«گسل» و موقعیت‌های تازه طنز

این مجموعه که پیش از این قرار بود از شبکه سه سیما پخش شود، داستان زندگی محافظ یکی از معاونان وزراست و اتفاقاتی که در حیطه زندگی شخصی و کاری او به‌وجود می‌آید.

نقش این محافظ به نام ارشیا را سام درخشانی بازی می‌کند و درکنار او بیژن امکانیان نقش دکتر اعتبار را که معاون یکی از وزراست را به عهده دارد. مجموعه گسل روایتی است از نمایش دو بخش کاری و زندگی شخصی از داستان ارشیا و دکتر اعتبار.

از علاقه‌مندی ارشیا به دختر اعتبار گرفته تا مشکلاتی که در حیطه کار برایش به‌وجود می‌آید. این مجموعه به تهیه‌کنندگی محسن چگینی و به کارگردانی علیرضا بذرافشان در دست تولید است.

محسن چگینی پیش از این تهیه‌کنندگی مجموعه‌هایی کمدی چون «دزد و پلیس»، «چهارخونه»، «ساختمان پزشکان»، «شب‌های برره» و «شمعدونی» را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانیده و این‌بار یک درام کمدی سیاسی را به کارنامه خود می‌افزاید. در مجموعه «گسل» بازیگرانی چون بیژن امکانیان، سام درخشانی، مهتاج نجومی، فلور نظری، تیرداد کیایی، رامتین خداپناهی، ستاره حسینی و دیگر بازیگران ایفای نقش می‌کنند.

مجموعه‌ای بزرگ در حوالی سوهانک که پیش از این ساختمان کمیته امداد را در خود جای داده بود محلی است که گروه در آن مشغول تصویربرداری است.

محوطه‌ای با حیاطی بزرگ که تابلویی در سردرآن گذاشته شده و قرار است ساختمانی باشد که نیروهای امنیتی در آن مشغول به کار هستند.

در گوشه و کنار چند زن و مرد ایستاده‌اند که گویا قرار است در این صحنه به عنوان سیاهی لشکر حضور داشته باشند. عوامل صحنه، اتومبیلی که قرار است در این سکانس باشد را تمیز می‌کنند و عوامل دیگر مشغول چیدن دوربین‌ها و ابزار صحنه از داخل سینه موبیل‌ها هستند.

معرفی چهره‌های جدید به تلویزیون

رضا کریمی، مدیر تولید این مجموعه می‌گوید: اواسط دی ماه تصویربرداری مجموعه را آغاز کردیم و به غیر از چند روزی که در ایام عید تعطیل بودیم، در باقی روزها تصویربرداری بی‌وقفه انجام می‌شد. به گفته وی این مجموعه جزو مجموعه‌های بسیار پربازیگر بود و در خیلی از سکانس‌ها بازیگران فرعی زیادی بازی داشتند.

کریمی، بکر بودن لوکیشن‌ها در این مجموعه را از خصوصیات بارز مجموعه «گسل» می‌داند.

او می‌گوید: زمانی که تولید مجموعه را آغاز کردیم فیلم‌ها و سریال‌های زیادی دردست تولید بود و ما نمی‌توانستیم خیلی از لوکیشن‌ها را در اختیار داشته باشیم. از طرفی هم می‌خواستیم از لوکیشن‌هایی استفاده کنیم که برای بار اول در یک مجموعه به تصویر کشیده می‌شد. همه اینها جزو مواردی بود که بسختی کار ما می‌افزود.

او در ادامه می‌گوید: زمانی که این لوکیشن را انتخاب کردیم قرار شد که به عنوان دو محل از آن استفاده کنیم و این شد که از این مجموعه به‌عنوان دو لوکیشن وزارتخانه و محل استقرارنیروهای امنیتی استفاده می‌شود.

کریمی که در این مجموعه نقش کوچکی را هم بازی می‌کند در ادامه می‌گوید: به نظرم «گسل» قصه خوبی دارد. روایت یک مجموعه سیاسی که بازیگرانش رادر موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که فضایی کمدی را در برداشته باشد.

