پایان مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به اسکار

در روزهای اخیر تعداد دیگری از کشورها نماینده خود را به آکادمی معرفی کردند و تعداد رقبا از مرز 80 کشور گذشت. آکادمی به زودی فهرست فیلم‌های واجد شرایط را اعلام می‌کند. سال گذشته 85 کشور در اسکار شرکت کردند که خود یک رکورد بود.

"زخم" (The Wound) اولین فیلم جان ترنگوو نماینده آفریقای جنوبی در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان است. این فیلم مکاشفه‌ای درباره جنسیت، مردانگی و هویت فرهنگی است که داستان آن در پس‌زمینه مراسم سنتی هوسا روی می‌دهد. "زخم" اولین بار در دنیا اواخر سال گذشته در بخش مسابقه فیلم‌های داستانی سینمای جهان نمایش داده شد و بعد فیلم افتتاحیه بخش پانوراما جشنواره فیلم برلین بود.

آفریقای جنوبی از 1989 تا سال پیش 13 بار فیلم به آکادمی معرفی کرد. این کشور در 2005 برای فیلم "سوتسی" به کارگردانی گاوین هود جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را برد و یک بار هم در 2004 برای فیلم "یستردی" به کارگردانی دارل رود نامزد بوده است.

از سوی دیگر، آکادمی فیلم آرژانتین "زاما" (Zama) به کارگردانی لوکرسیا مارتل را به نمایندگی از این کشور برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار به آکادمی معرفی کرد. این فیلم نماینده آرژانتین در جوایز گویا در اسپانیا نیز خواهد بود.

"زاما" اولین بار در دنیا ماه پیش در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت. این فیلم با اقتباس از رمان اگزیستانسیالیستی و تحسین‌شده آنتونیو دی بندتو نویسنده آرژانتینی که در 1956 منتشر شد، ساخته شده است.