اعلام جزئیات نهمین دوره جشنواره تئاتر دانشجویی سوره

نشست خبری نهمین دوره جشنواره تئاتر دانشجویی سوره امروز دوم آبان ماه 96 با حضور خسرو خسروی رئیس دانشکده هنر، فرامرز مافی مدیر گروه تئاتر دانشگاه سوره، شکوفه ماسوری عضو هیات علمی دانشگاه سوره و استاد مشاور این دوره از جشنواره، محمدرضا مرشد دبیر این دوره از جشنواره، پوریا تهرانی دبیر اجرایی جشنواره، المیرا رضایی دبیر بخش صحنه، محمد نورالدینی بخش دبیر بخش نمایشنامه نویسی و اهالی رسانه در دانشگاه سوره برگزار شد.

در آغاز نشست محمدرضا مرشد دبیر جشنواره گفت: این جشنواره در چهار بخش اصلی مسابقه صحنه، تجربه اجرا، رپرتوار کلاسی و مسابقه نمایشنامه نویسی برگزار می‌شود. جشنواره تئاتر دانشجویی سوره یک جشنواره داخلی است ولی ما در بخش نمایشنامه‌نویسی یک فراخوان سراسری اعلام می‌کنیم و دانشجویان سراسر کشور می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی همچنین تصریح کرد: در این دوره از جشنواره بخشی به نام فرآیند مشاوره از داوری تا بازبینی افزوده شده است که ما با این اقدام سعی در ارتقای کیفیت برگزاری جشنواره را داریم. در بخش طرح‌های نو و مسابقه صحنه بعد از بازبینی آثار، به گروه‌های پذیرفته شده مشاوره می‌دهیم و هدفمان هم مد نظر قرار دادن سطح کیفی آثار است.

مرشد ادامه داد: در پایان این دوره از جشنواره از آثار برتر مسابقه صحنه، تجربه‌های نو و آثار برگزیده بخش نمایشنامه‌نویسی حمایت می‌کنیم تا بتوانند مجوز اجرای عموم بگیرند. همچنین با انتشار آثار برتر بخش نمایشنامه نویسی  آنها را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهیم.

سپس المیرا رضایی دبیر بخش صحنه اظهار کرد: شرکت‌کنندگان در بخش صحنه تا ۱۵ آبان ماه فرصت دارند تا آثار خود را ارسال کنند و ۲۸ آبان‌ ماه جواب بازخوانی آن اعلام می‌شود. در تاریخ‌های 19، 20 و 21 دی ماه، بازبینی آثار با حضور عوامل و بازیگران انجام می‌شود. رویکرد ما در بخش صحنه یک رویکرد تجربی است و جوایز این بخش همراه با بخش مونولوگ داده می‌شود.

در ادامه نشست محمد نورالدینی دبیر بخش نمایشنامه‌نویسی اظهار کرد: در بخش نمایشنامه‌نویسی جایزه استاد محمد چرمشیر با تفاوت نسبت به دوره قبل در دو بخش آثار تالیفی و آثار اقتباسی بر اساس داوری انجام شده اهدا می‌شود که مهلت ارسال آثار در این بخش هم تا ۲۹ آذر ماه 96 است و آثار پذیرفته شده در دوم بهمن ماه سال ۹۶ معرفی می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: بخش نمایشنامه‌نویسی به صورت کشوری در سراسر کشور انجام می‌شود و فارغ از داوری‌ها و اهدای جوایز ما برای برگزیدگان، برنامه حمایتی داریم تا بتوانیم آثارشان را در کتاب به چاپ برسانیم.

نورالدینی ادامه داد: متاسفانه ما متن نمایشی خوب نداریم و اگر هم وجود داشته باشد، متاسفانه کسی نیست که این کارها را اجرا کند. ما تلاش می‌کنیم که یک پل ارتباطی برای اتصال این دو بخش باشیم تا نویسندگان به کار خود ادامه بدهند و آثار خوبی هم در صحنه به اجرا دربیاید. امیدواریم یک گروه بازبین در کنار این دانشجویان برای کامل‌تر شدن کارها به ما یاری برسانند.

وی درباره بخش کارگاه اعلام کرد: آثار بخش کارگاه توسط اساتید یا همان داوران در بخش صحنه، داوری نمی‌شوند و این بخش تنها در یک روز از جشنواره اجرا دارد.

سپس شکوفه ماسوری عضو هیأت علمی دانشگاه سوره اظهار کرد: این جشنواره، یک جشنواره خودجوش و دانشجویی است. ما معتقدیم که جشنواره تئاتر دانشگاهی مدت‌هاست که ویژگی‌هایی از جمله دانشگاهی بودن، آموزشی بودن، تجربی بودن و پیروی از تئاتر ایران در آن به چشم نمی‌خورد و ما در این جشنواره اصرار در حفظ این ویژگی‌ها داریم.

در ادامه نشست پوریا تهرانی دبیر بخش اجرایی تصریح کرد: ما در این بخش کمک هزینه‌های را به بخش‌های صحنه‌ای اهدا می‌کنیم تا بتوانند برای پیشبرد کار و اهداف خودشان به نتیجه برسند.

وی درباره بخش رپرتوار کلاسی گفت: این بخش تنها مختص دانشگاه سوره است و اهالی دانشگاه سوره با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

سپس فرامرز مافی مدیر گروه تئاتر دانشگاه سوره بیان کرد: نکته مهم این جشنواره ارتباط مهم و منطقی جشنواره با بخش آموزشی دانشگاه است. اگر ارتباط میان جشنواره و بخش آموزشی دانشگاه منطقی و درست باشد باعث تاثیرگذاری بیشتری می‌شود. ما می‌خواهیم دانشگاه سوره هویت دانشجویی بیشتری داشته باشد و هدف از برگزاری جشنواره تئاتر دانشجویی سوره، ایجاد فضایی برای بیان ایده و خلاقیت است. متاسفانه جشنواره‌های تئاتر دانشگاهی از این فضا دور شده است و ما باید سعی کنیم این مشکل را برطرف کنیم.

مدیر گروه تئاتر دانشگاه سوره در پایان خاطرنشان کرد: بودجه جشنواره تئاتر دانشجویی سوره نسبت به سال گذشته که ۵۰ میلیون بوده است، حدود ۲۰ درصد افزایش داشته و به دلیل اینکه بودجه این دوره، تاکنون تایید نهایی نشده است از بیان آن معذور هستیم.

گفتنی است؛ جوایز این دوره از جشنواره با نظر داوران در بخش‌های اصلی و دیگر بخش‌ها اهدا می‌شود و به آثار برتر جایزه استاد رکن‌الدین خسروی تعلق می‌گیرد.