وی درادامه می‌گوید: در کنار بازیگران بنام از بازیگران جوان تازه کارهم در این مجموعه استفاده کردیم و قرار است چهره‌های جدیدی با این مجموعه به مخاطب معرفی شوند.

اتومبیلی وارد صحنه می‌شود. قرار است در این سکانس علیرضا بذرافشان هم در نقش رئیس بازی داشته باشد. رضا کریمی در نقش راننده و مرتضی زارع در نقش حاجی هم حضوردارند.

خانه امن ـ خارجی ـ روز

رئیس و حاجی و راننده کنار هم ایستاده‌اند و ساکتند. چند کارمند زن و مرد دیگر نیز در حیاط حضور دارند. یک پیام برای راننده می‌آید. راننده متن پیام را نگاه می‌کند و گوشی را در جیبش می‌گذارد و دوباره سکوت
برقرارمی‌شود.

حاجی: حالا تکلیف قلیچ چی میشه؟

رئیس: تکلیفش معلوم شد.

حاجی: از کجا می‌دونی؟

رئیس: (با کنایه) همین الان پیامش اومد. مگه نه (رو به راننده)

حاجی (شاکی): نباید به ما هم بگی؟

راننده (به رئیس): بهش بگو

رئیس: من رئیس توام نه تو رئیس من

سکانس به برداشت دوم می‌رسد. باد شدیدی درحیاط محوطه می‌پیچد و گویا ضبط صدا را با مشکل مواجه می‌سازد.

نقش‌های کلیشه‌ای انتخاب نمی‌کنم

سام درخشانی در این مجموعه نقش ارشیا مبتنی، محافظ دکتر اعتبار را بازی می‌کند. وی که پیش از این نیز در مجموعه پشت‌بام تهران سابقه همکاری با بذرافشان را داشته است درباره حضور خود در این مجموعه می‌گوید: ارشیا یکی از سخت‌ترین نقش‌هایی بود که تا به حال بازی کرده بودم. چراکه در این مجموعه چند بخش از زندگی او را می‌بینیم. ارشیا پسری است ساده و بی‌غل و غش، اهل جنوب شهر است و با مادر خود زندگی می‌کند این‌که می‌گویم چند مقطع از زندگی او را می‌بینیم به این دلیل است که در جاهایی وارد زندگی شخصی‌اش می‌شویم و ارتباطش را با مادرش می‌بینیم و متوجه می‌شویم که این شخصیت چه کودک درون قوی‌ای دارد. در عین حال ارشیا را در محیط کارش می‌بینیم و با بخش دیگری از شخصیت او مواجه می‌شویم. به گفته درخشانی، تمام شخصیت‌‌های این مجموعه در جاهایی هوش هیجانی پایینی از خود نشان می‌دهند و همین اتفاق است که باعث می‌شود لحظات کمدی و خنده‌داری برای مخاطب به وجود بیاید.

وی در پاسخ به این سوال که چه معیاری برای انتخاب نقش‌هایش دارد، می‌گوید: همیشه سعی داشته‌ام که انتخاب‌هایم کلیشه‌ای و تکراری نباشد و شاید همین اتفاق باعث شده که بیشتر در تلویزیون فعالیت داشته باشم تا سینما. چرا که امروزه تولیدات در سینما به جایی رسیده است که اگر مثلا فیلمی در یک ژانر مشخصی خوب می‌فروشد باقی تولیدات با همان محتوا و مضمون ساخته شود و این باعث می‌شود که به تبع آن نقش‌ها هم تکراری و شبیه به هم به نظر برسد. سعی می‌کنم از کلیشه به دور باشم و چون پیشنهادهایی که برای بازی در تلویزیون دارم متنوع‌تر است بیشتر سعی می‌کنم در سریال‌های تلویزیونی بازی کنم. البته معمولا بیشتر از یک سریال در سال کار نمی‌کنم.

