انتقاد یک کارگردان از عملکرد غیرحرفه‌ای تهیه‌کننده ها

بهمن کامیار تهیه‌کننده و کارگردان سینما درباره تهیه‌کنندگانی که در حوزه خود به خوبی عمل نمی‌کنند گفت: تهیه‌کنندگانی هستند که مسئولیت تامین تولید فیلم را بر دوش کارگردان‌ها به ویژه فیلم اولی‌ها می‌گذارند تا فیلمساز علاوه بر بار هنری به دنبال سرمایه و سرمایه‌گذار هم برود.

وی افزود: برخی تهیه‌کننده‌ها هم با وجود اینکه سرمایه هم از سوی کارگردانان تامین می‌شود باز حس تعلق خاطر نسبت به فیلم و انگیزه قوی برای سرنوشت و پشتیبانی آن ندارند. البته دلیل تعدادی از تهیه‌کننده‌ها در عدم حمایت کافی از فیلم، شاید به جهت نداشتن کیفیت مورد انتظار آنها و زیر سوال رفتن آبرو و اعتبارشان باشد.

 وی اضافه کرد: نقش تهیه‌کننده، فراتر از تولید و تأمین سرمایه است در صورتی که باید بدانیم سرمایه فقط بخشی از پروسه تولید است و کارهای مهم دیگری مانند اکران در سرنوشت فیلم تاثیر مستقیم و اساسی دارد.

این تهیه‌کننده درباره وظیفه وزارت ارشاد در قبال رفع این مشکل بیان کرد: وزارت ارشاد نمی‌تواند به صورت موثر و مستقیم وارد عمل شود چون در اختیار آنها نیست که تهیه‌کننده حتما باید سرمایه‌گذار بیاورد. چون ممکن است در تولید یک فیلم، اتفاقاتی رخ دهد که وزارت از آنها بی‌خبر بماند.

کامیار اظهار داشت: در کل همه کارها به وجدان تهیه‌کننده برمی‌گردد که خوب عمل کند. همچنین کارگردان‌ها به ویژه فیلم اولی‌ها باید قبل از شروع همکاری با یک تهیه‌کننده به کارنامه وی رجوع کنند و با چشم بسته و نگاه کردن به اسم آنها، آن هم زمانی که بار تامین سرمایه بر دوش خود کارگردان است پیش نروند.