تلاش «شب فیروزه‌ای» برای درگیرکردن مخاطب/عکس

در معماری ایرانی تمامی رنگ‌ها سمبل و نماد خاصی از نشانه‌ای هستند و در فرهنگ ایرانی هم زیباترین رنگی که در اغلب نماهای قدیمی و اصیل به کار برده شده است،‌ رنگ فیروزه‌ای است. رنگی که اغلب مساجد،‌ گنبد‌ها، اماکن تاریخی مذهبی و ... همه با آن رنگامیزی شده است. اما استفاده از این رنگ در برنامه‌ای که هر هفته در یکی از استان‌های کشور بروی آنتن می‌رود، نشان از این دارد که هدف اصلی سازندگان آن تاریخ ایران و احترام به فرهنگ ایرانی است. آنها در اصل می‌خواستند برنامه‌ای برای همه مردم ایران تولید کنند.

این تصمیم از سوی سازندگان شب فیروزه‌ای در حالی روی داده که این روزها بیشتر برنامه‌های تلویزیونی از یک استودیو روانه آنتن می‌شوند و برنامه‌سازها خیلی حوصله‌ ساختن برنامه در لوکیشن‌های بیرونی را ندارند چه برسد به اینکه مدام این لوکیشن‌ها از استانی به استان دیگر تغییر کند.

قصد داریم با ارزیابی روند تولید برنامه‌ای نظیر «شب فیروزه‌ای» به این نتیجه برسیم که آیا اساسا استودیوگریزی در نهایت به نفع مخاطب است یا خیر؟ و آیا این گونه برنامه سازی می‌تواند مخاطب گریزپای تلویزیون را به خود جلب کند یا خیر؟

** آرامگاه حافظ، شروع اولین قسمت از دو سری «شب فیروزه‌ای» 

از سال 95 ، چراغ اولین برنامه «شب فیروزه‌ای» در کنار آرامگاه خواجه راز حافظ شیراز با حضور هنرمندان صاحب نام کشور و همراهی دیدنی و پرشور میهمانان استان فارس از سراسر کشور و شیرازی های خونگرم روشن شد. برنامه «شب فیروزه‌ای» کاری مشترک از دو شبکه پرمخاطب پنج و فارس تلاش دارد تا شب‌های گرم تابستان را با حضور خانواده ها در فضا های جذاب و تاریخی شیراز جذاب تر و خاطره انگیز نماید.

** برنامه‌ای که استودیوی ثابت ندارد

«شب فیروزه‌ای» به دلیل فرمتی که از ابتدا داشته است، استودیوی ثابت نداشته و هر هفته در مشهورترین و زیباترین مکان تاریخی، دیدنی استان مربوطه دکوری برای حضور مهمان و مجری تعبیه می‌شود و هنوز هم این روند ادامه دارد. همچنین این دکور با ویژگی‌های بومی شهر ارتباط تنگاتنگی دارد. 

** تغییر در عوامل تولید از سال 95 تا 96

«شب فیروزه‌ای» در دو سری تولید شد، در سری اول تهیه کننده : سهیل مروت، کارگردان: حسین فضل الهی، تصویر بردار: ثمر، مونتور: مرجان مهرپور، صدابردار : محمد عباسی و ... و همچنین در سری دوم عوامل تولید و همچنین تهیه کننده غلامرضا حیدری تغییر کرد، اما در هر دو فصل از این برنامه علی معصومی به طور ثابت مجری بود.

این برنامه در هر دو دوره با همکاری سیمای استان‌ها و معاونت سیما به روی آنتن رسانه ملی می‌رود.

** مجری ثابت برنامه شبانگاهی سیما

علی معصومی تنها مجری ثابت این برنامه تلویزیونی است و از همان سال 95 با این برنامه همراه بوده است. درست است گاهی اوقات مجریان دیگری در کنار او قرار می‌گرفتند اما او همچنان مجری اول این برنامه به شمار می‌رود.

علی معصومی متولد تهران است اما پدر او اهل کرمانشاه و مادرش متعلق به اراک است. او در سال 79 وارد صداوسیمای اراک شده و کارش را در رادیو استان مرکزی با برنامه «نقل و نبات» آغاز کرده است. پس از آن به رادیو ورزش رفته و در ادامه نیز رادیو پیام را برای فعالیت انتخاب کرده است.

