ضعف و قوت‌های فراخوان جشنواره فیلم فجر

دیروز فراخوان سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر توسط دبیرخانه این جشنواره با تغییراتی نسبی به انتشار رسید.

جشنواره فیلم فجر که این روزها درگیر حاشیه‌های فراوانی در مورد مسائل مالی شده این فراخوان را با کمی تاخیر منتشر کرد تا شائبه نبود برنامه منسجم در برگزاری این دوره از این رویداد فرهنگی کشور ایجاد شود.

امسال سی‌وششمین دوره از برگزاری جشنواره فیلم فجر است و این فستیوال بزرگ سینمای کشور به طور متوالی هر ساله تغییرات زیادی داشته است. تغییراتی که گاهاً برای بهتر شدن شرایط اعمال شده و در برخی مواقع جواب عکس داده است.

آنچه در این میان بیش از همه به چشم می‌آید نبود برنامه مدون و به نوعی اساسنامه صریح و دقیق برای بزرگترین اتفاق سینمایی کشور آن هم پس از 36 سال است.

جشنواره ای که تا سالها با نام بین المللی به کار خود ادامه می‌داد حالا با توجه به جدا شدن بخش ملی و بین المللی همچنان نتوانسته به یک برنامه ریزی دقیق برسد و هر ساله فیلمسازان را با قوانین و تغییرات لحظه ای شگفت زده می کند.

فراخوان امسال نیز خالی از برخی تغییرات نبود، تغییراتی که به گفته شورای سیاست گذاری و دبیر جشنواره در جهت هر چه با شکوه تر برگزار شدن این رویداد اتفاق افتاده است.

بزرگترین و مهم ترین تفاوت جشنواره امسال با سالهای گذشته در ورودی این فستیوال است. سال پیش 44 فیلم به جشنواره راه یافتند که شامل "چشم انداز سینمای ایران" و "بخش مسابقه" می‌شدند اما در فراخوان جدید 22 فیلم به صورت مستقیم برای بخش مسابقه انتخاب خواهند شد.

سال گذشته جایزه ای ابداعی به نام جایزه استعداد درخشان به کارگردان کار اولی داده می‌شد که امسال به نام "سیمرغ فیلم اول" در نظر گرفته شده است.

سینمای مستند قربانی این دوره از جشنواره فیلم فجر خواهد بود و آنطور که پیداست مسئولین جشنواره سینمای مستند را به صورت کامل از فراخوان حذف کرده اند.

امسال تغییر دیگری نیز در فراخوان جشنواره دیده می‌شود که آن را می‌توان در تغییر جایزه و تقدیر به فیلم منتخب مردمی دید. در فراخوان جشنواره 36 تنها به یک فیلم سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردمی داده می‌شود و تقدیر از فیلم دوم و سوم حذف شده است.

افزودن سیمرغ بخش هنر و تجربه دیگر تغییر نسبتاً مثبت فراخوان امسال است که دیگر به صورت مجزا به آثار هنر و تجربه رسیدگی خواهد کرد.

فارغ از ضعف و قوت فراخوان جدید، مشکل و مساله اصلی در جشنواره فجر را باید نبود مدیریت کلی و جامع دانست. این جشنواره با حضور هر دبیر کاملاً تغییر کرده و نبود اساس نامه جامع و کاربردی این جشنواره را کمی به سمت سلیقه دبیر وقت سوق داده است.

حال باید دید که جشنواره فجر امسال با توجه به این تغییرات چگونه عمل کرده و آیا نسبت به جشنواره ضعیف سال گذشته رشد خواهد داشت یا نه.