گلایه شرکت‌کنندگان مسابقه «۳۰۰ ثانیه»

برنامه «۳۰۰ ثانیه» که پیش از این به تهیه کنندگی محمدمهیار کلهر روی آنتن شبکه آی فیلم می رفت با مجید محمودی تهیه کننده جدید به تولید می رسد. این برنامه که در هر مسابقه ۴ تا ۶ نفر در بخش تلویزیونی آن شرکت می کنند برای ثبت نام اولیه در آن روزانه بیش از هزار نفر تماس می گیرند.

نحوه اطلاع رسانی درباره مسابقه به گونه ای است که بسیاری از این شرکت کنندگان که تنها توانسته اند در مرحله اول مسابقه تلفنی شرکت کنند هنوز بلاتکلیف هستند و حتی اطلاعی ندارند که امتیاز آنها برای حضور در مسابقه اصلی کافی بوده است یا خیر؟

وقتی با شماره تلفن این مسابقه تماس می گیرید اگر بخواهید با این مسابقه آشنا شوید در حدود چند دقیقه اطلاعات را دریافت می کنید که در آن از خودروها، جوایز ۲۰ میلیون ریالی کمک هزینه سفر به عتبات عالیات، سکه های بهار آزادی و... سخن گفته می شود و همچنین گوینده توضیح می دهد که حتی اگر شرکت کننده به همه سوالات هم پاسخ درست ندهد ممکن است بتواند جوایزی همچون نرم افزار دریافت کند.

در معرفی این مسابقه تاکید می شود که «امتیازات در هر روز هر چقدر بیشتر باشد شانس برنده شدن در آن روز بیشتر می شود» و شاید برهمین اساس است که بسیاری از شرکت کنندگان که در همان ثبت نام اولیه باید پنج هزار تومان پرداخت کنند سعی می کنند با حضور دوباره در مسابقه امتیاز بیشتری به دست آورند. حتی افرادی بوده اند که مبالغی در حدود ۸۰ هزار تومان در مسابقه تلفنی هزینه کرده اند تا به بخش مسابقه تلویزیونی راه یابند اما موفق نشده اند.

در زیر می توانید بخشی از نظرات و پرسش های مخاطبان را که در زیر یکی از خبرهای این مسابقه منتشر شده است، ببینید.

محمدمهیار کلهر که در حدود ۲ ماه و نیم پخش این مسابقه در ایام تابستان تهیه کنندگی آن را بر عهده داشت درباره مسابقه تلفنی و نبود پاسخگویی به خیل شرکت کنندگانی که اطلاعی ندارند تکلیف مبالغی که هزینه کرده اند چیست، توضیح داد: طراحی مسابقه تلفنی با اسپانسر برنامه بوده است و من با اسپانسر ارتباطی نداشتم بلکه قرارداد من با خود شبکه آی فیلم بوده است.

وی درباره اینکه چرا مسابقه تلفنی هیچ حد و مرزی برای پرداخت مبالغ از سوی شرکت کننده ها نداشته است، عنوان کرد: همانطور که گفتم طراحی این مسابقه تلفنی با اسپانسر بوده است و من فقط طراحی بخش تلویزیونی مسابقه را بر عهده داشتم که روزانه ۲ بار روی آنتن می رفت و ۴ تا ۶ نفر در آن شرکت می کردند. حتی اسامی کسانی را هم که به بخش مسابقه تلویزیونی راه می یافتند اسپانسر به ما می داد و چگونگی حضور این افراد به تعامل بین شبکه با اسپانسر مربوط می شد.

این تهیه کننده تلویزیون در پایان گفت: مسلما بسیاری تمایل دارند که در مسابقه تلویزیونی شرکت و برای این منظور ثبت نام می کنند اما من اطلاعی ندارم که دقیقا چه میزان از افراد ثبت نام می کردند و فقط روزانه چند اسم که به گفته اسپانسر بیشترین امتیازها را کسب کرده بودند به ما ارایه می شد.

برای پیگیری مشکلات شرکت کنندگان مسابقه تلفنی با یکی از عوامل فنی مسابقه صحبت کردیم و وی توضیحاتی در این باره مطرح کرد.

یکی از عوامل برنامه که در بحث زیرساخت تلفنی این مسابقه فعالیت دارد درباره تماس ها و شرکت کننده های مسابقه عنوان کرد: روزانه بیش از ۱۰۰۰ نفر در مسابقه شرکت می کنند و فقط پنج هزار تومان برای هر بار شرکت در مسابقه دریافت می شود. البته به گونه ای برنامه ریزی شده است که هر نفر در ماه فقط ۲ بار می تواند با یک تلفن در مسابقه شرکت کند که این هزینه روی قبض مشترکان می آید و اگر بعضی بیشتر شرکت کرده و دوباره هزینه می کنند از کارت تلفن استفاده کرده اند. طراحی مسابقه به این شکل است که کسی بیش از ۲ بار در یک ماه نتواند در مسابقه شرکت کند.

وی در پاسخ به اینکه بعضی شکایت داشته اند که تا ۸۰ هزارتومان برای مسابقه هزینه کرده اند، توضیح داد: این غیرممکن نیست چراکه عده ای به اصطلاح «مسابقه شرکت کن» هستند که شماره هایشان در اکثر مسابقات نیز وجود دارد. با این حال این افراد هم هر بار پنج هزار تومان پرداخت کرده اند و این مساله با رضایت خودشان بوده است.

این شخص که نخواست نامی از او آورده شود درباره کسانی که در مسابقه شرکت کرده اند و علی رغم هزینه ها جایزه ای دریافت نکرده اند، گفت: اگر کسی در هفت مرحله مسابقه به همه ۲۸ سوال پاسخ گوید قطعا بدون قرعه جایزه ای به او تعلق می گیرد که اگر این جایزه، مبلغ ۲۰ میلیون ریال کمک هزینه سفر به مشهد نباشد شامل جوایزی مثل سکه بهار آزادی و... خواهد بود.

وی درد پایان عنوان کرد: البته چون خط های تلفنی مسابقه زیر نظر مخابرات است ممکن است قطع شود و مشکلاتی این چنینی وجود دارد. در نهایت سیستم اپراتور از تعداد شرکت کننده ها به صورت خودکار کسانی را که امتیازهای بالا کسب کرده اند، قرعه کشی کرده، ۱۰ نفر را انتخاب می کند و لیست را برای اپراتور می فرستد.