کودک در تفکر برخی مدیران جایی ندارد!

محمد درویشعلی‌پور نویسنده برنامه «محله گل و بلبل» درباره ادامه تولید و پخش این مجموعه نمایشی از شبکه دو سیما بیان کرد: ما درحال نگارش متن های قسمت های پایانی هستیم و بعد از آن فکر نمی‌کنم این مجموعه فصل دیگری داشته باشد چون حمایت جدی ای ندیدیم.

وی با اشاره به اینکه حمایتی که باید از یک کار موفق صورت بگیرد از «محله گل و بلبل» نشد، عنوان کرد: این مجموعه در هر دو فصل بسیار موفق بود و این اظهارنظری است که مردم هم بیان می کنند. شاید در طول سال سریال های بسیاری با بودجه های بالا ساخته شود اما به جرات می توانم بگویم که این کار یک سوم آنها هم هزینه نداشته است.

درویشعلی پور یادآور شد: صد درصد بودجه ساخت برنامه ما را یک اسپانسر باید پرداخت کند درحالیکه برای سریال ها به این ترتیب نیست و در برنامه ما باید هم آموزه نویسی و هم اسپانسر نویسی داشته باشیم. از طرف دیگر با اینکه در نظرسنجی های بزرگسال هم در صدر بالایی قرار داشتیم و نوروز امسال از سریال شبکه هم بیشتر مخاطب داشتیم هیچ گاه ازما قدردانی نمی شود.

این نویسنده برنامه های کودک اظهار کرد: احساس می کنم در تفکر بعضی از مدیران تلویزیون کودک جایی ندارد و همین تفکر برنامه های کودک را کم رنگ و بی رنگ کرده است. امیدوارم که مدیران ارشد تلویزیون توجه ویژه ای به کار کودک داشته باشند.

درویشعلی پور درباره تفکری که در این مجموعه وجود دارد، اظهار کرد: ما شعارهایی فرهنگی را در برنامه مطرح می کنیم و شعار «آسمان آبی زمین پاک حق همه بچه هاست» خیلی فراگیر شد که متعلق به فصل قبل بود و در این فصل هم شعار «تو فضای مجازی مامان و بابا بچه نباید بمونه تنها» فراگیر شد. من بچه ها و دغدغه های آنها را دوست دارم و نگاه می کنم، ببینم چه خطراتی آنها را تهدید می کنم و بر این اساس این شعارها را تنظیم می کنم.

وی اضافه کرد: ما در زمینه فضای مجازی برای بچه‌های کنونی فرهنگسازی می کنیم تا وقتی این کودکان به سن ۲۰ سالگی و یا بیشتر رسیدند اگر در صفحه مجازی یک هنرمند یا ورزشکار می روند حرف های رکیک ننویسند و از ظرفیت های این شبکه های مجازی بهره بگیرند.

نویسنده «محله گل و بلبل» با اشاره به نبود امکانات برای برنامه های کودک یادآور شد: دیدگاه نسبت به کارهای کودک در دهه های گذشته بسیار ویژه بود و باعث شد از دل این دیدگاه افرادی چون ایرج طهماسب، اکبر عبدی، آتیلا پسیانی، علیرضا خمسه و حتی نسل های بعد مثل رضا عطاران پرورش یابند. متاسفانه این رویکرد در سال های گذشته از بین رفته است اگرچه که ما سعی کردیم با این مجموعه نشان دهیم همچنان پربیننده ترین سریال ، کار کودک است.

وی با اشاره به حمایت های مدیر شبکه از این مجموعه اظهار کرد: اگر حمایت محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو از «محله گل و بلبل» نبود این مجموعه هیچ گاه ساخته نمی شد. زمان مدیریت جعفری جلوه در دهه های گذشته نیز بهترین برنامه های کودک ساخته شد.

درویشعلی پور درباره ادامه در حوزه کار کودک یادآور شد: بعد از «محله گل و بلبل» طرح زیاد دارم ولی دیگر نمی خواهم در حوزه کودک کار کنم چون وقتی قرار است کار شما دیده نشود چرا باید انرژی و پتانسیل خود را صرف کنید بنابراین می خواهم وارد کار بزرگسال شوم و طرح های آماده هم دارم ولی هنوز مطرح نکرده ام.

این نویسنده در پایان درباره نگارش آثار کودک عنوان کرد: نویسندگان کارهای کودک ما به انگشت های دست هم نمی رسند. ما سعی داریم مثل کارهای اخیر دنیا که آثاری برای کودک و خانواده ساخته می شود به همین صورت پیش برویم چون کودک دوست دارد در کنار خانواده اش برنامه ها را ببیند و شاید به همین دلیل هم بود که آمار بینندگان بزرگسال «محله گل و بلبل» بسیار بالا بود.