امشب نماینده سازمان محیط زیست در برنامه ثریا حاضر خواهد شد

مستند برنامه ثریا «نردبان فریب» نام دارد که قرار بود هفته گذشته پخش شود. اما در حالی که ساعاتی به پخش این مستند که موضوعی در رابطه با توافق اقلیمی پاریس، پشت صحنه این توافق‌نامه‌ و حاشیه‌های پیوستن ایران به توافق‌نامه پاریس داشت، این فیلم از کنداکتور پخش خارج شد و اعتراضاتی را در پی داشت. 

پس از آن محسن مقصودی، مجری برنامه ثریا  ویدیویی در کانال تلگرامی برنامه منتشر کرد. او در این ویدئو با انتقاد از عدم پخش این مستند، انتخاب زمان پخش آن را آگاهی بیشتر افکار عمومی راجع به مصوبه ای که در مورد این توافق قرار بود بررسی شود عنوان کرد. قرار است مجلس نسبت به ایرادات شورای نگهبان درباره لایحه تغییرات آب و هوایی (توافق نامه پاریس) که مورد بررسی کمیسیون کشاورزی قرار گرفته است در روزهای دیگر رسیدگی کند.

مرتضی میرباقری امروز در حاشیه بازدید خود از پشت صحنه سریال گمشدگان، با اشاره به همکاری نزدیک دولت و رسانه ملی یکی از دلایل توقف پخش این مستند را عدم وجود نماینده دولت عنوان کرد و گفت:  آن مستند در رابطه با بحث محیط زیست و تفاهمنامه‌ پاریس که مجلس باید در مورد آن تصمیم‌گیری کند ساخته شده است و بنا بود چهارشنبه گذشته نماینده‌ای از دولت و همچنین کارشناسان مستقل حضور داشته باشند تا بحث مطرح شود و روز شنبه یعنی سه روز بعد از آن نیز شبکه مستند فیلمی که در این زمینه آماده کرده است را روی آنتن ببرد.

اما چهارشنبه گذشته مصادف با هفته قوه قضائیه شد و رئیس محترم قوه قضائیه برنامه ای داشت که طولانی شد و برنامه ثریا به روی آنتن نرفت و البته اعلام هم کردند که چون طولانی شد ما نرفتیم. چون آن بحث کارشناسی انجام نگرفته بود علی‌القاعده اگر مستند روی آنتن می رفت به ما اعتراض می‌کردند که شما باید به ما اجازه حضور می‌دادید. ما این تعامل را با دولت داریم و هر برنامه‌ای که طراحی می‌کنیم و مسائل را که می‌خواهیم بررسی کنیم، تقاضا می‌کنیم نماینده دولت هم حضور داشته باشد و کارشناسان مستقل هم مسائلشان را مطرح کنند.

سازمان محیط زیست معتقد بود که چون جلسه برگزار نشده و ما دغدغه‌هایمان را مطرح نکردیم، این می‌تواند ایجاد سوء تفاهم بکند. براین اساس ما برنامه‌مان را تغییر دادیم، به این صورت که مستند را نگه داشتیم که شنبه آینده (24 تیرماه) پخش شود. امروز نماینده سازمان محیط زیست در برنامه ثریا حاضر خواهند شد.