او سال 85 اولین اجرای تلویزیونی خود را با برنامه «صبح بخیر ایران» آغاز کرده که از قضا این برنامه هم برنامه‌ای استودیو گریز بود و به تمام مردم ایران تعلق داشت. پس از آن و در اواخر سال 85 این مجری به شبکه پنج سیما کوچ می‌کند و همچنان نیز در این شبکه تلویزیونی مشغول به فعالیت است. 

نگاهی به روزمه این مجری نشان می‌دهد که تجربه خوبی در ارتباط‌گیری با مخاطبان مختلف دارد و در برنامه شب فیروزه‌ای هم با حضور پارتنرهای مناسب که اگر ترجیحا متعلق به همان استانی باشند که برنامه از آنجا پخش می‌شود، موفق خواهد بود. 

** پخش همزمان از شبکه استانی و شبکه پنج سیما

یکی از ویژگی‌های این برنامه تلویزیونی پخش آن به صورت زنده علاوه بر شبکه پنج سیما از سیمای استان همان شهر در یک هفته میزبانی است. 

این موضوع باعث می‌شود اگر مخاطبی در استانی دیگر علاقه ای به دیدن برنامه شبکه‌های سراسری نداشت، دست کم برنامه ویژه استان خود را از شبکه استانی‌اش پیگیری کند. 

** آیا «شب فیروزه‌ای» با برنامه‌های مشابه تفاوت دارد؟

«شب فیروزه‌ای» از لحاظ ساختاری تفاوت آنچنانی با سایر برنامه‌هایی که در این دسته بندی تولید و روانه آنتن می‌شوند، ندارد. در این برنامه هم مثل خیلی از برنامه‌های دیگر مهمانان ملی و بومی، هنرمندان، خواننده‌های محبوب کشور و بالاخص استان مربوطه دعوت می‌شود، تنها نقطه قوت آن نسبت به برنامه‌های مشابه، حضور پررنگ‌تر بومی‌های هر استان در برنامه است که منجر می‌شود مخاطبان غیر پایتخت‌نشین نیز خود را در قاب رسانه ملی ببینند. 

** مسیر دشواری که سازندگان طی می‌کنند

قطعا با شرایط تولید و برنامه‌سازی در ایران ساخت برنامه‌ای که هر 10 روز از آن از یکی از شهرهای استانی بروی آنتن می‌رود، کار ساده‌ای نیست. اما سازندگان شب فیروزه‌ای برای ایجاد تفاوت و ادای احترام به مخاطبان خود این دشواری را به جان خریده‌اند تا برنامه‌ای در خور تولید کنند.

** معرفی مکان‌های دیدنی شهر میزبان

برنامه شبانگاهی شبکه پنج سیما که در دوره جدید خود با همکاری سیمای استان‌ها پخش می‌شود، در یکی از بخش‌هایش گزارشی از مکان‌های دیدنی و گردشگری استان نیز ارائه می‌دهد. در کنار اینها  ظرفیت‌های مذهبی، نقاط خاص گردشگری، توانمندیهای استان در عرصه‌های مختلف، آداب و رسوم فرهنگی و اقتصادی استان مربوطه را به مردم معرفی می‌کند.

** «شب فیروزه‌ای» به کدام شهرها سفر کرده است؟

«شب فیروزه‌ای» در این دو فصل به شهرهای بسیاری سفر کرد و شب‌هایی به یاد ماندنی را برای اهالی شهر و همچنین مردم تهران رقم زد. یزد، آبادان، پارک چیتگر دریاچه شهدای خلیج فارس، همدان (آرامگاه ابوعلی سینا)، آب و آتش ، اصفهان (چهل ستون،‌میدان امام) و ... از جمله این شهرها بودند.

** آغاز پخش سری دوم از تیرماه 96

جنگ شبانه «شب فیروزه‌ای» از روز شنبه 17تیرماه ساعت 21 با همکاری سیمای استان‌ها علاوه بر پخش از شبکه‌های استانی که این برنامه در آنها بروی آنتن می‌رود، روی آنتن شبکه پنج سیما هم می‌رود.