انتقاد یک نویسنده از نبود کتاب‌های عامه پسند در بازار

منصوره میرفتاح نویسنده و شاعر درباره کتاب‌های عامه پسند گفت: در زمان کنونی، کتابی که عموم مردم بخوانند و لذت ببرند، وجود ندارد. آن مطالب عامه پسند کتاب‌ها بیشتر تخصصی هستند. اکنون تنها کتاب‌سازی‌ و دکوربندی‌ انجام می‌شود و در جهت عامه پسند بودن فقط به طرح جلد کتاب بسنده می‌کنند.

وی افزود: اکنون کسانی که کتاب می‌نویسند اصلا نویسنده نیستند. به ابتدا تا انتهای کتاب نگاه کنی، هر قسمت آن به یک زبان نوشته شده است. عامه‌پسند زمانی بود که احمد شاملو اثری را خلق می‌کرد. ما اکنون در زمینه ادبیات داستانی کتاب عامه پسند نداریم. حتی کتاب‌های نخبه پسند زیادی هم نداریم. مشکلات در حوزه نشر تا حدی زیاد است که نویسنده‌های حقیقی باید برای انتشار اثر خود هزینه بسیاری کنند. از سوی دیگر انتشاراتی‌ها هم برای انتشار یک کتاب زیاد هزینه نمی‌کنند. ما جز در طرح جلد عامه پسند بودن را نمی‌بینیم. اگر قرار باشد نویسنده‌ای عامه پسند کار کند باید محتوای عمیق را با زبان عامیانه برای مردم بیان کند.

این نویسنده با اشاره به لزوم تفاوت سطح کتاب با سطح عامه مردم اظهار کرد: کتاب باید بتواند سطح فرهنگ عامه مردم را بالا ببرد. کتاب‌هایی داریم که با رانت مراسمی برای آن برگزار می‌شود یا بسیار مورد تحسین قرار می‌گیرد اما محتوا ندارد. اما نویسنده‌های خیلی خوبی هم داریم. برنامه‌های رونمایی از کتاب برگزار می‌شود که با حضور هنرمندان در این رونمایی‌ها امتیاز می‌گیریم تا بتوانیم نویسنده‌های حقیقی را به جامعه معرفی کنیم. کتاب باید سطح فرهنگ عمومی جامعه را بالا ببرد. یک کودک دبستانی در انشای خود زبان نوشتاری خود را حفظ می‌کند اما در کتاب‌های امروزی زبان نویسنده در یک بخشی ادبی و در قسمتی دیگر عامیانه است. این تفاوت زبان را در یک کتاب و در دو پاراگراف آن به چشم خود دیدم که یک جا کوچه بازاری و در جای دیگر ادبی بود. متاسفانه این اتفاق‌ها در کتاب‌هایمان می‌افتد.