خداحافظی اهالی موسیقی با خواننده پیشکسوت

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد نادر گلچین خواننده پیشکسوت کشورمان، با حضور جمعی از هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم مسئولان و هنرمندانی چون علی مرادخانی، فرزاد طالبی، حمیدرضا نوربخش، شهرام ناظری، مرجانه گلچین، هادی منتظری، بیژن بیژنی، عباس تهرانی، حسین علی شاپور و ... حضور داشتند.

در آغاز، سجادی مجری مراسم گفت: من این داغ بزرگ را به خانواده گلچین و جامعه موسیقی ایران تسلیت می‌گویم. نادر گلچین بی‌تردید از اهالی بی‌همتای موسیقی ایران بود؛ چرا که در حوزه‌های مختلف فعالیت کرد. خاستگاه فعالیت هنری او، نمایش بود و بعد از آن به موسیقی گرایش پیدا کرد.

روشن روان: نادر گلچین اهل شکایت نبود

سپس کامبیز روشن روان آهنگساز کشورمان، بر صحنه رفت و گفت: هر زمان به این‌جا می‌آیم، امیدوارم مراسمی برای تجلیل از هنرمندان برگزار شود. متاسفم که امروز در این مکان به سوگ نادر گلچین نشسته‌ایم. او جزو معدود شخصیت‌های موسیقی ما بود که هیچ‌وقت از مشکلات و کمبودها گله نمی‌کرد. همیشه از زیبایی‌ها می‌گفت و شعر می‌خواند. او در چند مورد حتی شعرهای طویلی را بدون مراجعه به یادداشت می‌خواند و این برای کسی در چنین سن و سالی حیرت‌انگیز است. البته این توانایی از سابقه تئاتری او ناشی می‌شد.

نوربخش: نادر گلچین در خوانندگی، سبک و سیاق ویژه خود را داشت

سپس، حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی، اظهار کرد: همه از خداییم و به سوی خدا می‌رویم. من پیش از این در بزرگداشتی که برای نادر گلچین در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، به تفصیل درباره ویژگی‌های آوازی او سخن گفته‌ام. ویژگی‌های آوازی او به شکلی محققانه واکاوی شده است. او از استعدادهای کم‌نظیر آواز ایران بود.

وی افزود: او از معدود کسانی بود که مکاتب آوازی را درک نکرد و سبک و سیاق ویژه خود را داشت. کسانی که کلاس آواز نرفته باشند ولی از لحاظ تلفیق شعر و موسیقی قوی باشند، کم هستند. نادر گلچین به بهترین شکل آواز می‌خواند؛ آنچه گمشده موسیقی امروز ماست. امثال نادر گلچین بهترین الگو برای نسل جوان موسیقی ما هستند. او از لحاظ درک، دریافت شعر و مدیریت صدا بهترین بود. ویژگی بارزش متین بودن او بود؛ هرگز خواسته‌ای نداشت و یک انسان بی‌نیاز، باوقار و مهربان بود و هرگز بدگویی و انتقاد نمی‌کرد.

 

شهبازیان: صمیمی‌ترین دوستم را از دست دادم

سپس فریدون شهبازیان بر صحنه رفت و درباره نادر گلچین گفت: پنجاه سال از رفاقت من و نادر می‌گذشت. زمانی که برنامه «گل‌های تازه» را اجرا می‌کردم، از او برای این برنامه دعوت کردم. نادر با همه وجودش می‌خواند و آن‌قدر از ادبیات و موسیقی می‌دانست که نیاز نبود کسی برای او حرف بزند.

رهبر ارکستر ملی افزود: مرد بزرگی که از بین ما رفت، با اخلاق ترین و صمیمی‌ترین دوستی بود که من می‌شناختم. فرزندان او با من بزرگ شدند. با کمال تأسف می‌گویم که ما خواننده‌ای را از دست دادیم که شاید دیگر تکرار نشود.

در پایان مراسم، مرجانه گلچین برادرزاده این هنرمند فقید اظهار داشت: جای دختران بزرگ استاد در کنار ما خالی است. الان از همه خوشحا‌ل‌تر نادیا گلچین است که امشب مهمان بزرگی را در دیار باقی پذیرایی می‌کند. متاسفم که استاد در سال‌های آخر عمر به دلیل بیماری، نتوانست برای مردم بخواند. خوشحالم که او از تالار وحدت که بارها در آن مورد تجلیل قرار گرفت، راهی آرامگاه ابدی خود می‌شود.

پیکر زنده‌یاد نادر گلچین پس از تشییع از تالار وحدت، در قطعه هنرمندان آرام گرفت.

گفتنی است؛ این هنرمند فقید جمعه (31 شهریور) پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.