نخستین کنسرت مذهبی باخ با اجرای نادر مشایخی

مجموعه «اینتر- ارکستر تهران» دوم شهریور ماه امسال نخستین کنسرت از کنسرت های مذهبی باخ  با عنوان «عشق و دیگر هیچ» را در تالار رودکی تهران برگزار می کند. در این برنامه که با همکاری دفتر موسیقی وزارت ارشاد و «اینتر ـ ارکستر تهران» به رهبری و مدیریت هنری نادر مشایخی برگزار می شود، موسیقی مذهبی باخ در آلمان قرن ۱۸ میلادی و عناصر هنری ـ مذهبی ایرانی که از لحاظ زمانی یا محتوا با هم تناظر دارند در کنار هم قرار می گیرند.  

نادر مشایخی، رهبر ارکستر و آهنگساز درباره این پروژه توضیح داد: ما در این پروژه روی سه عامل کار می کنیم؛ عامل اول دربرگیرنده درگیری باخ در دوران باروک پیرامون مسایل معنوی و انتقال آن به مخاطب از طریق موسیقی است که در این احوال، باخ نه به عنوان آهنگساز یک نُت بلکه به عنوان آهنگساز ایده معرفی می شود. عامل دوم نحوه انتقال مفاهیم دینی و معنوی از طریق عواطف در ایران و عامل سوم شباهت های موسیقی ایرانی به عوامل موسیقی باروک در حوزه فیگورشناسی است. به هر حال در نوحه خوانی های سنتی روال بر این است که نوحه خوان احوالات یکی از معصومان را با گوشه مخصوص می خواند، حتی اگر در اینجا آوازی هم وجود نداشته باشد اما گوشه به همان سبک و سیاق ویژه خود اجرا می شود و این همان نکته ای است که از نظر ما شبیه موسیقی باروک است و ما مشغول کار روی این فضا هستیم.

وحید افتخارحسینی مدیر مجموعه «اینتر- ارکستر تهران» هم درباره برنامه های این مجموعه ضمن تشکر از حمایت های مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد بیان کرد: «اینتر ـ ارکستر» یک ارکستر کاملا خصوصی با بیش از ۸۰ نوازنده و گروه کر است که برای انجام فعالیت مستمر و ادامه دار نیازمند حمایت های بخش خصوصی و دولتی است. ما باید به جایی برسیم که ارکسترهای خصوصی را به عنوان بخش مهمی از حیات فرهنگی کشور به رسمیت بشناسیم و بابت رشد و پایش آن هزینه کنیم.

نخستین برنامه از سری کنسرت های مذهبی باخ با عنوان «عشق و دیگر هیچ» ساعت ۲۱ روز دوم شهریور ماه برگزار می شود، در این کنسرت قطعاتی آوازی از موسیقی مذهبی باخ و  قطعاتی از نادر مشایخی در قالب «بریکولاژ» و با شیوۀ کایرونومی (آهنگسازی و رهبری همزمان) همراه با روایت و نوشتار محمد صالح علا میزبان علاقه مندان موسیقی خواهد بود.