سال 96 سال جهانی شدن سینمای ایران

اگر تمام پروژه‌های سینمایی در دست تولید در خارج از مرزها به نتیجه برسند، می‌توان ۹۶ را سال شکوفایی سینمای ایران در عرصه‌های بین‌المللی و جهانی دانست و به موفقیت برخی از این فیلم‌ها در فصل جوایز امیدوار بود.

در سال‌های اخیر کم پیش آمده بود که برخی از سینماگران نامدار ایرانی همزمان در خارج از مرزها مشغول ساختن فیلم باشند. به لطف علاقه وصف‌ناپذیر هندی‌ها به مجید مجیدی و موفقیت‌های جهانی در چند سال گذشته اصغر فرهادی، 2چهره جهانی سینمای ایران راهی هند و اسپانیا شدند تا تازه‌ترین تجربه‌های کارگردانی خود را در آسیا و اروپا بسازند. موفقیت تجاری «من سالوادور نیستم» و «سلام بمبئی» هم ایرانی‌ها را برای سفر دوباره به برزیل و هند وسوسه کرده و عبدالرضا کاهانی هم فیلمی با بازیگران ایرانی در تایلند ساخته است.

اسکار ایرانی برای هند و اسپانیا

مجیدی که پیش از این «محمد رسول‌الله(ص)» را با حضور بازیگران داخلی و عوامل بین‌المللی در ایران و دیگر نقاط دنیا مقابل دوربین برده بود، سال گذشته نخستین پروژه خارجی خود را در هند کلید زد. «پشت ابرها» یا «آن سوی ابرها» با فیلمنامه‌ای از مهران کاشانی فقط 2چهره ایرانی دارد و تمام بازیگران و عوامل پشت دوربین آن هندی هستند. فیلم مراحل پس‌تولید را پشت سر می‌گذارد و با موسیقی‌ای آر رحمان، آهنگساز هندی برنده اسکار به‌زودی برای نمایش آماده می‌شود. به‌نظر می‌رسد هندی‌ها روی حضور موفق پشت ابرها در اسکار2018حسابی ویژه باز کرده‌اند.

فرهادی که پیش از این «گذشته» با بازی علی مصفا را در فرانسه ساخته بود، این بار روانه اسپانیا شده است تا پروژه‌ای فعلا بدون نام را با حضور چهره‌های شهیر جهانی کلید بزند. این فیلم که همین روزها در سرزمین ماتادورها مقابل دوربین می‌رود، فقط یک ایرانی روی صندلی کارگردانی دارد و تقریبا تمام عوامل و بازیگران آن خارجی هستند؛ از پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم اسپانیایی در مقام بازیگر گرفته تا فیلمبردار اسپانیایی‌تبار ‌زاده مراکش و البته پدرو آلمودووار روی صندلی تهیه‌کنندگی. فیلم بدون نام فرهادی بی‌تردید یکی از گزینه‌های درخشش در اسکار2019البته به نمایندگی از اسپانیاست.

چشم به درخشش در گیشه

پس از فروش بسیار خوب فیلمی که منوچهر هادی با حضور رضا عطاران در برزیل ساخت، حالا نوبت به مسعود اطیابی رسیده تا یاد و خاطره من سالوادور نیستم را دوباره زنده کند. پیش‌تولید «من اینجا چی می‌خوام» از مدتی پیش آغاز شده و قرار است پژمان جمشیدی و سام درخشانی نقش‌های اصلی آن را ایفا کنند؛ ضمن اینکه امیر جعفری یکی دیگر از گزینه‌های حضور در این پروژه برزیلی است. جمشیدی و درخشانی امسال فیلم بسیار پرفروش «خوب، بد، جلف» را روی پرده داشتند.

دیگر فیلم بسیار موفق سال گذشته سینمای ایران سلام بمبئی است که به لطف حضور یک بازیگر هندی و استفاده از لوکیشن‌ها و موسیقی هندی به فروشی چشمگیر دست یافت. قربان محمدپور که از حضور محمدرضا گلزار و بنیامین بهادری در نقش‌های اصلی بهره برده بود، به‌تازگی پروانه تولید «دختر شیطان» را گرفته و قصد دارد آن را در همان حال و هوای سلام بمبئی در هند بسازد. بازیگران مرد و عوامل اصلی این فیلم ایرانی خواهند بود و یک ستاره زن بالیوودی در فیلم هنرنمایی خواهد کرد.