فیلمی که با زیارت امام رضا (ع) کامل شد

حسین صباغ که فیلم‌سازی را بصورت تجربی دنبال کرده است و از سال 84 فعالیت سینمایی‌اش را آغاز کرده است، فیلم کوتاه داستانی «حرمان»؛ اولین فیلم داستانی حرفه‌ای‌اش از بین 4 فیلمی است که تاکنون جلوی دوربین رفته است.

فیلم کوتاه «حرمان» چند سال قبل برگزیده جشنواره فیلم کوتاه رضوی شده و حضور در 15 جشنواره ملی دیگر را پشت سرگذاشته است.

«حرمان» روایت مادری است که تصور می‌کند، پسرش از او مراقبت می‌کند، فیلمی در تایم 7 دقیقه که روایتی از زیارت امام رضا (ع) را هم به تصویر کشیده است.

حسین صباغ به ایسنا می‌گوید: «حرمان» به قصد سوژه زیارتی امام رضا (ع) ساخته نشد و فیلمی با سوژه مادر بود. شش ماه طول کشید که فیلم‌نامه آن آماده شد، فیلم با تایم 7 دقیقه است اما برای من مهم بود به آنچه می‌خواهم برسم. خدا را شکر اتفاقی افتاد و با زیارت امام رضا (ع) این فیلم کامل شد.

او درباره تایم فیلم هم خاطرنشان کرد: از ابتدای کار و فیلمنامه‌های اولیه‌ای که می‌نوشتم، یک تایم بین 5 تا 8 دقیقه بود که در نهایت با تایم 7 دقیقه ساخته شد.

حسین صباغ درباره انتخاب بازیگر مادر فیلم هم گفت: من از ابتدا ایشان را مدنظر داشتم چون سابقه بازیگری داشت و در واقعیت هم یک خانم بسیار متدین هستند و عین شخصیت فیلم عاشق زیارت امام رضا (ع) بود به هرحال این موضوع کمک می‌کرد که حس خوبی را در فضای فیلم بوجود بیاورند.

او در ادامه درباره اینکه چگونه می‌توان فیلم مذهبی ساخت که از سفارش دور باشد، گفت: این یک اتفاق، دلی است و من معتقدم اگر فیلم‌ها گاهی به دل نمی‌نشینند، به خاطر این است که برای بودجه‌ ساخته شده‌اند در حالیکه این فیلم‌سازی دلی است و وقتی با بودجه و سفارش ساخته می‌شود بنابراین آن فیلم کار نمی‌کند.

او ادامه داد: کارگردانان دوست دارند، سوژه‌های مذهبی را هم دور از سفارش کار بکنند اما حقیقتا شاید الان با مشکل بودجه مواجه هستند. به نظرم سفارشی بودن یا نبودن فیلم را اگر در نظر نگیریم، مهم‌ترین نکته‌ای که باعث می‌شود، فیلم به دل بنشیند، این است که کارگردان دلی کار کرده باشد.

این فیلم‌ساز یزدی همچنین درباره پروژه جدید فیلم سازی‌اش هم توضیح داد: شهر من با اینکه به تازگی ثبت جهانی یونسکو شد اما بسیار در معرض خطر است چون بافت تاریخی بی نظیری که در آن وجود دارد به شدت در حال آسیب است و ممکن است تا چندین سال دیگر اتفاقی بیفتد که برای همیشه پشیمانی داشته باشد و آیندگان ما را سرزنش کنند. به هرحال ما یک میراثی داریم از گذشتگان که امروز به آن می‌بالیم و من بارها برای آدم‌های مختلفی که به شهرم می‌آیند درباره‌ی شهرم با هیجان از گذشته و تاریخ می‌گویم ولی مساله مهم این است که ما امروز برای آیندگان داریم چه کار می‌کنیم؟! نه تنها میراثی نمی‌گذاریم بلکه متاسفانه داریم میراث قبلی را خراب می‌کنیم.

او ادامه داد: اینها دغدغه‌های من است و دوست دارم در این زمینه فیلمی بسازم که شاید تلنگری برای مسوولان باشد.

صباغ اظهار امیدواری کرد: شرایط فیلم‌سازی بگونه‌ای باشد که ما بین فیلم سازی‌مان، فاصله دو ساله نباشد.

او در پایان با اظهار خرسندی از برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و مستند رضوی در یزد در عین حال گفت: بودجه‌ای برای تولید مستند،کوتاه در اختیار بچه‌های این استان قرار بگیرد چون اگر تولید فیلم در یزد راه بیفتد، مطمئن هستم حرف‌های شنیدنی بچه‌های اینجا خواهند داشت.