"گمشدگان" سریالی پر ریسک

چند هفته‌ای است که سریالی تحت عنوان "گمشدگان" به کارگردانی رضا کریمی، با پرداختن به مسائل و آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

این سریال که هدف اصلی‌اش هشدار نسبت به معضل اعتیاد و تبعات آن به خانواده‌ها است در قالب یک ملودرام اجتماعی با بازیِ بازیگران با سابقه ای چون پرویز پورحسینی، ستاره اسکندری، کوروش تهامی و پژمان بازغی روایت می‌شود.

سریال گمشدگان

فیلمنامه‌ سریال "گمشدگان" که توسط احسان جوانمرد و رضا مقصودی نوشته شده در خصوص دختر جوانی است به نام ترنج "روشنک گرامی" که در رشته‌ی عکاسی تحصیل می‌کند.

ترنج در این سریال با برادر کوچکتر خود درگیر اعتیاد پدرش به مواد مخدر صنعتی می‌شود و برای نجات از این معضل، فرار از خانه را انتخاب می‌کنند که این فرار، آسیب‌های دیگری را برایشان به همراه می‌آورد. فراری که می‌توان گفت یکی از تبعات همان اعتیاد پدرشان به شمار می‌رود.

سریال گمشدگان

اما این فرار، آن‌ها را نجات نمی‌دهد و دوباره به دام مواد مخدر می‌اندازد و اینبار برادر کوچک ترنج به دست پخش کننده‌های معروف پایتخت میفتد و ترنج که به دنبال برادرش می‌گردد، خود دچار آسیب‌هایی می‌شود، اما ترنج خوش شانس‌تر به نظر می‌رسد چراکه رضا کریمی کارگردان سریال از طریق او می‌خواهد داستان اصلی را روایت کند، به این دلیل ما میبینیم که ترنج در مسیر پیدا کردن برادرش با قشر‌های مختلفی رو به رو می‌شود و هرکس به نوعی او را برای رسیدن به برادرش یاری می‌کند.

رضا کریمی در این سریال ریسک بزرگی انجام داده و به جای پرداخت کارشناسانه و مستند به مسئله‌ی اعتیاد، چندین آسیب دیگر را از جمله مهاجرت، حاشیه نشینی، فرار، کودکان کار و طلاق را که خود هرکدام می تواند سوژه‌ی یک سریال باشد را با بازیگری تازه کار که ریسک وی را دو برابر می‌کند را به تصویر می‌کشد و باید دید این کارگردان با سابقه‌ی سینما و تلویزیون به هدف خود میرسد یا نه.

پرداختن به آسیب‌های اجتماعی در قالب سریال نیاز به پژوهش‌های میدانی دارد و اگر کارگردان صبورانه به این موضوع بپردازد به طور قطع به هدف اصلی خود می‌رسد، چراکه با هر کدام از این معضل‌ها به خصوص اعتیاد، خانواده به عنوان اولین نهاد فرو می‌پاشد.

کریمی در این سریال به طور خاص و مستند به اصلی‌ترین موضوع سریال یعنی اعتیاد نپرداخته و به دنبال آن به تبعات این آسیب اجتماعی پرداخته و برای روایت آن از بازیگری کم تجربه استفاده کرده که به دلیل بازی یکنواخت در همه‌ی سکانس ها، مخاطب خیلی با وی همذات پنداری نی کند.

"روشنک گرامی" که نقش اصلی سریال "گمشدگان" را إیفا می‌کند، پیش از این در فیلم سینمایی "هلن" هنر بازیگری خود را در کنار رویا نونهالی و پژمان بازغی به نمایش گذاشته بود که به مراتب در آنجا بازی جذاب تری نسبت به این سریال ارائه داده است.

گفتنی است سریال "گمشدگان"به کارگردانی رضا کریمی و تهیه کنندگی علی حجازی مهر، با بازی پرویز پورحسینی، ستاره اسکندری، کوروش تهامی، پژمان بازغی، رامین ناصر نصیر و فریبا نادری، هرشب ساعت ٢١:٣٠ از شبکه دو پخش می‌شود.