وزیر ارشاد: زبان فارسی موجب انسجام جامعه ایرانی شده است

 سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۱۱ مرداد در آئین اختتامیه هشتاد و چهارمین دوره دانش‌افزایی برای فارسی‌آموزان خارجی که به همت بنیاد سعدی و به مدت یک ماه در دانشگاه علامه طباطبایی برپا شده بود، در سخنانی گفت: در ایران دو شخصیت برجسته در خصوص اشاعه و گسترش زبان فارسی در چند دهه اخیر، نقش بی‌بدیلی داشته‌اند؛ شخصیت اول مقام معظم رهبری هستند، ما سراغ نداریم که کسی به اندازه ایشان نسبت به زبان و ادب فارسی تا این میزان حساسیت و دقت لازم را که ایشان دارند، داشته باشد.

وی شخصیت دوم برجسته را در زمینه گسترش زبان فارسی، غلامعلی حداد عادل معرفی کرد و گفت: هر کجا که از زبان فارسی سخن گفته می‌شود، با حضور آقای حداد عادل یک تعریفی دارد و بدون حضور ایشان، یک تعریف دیگر. اگر امروز هم مقامات دولت به احترام آقای حداد عادل به خاطر شخصیت فرهیخته او و اینکه از چهره‌های مؤثر در حوزه فرهنگ این کشور است، در این جا جمع شده‌اند، بدون‌شک بنده هم لازم می‌دانم هم از طرف دولت، هم از جایگاه وزارت ارشاد و هم به عنوان رئیس شورای پاسداشت زبان فارسی از ایشان تشکر کنم.

صالحی‌امیری در ادامه زبان فارسی را عامل هویت‌بخش و رمز ماندگاری و انسجام ملی سرزمین ایران توصیف کرد و یادآور شد: زبان فارسی به مثابه ظرف و مجموعه‌ای است که همه ایرانیان را در همه نقاط دنیا کنار همدیگر گرد آورده و موجب انسجام جامعه ایرانی شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: اگر امروز در این سرزمین، تمدنی را سراغ می‌گیریم، قطعاً ریشه‌های آن همین زبان فارسی است که در این جغرافیا به قدمت و درازای تاریخ حضور داشته است.

وی حساسیت مقام معظم رهبری را نسبت به این مسئله فراتر از موضوع زبان ذکر کرد و گفت: زبان از دیدگاه شخص اول کشور ما به منزله هویت و انسجام و تداوم حیات ملی است و اگر امروز ما از چنین تمدنی برخوردار هستیم، این مسئله را مدیون زبان فارسی بوده و هستیم؛ بارها به این سرزمین حمله شده است و بسیاری از جمله مغولان انرژی خود را برای انهدام تاریخ و هویت این سرزمین گذاشتند؛ اما این جامعه هیچ‌گاه زبان فارسی را فراموش نکرد.

در پایان این مراسم و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قائم مقام وزیر علوم، رئیس بنیاد سعدی و رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، نفرات برتر ۶ سطح آموزشی در هشتاد و چهارمین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی معرفی شدند و از آنها تجلیل به عمل آمد.