واکنش به شوخی با علی دایی در «حالا خورشید»

سامان گوران از کمدین های سری اول «خنده بازار» در نوروز ۹۰ بود که با تقلید صدای عادل فردوسی پور، مهران مدیری، علی دایی و رضا صادقی به شهرت رسید. در شهریور همان سال که «خنده بازار» حسابی دیده می شد و اتفاق تازه ای را در تلویزیون رقم زده بود، وی در یکی از آیتم ها با برنامه «۹۰» شوخی کرد و به عنوان بدل عادل فردوسی پور، علی دایی و حبیب کاشانی مدیرعامل وقت پرسپولیس حاضر شد و صدای آن ها را تقلید کرد. آیتمی که اتفاقاً خیلی از آن استقبال شد و تا مدتی در تلفن های همراه دست به دست می شد. با این حال پس از پخش این آیتم، علی دایی که برخلاف فردوسی پور و کاشانی، از شوخی های سامان گوران ناراحت شده بود و آن ها را تمسخر و توهین می دانست، از او شکایت کرد. بازتاب شکایت دایی، پایین کشیدن فتیله شوخی با چهره ها و دست به عصا حرکت کردن عوامل «خنده بازار» بود و البته شکایتی حقوقی از سامان گوران که در مراجع رسمی پیگیری شد. با این حال سامان گوران دست به دامن یکی از دوستان علی دایی شد و یک سال بعد، از او دلجویی کرد.

در تلویزیون با دایی شوخی نمی کنند
 
با این که سامان گوران در شروع کارش موجی را در میان مخاطبان تلویزیون ایجاد کرده بود، ولی دیگر از او در قاب این رسانه خبری نیست. در این سال ها کمدین های زیادی در برنامه های مختلف تلویزیونی و به خصوص همان «خنده بازار» با چهره های هنری، ورزشی و حتی سیاسی شوخی کرده اند اما علی دایی کمتر سهمی از این شوخی ها داشته است. تقلید صدای علی دایی را معمولاً می توان در مراسم غیررسمی و در جشن های کوچک شهرستان ها شنید؛ جایی که کمتر دیده می شود و تبعاتی هم برای کمدین ها ندارد.
 
یوسف کرمی و حالا خورشید
 
حالا حدود ۵ سال از آن ماجرا گذشته و اگرچه کمدین های تلویزیون با علی دایی شوخی ندارند، رضا رشیدپور و «حالا خورشید» دوباره باب این اتفاق را باز کرده اند. البته رشیدپور بدون مقدمه هم سراغ شوخی با شهریار فوتبال ایران نرفته. او یک ماه پیش و در حاشیه مراسمی برای تجلیل از جمشید مشایخی، درباره این شوخی ها به طور مستقیم از علی دایی سوال کرد و وقتی از او اجازه گرفت، این کار را انجام داد. علی دایی هم به شرط آن که کمدین مسخره نکند، اجازه این کار را داد. اگرچه رخصت گرفتن رشیدپور و رخصت دادن علی دایی، حرکت مثبتی برای هر دو طرف تلقی می شود، اما بسیاری از طنزپردازان معتقدند اگر قرار باشد هر کمدین برای شوخی کردن با یک سلبریتی، از او اجازه بگیرد، شاید دیگر فضای شوخی و کمدی بسیار محدود شود.

واکنش ها به شوخی ها

از روز گذشته ویدئویی که از شوخی های یوسف کرمی با علی دایی و چند سلبریتی دیگر منتشر شده، دست به دست می شود و با واکنش های دوگانه ای در میان مخاطبان مواجه شده است. برخی آن را دوست داشتند و سرگرم کننده می دانستند و برخی دیگر این کار را «توهین» تلقی و تقبیح کردند اما در این میان اتفاق مهمی که افتاده، مجوزی است که شهریار فوتبال ایران داده و حالا کمدین ها راحت تر می توانند در مجامع عمومی با او شوخی کنند. خود علی دایی هم اگرچه شاید خیلی از این شوخی ها خوشحال نشود، ولی فعلاً در برابر آن ها صبر پیشه کرده است