درخشانی که پیش از این فیلم پرفروش خوب، بد، جلف را به تهیه‌کنندگی محسن چگینی روی پرده داشته است، درباره نحوه انتخاب نقش خود می‌گوید: اولین چیزی که برایم مهم بوده و به آن دقت زیادی دارم، این است که فیلمنامه را دوست داشته باشم و نقشی که بازی می‌کنم با همه وجوه قابل باور باشد. معمولا سعی می‌کنم انتخاب کنم تا مورد انتخاب قرار گیرم.

یارانه به جای رایانه

قرار است در این صحنه بیژن امکانیان، سام درخشانی و ستاره حسینی بازی داشته باشند. ستاره حسینی در این مجموعه جزو چهره‌هایی است که قرار است برای نخستین‌بار به مخاطب معرفی شود و نقش مرضیه، دختر دکتر اعتبار را بازی می‌کند. در بخشی از قصه متوجه علاقه ارشیا به مرضیه می‌شویم و این دقیقا نقطه عطف ماجراست.

اتومبیل دکتر اعتبار جلوی ساختمان نیروهای امنیتی پارک شده و مرضیه منتظر به ماشین تکیه داده است. کارگردان با بلندگویی که در دست دارد موقعیت صحنه را به بازیگران اصلی و فرعی گزارش می‌کند. در این بین دستیارکارگردان هم بازیگران سیاهی‌لشکر را برای ورود به جاهای مختلف صحنه آماده می‌کند. قرار است ارشیا و اعتبار در حالی که مشغول صحبت با یکدیگر هستند از ورودی ساختمان به داخل محوطه بیایند.

برداشت آغاز می‌شود و سام درخشانی درحالی‌که با آب و تاب تمام دیالوگ‌هایش را برای اعتبار می‌گوید به دلیل اشتباه گفتن کلمه یارانه به جای رایانه گروه را مجبور به برداشت دوم می‌کند. قرار است بعد از رسیدن دو بازیگر مرضیه با حالتی پرسشگر از پدر خود بپرسد که چرا به اینجا آمده‌اند و اعتبار هم از دادن جوابی درست به دخترش طفره برود.

برداشت دوم هم به تائید کارگردان نمی‌رسد و قرار دادن بازیگران سیاهی لشکر در جای اولیه خود یکی از مشکلاتی است که برای گروه کارگردانی تا حد زیادی زمانبر است. صحنه مجددا تکرار می‌شود و این بار برای این‌که درخشانی و امکانیان در جای درستی در کنار ماشین قرار بگیرند جلوی پایشان نشانه‌ای گذاشته می‌شود که خطا نروند. برداشت سوم به تائید کارگردان می‌رسد و سه بازگر مقابل دوربین سوار ماشین می‌شوند تا اتومبیل از جلوی دوربین رد شود.

بازی در دنیای واقعی

سام درخشانی از آن دسته بازیگرهایی است که تا به امروز در کارنامه هنری خود نقش‌های متنوعی بازی کرده است.

وی می‌گوید: به نظرم در دنیای واقعی آدم به تمام معنا مثبت و یا منفی وجود ندارد و چه بسا که خود آن کاراکتر منفی هم چه دزد باشد و چه قاتل ممکن است در زندگی شخصی خود و حتی در میان دوستان و خانواده خود وجوه مثبتی هم داشته باشد. این همان چیزی است که سعی می‌کنم در درون نقشی که قرار است بازی کنم لحاظ کنم که آن نقش مثبت و یا منفی صرف دیده نشود. به نظرم همه آدم‌ها اگر در شرایط خاصی قرار بگیرند بسته به موقعیتی که در آن هستند می‌توانند خصوصیات مثبت و یا منفی از خود بروز دهند و آدم‌های خوب و یا بدی باشند.

