تدارک ویژه شبکه مستند در ایام سوگواری سالار شهیدان

شبکه مستند در روزهای تاسوعا و عاشورا، مستندهایی برای مخاطبان خود تدارک دیده که از آن جمله می‌توان به «چهارپایه»، «اهالی»، «جمعه سیاه‌ سفید»، «شیخ رضا»، «تکیه نفر آباد»، «مشق تعزیه» و «حاج مرزوق» اشاره کرد.

*«چهارپایه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سید عباس حسینی مستندی درباره عزاداری‌های سنتی در ایران است و شنبه 8 مهر ساعت 21:30 پخش می‌شود.

*مستند «حاج مرزوق» با موضوع ممنوعیت تعزیه و سوگواری برای امام حسین (ع) در دوران رضاخانی نیز به مناسبت تاسوعای حسینی از ساعت 20 روی آنتن می‌رود.

این مستند درباره سنت‌های عزاداری کهن ایرانی در طول تاریخ به‌ویژه دوران معاصر است و از بخش های مختلف آن می‌توان به گفت‌وگو با پیر غلامان حسینی و برخی افراد که خاطرات آن دوره را به یاد دارند و همچنین نمایش تصاویر مربوط به عزاداری‌های سنتی قدیمی اشاره کرد.

*مستند «اهالی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمید عبدالله زاده هم شنبه ساعت 17:30 پخش می‌شود.

*از دیگر ویژه‌برنامه‌های این شبکه به مناسبت تاسوعای حسینی می‌توان به «مشق تعزیه» اشاره کرد، این مستند را عباس صالح مدرسه‌ای ساخته است و شنبه از ساعت 15 روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

*از دیگر مستندهای ویژه شبکه مستند برای روز عاشورا، «نغمه‌های حسینی» است که ساعت 9:30 پخش می‌شود.، این مستند که از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است، سعید سلمان روغنی کارگردانی کرده است. «نغمه‌های حسینی» روند نوحه‌سازی در هیئت‌های مذهبی شهر یزد را بررسی می‌کند.

*مستند «جمعه سیاه‌سفید» با موضوع سرگذشت پرماجرای مرحوم کافی نیز یکشنبه ساعت 15 از شبکه مستند به نمایش درمی‌آید.

«جمعه سیاه‌سفید» از آثار خانه مستند انقلاب اسلامی است و در آن به روایتی از سرگذشت و خدمات مرحوم شیخ احمد کافی در دوران رژیم پهلوی پرداخته‌شده است.

*«شیخ رضا» به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر و کارگردانی بابک مینایی ساعت 20 روز یکشنبه به مخاطبان شبکه مستند ارائه می‌شود؛ این مستند به زندگی مرحوم شیخ رضا سراج، یکی از خطیبان برجسته‌ کشور می‌پردازد.

*شبکه مستند سیما در شام غریبان حسینی نیز مستند «تکیه نفر آباد» به کارگردانی علی نیک‌بخت را روی آنتن می‌برد. این مستند درباره تکیه‌ای به همین نام در شهرری است.

تکیه نفر آباد در منطقه ۲۰ شهرداری تهران (شهرری) و جنب ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم در محله نفر آباد واقع‌شده، این اثر در تاریخ ۱۰۶۰ هجری شمسی (زمان شاه‌عباس دوم) ساخته‌شده است و نخستین تکیه تهران به شمار می‌رود.

*از دیگر ویژه‌برنامه‌های این شبکه می‌توان به پخش مستند آیین هم‌آوایی به تهیه‌کنندگی مونا زندی حقیقی و میان برنامه‌های مناسبتی اشاره کرد.