری داشت که آن برنامه‌ها که در شبکه دو می‌ساخت از یک  سبک ومرام در نقد پیروی کند و یکدستی خاصی در مجموعه ایجاد شود و همین رد پا و اثر اندیشگی وی را تا آخرین نوشته و آخرین حافظ می‌توان مشاهده کرد.

در این آسمان ستاره‌ای چون او یافت نخواهد شد و در زمین سروی چون او نخواهد روئید، اما فرهنگ و اندیشه او در سینمای ایران ماندگار خواهد بود. او تمام و کمال مصداق این کلام بود که در شأن بزرگان گفته‌اند: عاش سعیدا و مات سعیدا. کامیاب زیست و کامروا از این جهان رخت بر بست. می‌ماند آه و حسرت برای ما و سینمای ایرانو.

و عرض ادب و احترام و تسلیت به محضر خانواده محترمشان.

*پیام تسلیت انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر 

متن این پیام به شرح زیر است :

انتشار خبر درگذشت علی معلم ، بهت آور و تاسف بار بود. در این واپسین روزهای سال 1395 خورشیدی جامعه هنری ایران یکی از فعالان رسانه ای و سینمایی اش را از کف داد.

علی معلم را اگر چه توده مردم به واسطه فعالیت های سینمایی و رسانه ای می شناسند اما برای اهل تئاتر نیز چهره ای مهربان و دلسوز بود. او چه در ماهنامه دنیای تصویر که سردبیرش بود و چه در جشن حافظ که مدیرش بود ، پیوسته به تئاتر می پرداخت و بها می داد.

برای او که صاف بود و صریح ، از درگاه یزدان پاک طلب آرامش روح و برای بازماندگانش طلب صبر و شکیبایی داریم.

*پیام تسلیت حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت 

إنّا لله وإنّا إلیهِ رَاجعُون

مشیت الهی بـر ایـن تعلق گرفـته کـه بهار فرحناک زندگی را خـزانـی ماتمزده بـه انتظار بنشیند و این ، بارزترین تفسیر فلسفـه آفـرینش درفـراخـنای بـی کران هـستی و یـگانه راز جـاودانگی اوسـت.

خبردرگذشت علی معلم عزیز تهیه کننده فهیم ، دلسوز وتوانای سینمای ایران چنان سنگین و جانسوز است که به دشواری به باور می‌نشیند، ولی در برابر تقدیر حضرت حق چاره‌ای جز تسلیم و رضا نیست خداوند قرین رحمتش فرماید.این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم ایشان و جامعه بزرگ سینمای کشور تسلیت عرض می‌نمایم.

*تسلیت جشنواره پروین به خاطر درگذشت علی معلم

خبر دردناک و تکان دهنده ای بود. شنیدن کوچ مردی که لبریز از انرژی، انگیزه، نشاط و شادابی بود. مردی که همواره، با همه وجود و تمام قد برای حمایت از هویت سینما و رشد آن ایستاد؛ و در این مسیر، برغم جسارت بی نظیر و هوش وصف ناپذیرش با همه مهربان بود. خون گرم، پرانرژی و با دانش.

برای بنده که در طول سال های فعالیتم در عرصه سینما بسان شاگردی از این معلم بزرگ  تجربه ها آموخته ام و در راستای رشد و بالندگی جشنواره فیلم پروین دلسوزانه و با خلوص و صفا کنارمان بود و راهنمایی مان می کرد باور فقدان این عزیز بسیار سخت  و دردناک است.

آینده نگری، شجاعت، جسارت، هوش سرشار، دانش وسیع و قلب بزرگ و مهربان علی معلم از او نمونه ای کم نظیر ساخت و به حق، می توان گفت که سینمای ایران در سال 95 اگر در حوزه خلق آثار«کیارستمی بزرگ» را از دست داد در حوزه تحلیل، پژوهش و تبیین مفاهیم بزرگمردی را از دست داد که «چراغ راه» بود. کمتر سراغ داریم شخصیت هایی را که هم، لبریز از تجربه و دانش باشند و هم، برخوردار از قدرت سخنوری و تحلیل های جریان ساز و در کنار همه این ها، مهربان و دارای قلب و روحی بزرگ. علی معلم یک نمونه نادر از آن در میان نسل ما بود. حیف که سینمای ایران این مرد بزرگ را از دست داد و صد حیف که جشنواره فیلم پروین یکی از بهترین حامیان دلسوزش را دیگر در کنار خودش ندارد.

مراسم تشییع زنده یاد علی معلم ساعت 9 صبح چهارشنبه 1395/12/25 از ساختمان شماره 2 خانه سینما واقع در خیابان وصال برگزار می شود. ضمناً مراسم ترحیم این هنرمند روز جمعه 1395/12/27 از ساعت 18 تا 19:30 در مسجد جامع شهرک غرب برپا خواهد بود.