بازیگر نقش ارشیا فیلمنامه مجموعه «گسل» را فیلمنامه قوی و خوبی می‌داند. او می‌گوید: تلاقی چندین بچه قصه موجب شده که همه چیز برای مخاطب فراهم شود. چرا که بیننده این مجموعه قصه عاطفی و عشق می‌بیند، گاه با حوادث پلیسی داستان همراه می‌شود و زمانی با موقعیت‌های کمدی داستان می‌خندد و این همان چیزی است که قصه و محتوای آن را بسیار جذاب ساخته است.

یک داستان جذاب پر افت‌وخیز

بیژن امکانیان در این مجموعه نقش دکتر اعتبار را که معاون یکی از وزراست بازی می‌کند. او که بازیگری را از دهه 60 و با فیلم آفتاب‌نشین‌ها آغاز کرد توانایی‌اش را با فیلم «گل‌های داوودی» به کارگردانی رسول صدرعاملی در ایفای نقش جوان نابینای عاشق پیشه به تصویر کشید و پس از آن در فیلم‌های مختلفی چون «گمشدگان»، «دبیرستان»، «خفاش» و «آواز تهران» ایفای نقش کرد.

او درباره حضور خود در این مجموعه می‌گوید: پیش از این تجربه تهیه‌کنندگی چند فیلم سینمایی را برعهده داشتم و در مجموعه‌های تلویزیونی نیز بازی کرده بودم. زمانی که این نقش به من پیشنهاد شد احساس کردم فیلمنامه پتانسیل خوبی برای کار دارد، چرا که با تلفیق چند موضوع گره‌ها و نقطه عطف‌های خوبی را در داستان به‌وجود می‌آورد.

وی درباره نقش دکتر اعتبار می‌گوید: در همه این سال‌ها همیشه مخاطب عادت کرده است که من را در نقش مثبت ببیند و حتی زمانی که نقشی بازی می‌کردم که به سمت و سوی منفی گرایش داشت خیلی‌ها به من اعتراض می‌کردند و شاید خیلی نقش را نمی‌پسندیدند. زمانی که این نقش به من پیشنهاد شد فکر کردم فرصت خوبی است که بعد از وقفه‌ای که برای حضور در تلویزیون داشتم دوباره به رسانه برگردم؛ بخصوص این‌که داستان و نقش دکتر اعتبار جای کار زیادی
برای بازی داشت.

وی در ادامه می‌گوید: سینما و تلویزیون امروزه مخاطبان جوان زیادی دارد و با گستردگی تولیدات سینما و تلویزیونی در جهان باید تمهیداتی اندیشید و راهکارهایی پیدا کرد که بتوان مخاطب را پای تلویزیون نشاند. وی درباره داستان «گسل» می‌گوید: این‌که یک کاراکتر را از چندین وجه کاری و شخصی و خانوادگی بتوان تحلیل کرد به نظرم فرصت خوبی است که بازی دیگر یک مجموعه با داستان خوب و قوی و با تحلیلی درست از شخصیت‌های قصه به مخاطب عرضه کرد و این اتفاق دلیل خوبی است که بتوان پیش‌بینی کرد قرار است «گسل» مجموعه جذاب و پربیننده‌ای برای مخاطب آگاه امروز رسانه ملی باشد.

قرار است تا غروب آفتاب تصویربرداری ادامه داشته باشد. علیرضا بذرافشان که پیش از این نویسندگی مجموعه‌هایی چون «داستان یک شهر»، «خط قرمز»، «تب سرد»، «زیرزمین»، «راه بی‌پایان» و... را برعهده داشته این‌بار به همراه مهدی شیرزاد نویسندگی گسل را برعهده گرفته است. مجموعه 14 قسمتی «گسل» که پیش از این «بی‌نمک» نام داشت قرار بود از شبکه سوم سیما روی آنتن برود که با توافقی که میان مسئولان شبکه انجام شد، قرار شد میزبان مخاطبان شبکه اول سیما باشد. باید دید این بار محسن چگینی و گروه سازنده‌اش تا چه اندازه می‌توانند یک مجموعه جذاب و پرمخاطب را روانه آنتن کنند. تصویربرداری مجموعه همچنان ادامه دارد و قرار است از اواخر مرداد پخش شود.