محدودیت برای فیلم‌اولی‌ها از بین برنده خلاقیت

مستانه مهاجر تدوینگر و تهیه‌کننده سینما با تأکید بر اشتباه بودن حذف بخش فیلم‌های اول (نگاه نو) از جشنواره فیلم فجر گفت: محدودیت بیش از اندازه برای فیلمسازان اول و انداختن آنها در بازی رقابت با فیلمسازان با تجربه، خلاقیت آنها را از بین می‌برد.

این تدوینگر و تهیه‌کننده سینما در این باره بیان کرد: سخت‌گیری بیش از حد به جوانی که می‌خواهد وارد این حوزه شود، اتفاق خوبی نیست. همچنان که معتقدم حذف کردن بخش فیلم‌های اول از جشنواره فجر که سبب شناسایی استعدادهای جوان می‌شد، هم کار درستی نبود؛ معتقدم که بهتر است این بخش مانند سال‌های قبل به صورت مجزا برگزار شود.

وی تصریح کرد: با مجزا کردن فیلم اولی‌ها در جشنواره فیلم فجر، آثار آنها بهتر و بیشتر دیده می‌شود. از همه مهم‌تر اینکه این فیلم‌ها با دقت بیشتری ارزیابی می‌شوند؛ چرا که به هرحال نمی‌توان تأثیر نام‌ها را در ارزیابی آثار بخش سینمای ایران نادیده گرفت.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «اسرافیل» در بخش دیگری از این گفتگو، با اشاره به محدودیت‌های معمول جشنواره‌ها و راه نیافتن همه فیلم‌ها به بخش مسابقه، یادآور شد: باید توجه داشت آنهایی که به هر علتی به جشنواره راه پیدا نمی‌کنند - به خصوص آنها که آثارشان از کیفیت برخوردارند- خشم و سوءتفاهمی برایشان ایجاد می‌شود که در نهایت خروجی خوبی برای مجموعه سینما ندارد. معتقدم در دو سال گذشته که بخش فیلم اول حذف شده، جریان فکری چندان مناسبی بین فیلمسازان اول ایجاد نشده است.

مهاجر ادامه داد: این ادغام رقابتی در بین بچه‌های جوان به وجود می‌آورد که آنچنان دلچسب نیست. باید توجه داشت فیلم‌های اول، آداب و مختصات خود را دارند و صحیح نیست در رقابت با فیلمسازان با تجربه قرار بگیرند؛ چرا که در نهایت سرخوردگی و بی اخلاقی در نتیجه اعمال سلیقه، به وجود خواهد آمد.

اجازه دهیم جوان‌ها خلاق بمانند!

این تهیه‌کننده سینما در ادامه با یادآوری اینکه مبنای سینما خلاقیت است، گفت: موج نو، انرژی و فکر نو می‌آورد. البته متاسفانه بی‌اخلاقی هم در بین برخی از جوان‌ها وجود دارد که آن هم با تدبیر و برنامه‌ریزی مرتفع می‌شود.

وی در پایان با اشاره به تجربه شخصی‌اش از همکاری با فیلمسازان اول اظهار کرد: به شخصه تجربه همکاری با بیش از ٢٠ فیلم اولی را دارم که الان پیشکسوتان درجه یکی هستند و این همکاری ادامه خواهد داشت.