بازسازی خاطرات انقلاب در محله ما
مدتی است سبک روایت‌ مستند داستانی در بیان موضوعات مرتبط با تاریخ شفاهی اهمیتی دوچندان پیدا کرده و مخاطبانی پروپاقرص به خود جذب کرده است. شیوه‌ای که در آن تصویر و نمایش و صوت به کمک تاریخ و خاطره می‌آید و رویدادهای دوره‌ای که گذشته است را در قالبی ملموس برای بینندگانش به تصویر می‌کشاند. شبکه افق سال گذشته با بهره‌گیری از این تکنیک و سبک بیان، مجموعه‌ای مستند و داستانی با نام «خاطره محله ما» را روانه آنتن کرد. مجموعه‌ای که با موفقیت هم روبه‌رو شد و این روزها سری دومش در حال تولید است.

بازسازی خاطرات انقلاب

امیرعباس مجذوبی، تهیه‌کننده و کارگردان این مجموعه مستند و داستانی است که این روزها آخرین مراحل پیش‌تولید سری دوم را می‌گذراند. وی درخصوص تعریف و ماهیت این اثر به جام‌جم می‌گوید: خاطره محله ما به بیان حماسه‌های انقلاب اسلامی می‌پردازد و خاطرات مردمی تاثیرگذار در پیروزی انقلاب را بازگو می‌کند. این ایده از تماشای مردمان خوب، وفادار و حماسه‌ساز تاریخ کشورمان به ذهنمان خطور کرد؛ همان مردمی که رژیم طاغوت را از کشور بیرون کردند و نه فقط در تهران، بلکه در کل کشور و استان‌ها و شهرهای مختلف چون اصفهان، بروجرد، خرم‌آباد، ارومیه و شهرهای دیگر رشادت‌هایی از خود به نمایش گذاشتند. این تهیه‌کننده درخصوص انتخاب این قالب و سبک روایت توضیح می‌دهد: این مردم در تظاهرات‌ها شرکت می‌کردند و حماسه‌ساز بودند. ما هم در این برنامه خاطرات این افراد را بازسازی می‌کنیم و به نسل امروز این پیام را می‌دهیم که بدانند انقلاب چگونه به دست آمده و پاسداری از آن چه کار مهمی است.

مجذوبی معتقد است: ما تاریخ شفاهی انقلاب را برخلاف روش گفت‌وگو و گفتمان، به صورت بازسازی صحنه به صحنه خاطره‌ها منتقل می‌کنیم و در واقع خاطرات دراماتیزه شده انقلاب اسلامی را به تصویر می‌کشیم؛ خاطراتی که از دل‌های مردم به وجود آمده‌اند و اکنون در حال بازگو شدن هستند. در واقع مجموعه ما به صورت داستانی است؛ به این صورت که در هر قسمت شخصی می‌آید و خاطره‌اش را تعریف می‌کند و ما براساس خاطرات او به سال‌های انقلاب سفر می‌کنیم.

یک نوستالژی تاریخی

مجذوبی می‌گوید: هدف دیگر ما این بود که یک فضای نوستالژیک و تاریخی در دل مجموعه‌مان ایجاد کنیم و صمیمیت آن دوران را به تصویر بکشیم.

این تهیه‌کننده و کارگردان که در طول مدت زمان پخش سری اول اثر، بازخوردهای این مجموعه را دیده و از واکنش‌های مخاطبان نسبت به کار مطلع شده است، عنوان می‌کند: مخاطبان این اثر مختص به گروهی خاص نبوده و عموم افراد از گروه سنی نوجوان گرفته تا بزرگسال به تماشای این اثر نشستند. این خاطرات مربوط به همه است و نه فقط یک قشر خاص. من مجموعه خاطره محله ما را مربوط به همه مردم و اثری عمومی می‌دانم.

وی با اشاره به تغییرات فصل دوم مجموعه هم توضیح می‌دهد: می‌کوشیم سری دوم اثر را بهتر از سری اول آن بسازیم؛ در سری اول بیشتر روایتگری داشتیم و خیلی دیالوگ‌پردازی را شاهد نبودیم؛ در حالی ‌که در سری دوم این ساختار تغییر پیدا کرده و ما دیالوگ‌های بیشتری را شاهد هستیم. یکی از حسن‌های این شیوه جدید ساخت این است که به طور قطع مخاطبان هم ارتباط بیشتری با آن برقرار خواهند کرد و استقبال بیشتری از فضای روایتگری به عمل می‌آورند.

مهمانانی از طیفهای مختلف

روایتگران خاطره محله ما و افرادی که خاطره‌هایشان در این مجموعه مستند داستانی بازتعریف می‌شود، محدود به قشر خاصی نیستند و کوشیده شده خاطرات طیف‌های مختلف در این برنامه به تصویر کشیده شود. مجذوبی خاطرنشان می‌کند: روایتگران ما، هم از میان افراد عادی هستند و هم افراد شناخته شده. ازجمله این چهره‌های شناخته شده می‌توانم به افرادی چون تیمسار حسام هاشمی (مشاور رهبر معظم انقلاب در بحث حفاظت از اطلاعات)، ایران ترابی (نویسنده کتاب دختر ایران)، معصومه‌آباد، حبیب‌الله معصوم و دیگران اشاره کنم.

تهیه‌کنندگی و کارگردانی سری دوم مجموعه مستند داستانی خاطره محله ما را امیرعباس مجذوبی عهده‌دار است و مجری طرح و تامین بازیگران آن با آموزشگاه بازیگری هنر و سینماست.

این مجموعه در قالب 12 قسمت 25 تا 30 دقیقه‌ای در حال تولید است و پس از آماده‌سازی از شبکه افق سیما روی آنتن خواهد رفت.