آخرین خبرها از "سینما حقیقت"

فیلم مستند «همه بچه‌های مامان» ساخته «رضوان سرمد» یکی از آثار متقاضی شرکت در بخش مسابقه ملی یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در خلاصه موضوع این فیلم مستند 70 دقیقه‌ای که تولید سال 1396 است، آمده: «مرضیه زن مسنی است که می‌خواهد برای حمایت مالی از فرزندانش، خانه محبوبش را خراب و تبدیل به آپارتمان کند؛ اما در این بین تلاش می‌کند درختان حیاط خانه‌اش که برای او بسیار مهم است را نیز حفظ کند، ولی قوانین شهرداری در مقابلش قرار دارد...»

مستند «همه بچه‌های مامان» در صورت پذیرفته شدن از سوی هیات انتخاب، برای نخستین بار در جشنواره سینماحقیقت نمایش داده خواهد شد.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از: پژوهشگر، نویسنده، فیلمبردار، صدابردار، گوینده، کارگردان و تهیه‌کننده: رضوان سرمد؛ تدوینگر: مرتضی پایه‌شناس؛ موسیقی: یونس اسکندری

رضوان سرمد متولد سال 1358 در همدان و فارغ‌التحصیل کارشناسی سینما از دانشگاه سوره است. در کارنامه فیلمسازی او، ساخت آثاری چون: در میان اجتماع خشمگین، سرزمین نخبگان، دست‌هایش، قصه همدان و سینماهایش، وقتی من بچه بودم جنگ بود، آوازهای بی‌اجازه، فصل آخر، دارایی و... به چشم می‌خورد.

 

شصت و نه دقیقه از هشتاد و شش روز سینماحقیقت

فیلم مستند بلند «شصت و نه دقیقه از هشتاد و شش روز» با موضوع مهاجران سوری به کارگردانی «اگیل هاسک‌یولد لارسن»، در بخش «مسابقه بین‌الملل» یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده می‌رود.

در خلاصه موضوع این فیلم مستند 70 دقیقه‌ای که تولید سال 2017 کشور نروژ است، آمده: «در میان ازدحام جمعیت مهاجران سوری، یک دختر سه ساله مملو از انرژی و کنجکاوی به آرامی ظاهر می‌شود. او ورای درک شرایط خانواده‌اش، سفرش را پُر از شگفتی کودکانه ادامه می‌دهد. او احساس آرامش و امید می‌کند، چون یک گام به پدربزرگش در سوئد نزدیک‌تر شده است...»

مستند «شصت و نه دقیقه از هشتاد و شش روز» تاکنون لوح تقدیر جشنواره CPH:DOX دانمارک، جایزه فیلمساز جدید بین‌المللی جشنواره «هات‌داکس» کانادا و جایزه هیات داوران جوان جشنواره مستند «شفیلد» انگلستان را بدست آورده است.

اگیل هاسک‌یولد لارسن Egil Haaskjold Larsen پس از اتمام تحصیلاتش در رشته عکاسی در ترکیه، از سال 2008 بعنوان فیلمبردار و کارگردان در نروژ به فعالیت پرداخته است. اولین فیلم کوتاه او AD ASTRA در جشنواره‌های نروژ به نمایش درآمد. «شصت و نه دقیقه از هشتاد و شش روز» اولین فیلم بلند این فیلمساز است که در سال 2017 برنده جوایزی از جشنواره‌های مهم بین‌المللی نظیر کپنهاگ دانمارک، هات‌داکس کانادا و شفیلد انگلستان شده است.

 

برنامه‌های ویژه سینماحقیقت برای مستند حیات وحش

مسئولان جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، برنامه‌های ویژه‌ای برای ژانر «حیات وحش» در یازدهمین دوره این رویداد معتبر سینمای مستند ایران درنظر گرفته‌اند.

نمایش منتخبی از بهترین مستندهای حیات وحش جشنواره معتبر Jackson Hole آمریکا، برگزاری ورک‌شاپ تخصصی توسط شبکه معتبر ORF اتریش، دعوت از برخی فعالان بین‌المللی سینمای مستند حیات وحش برای شرکت در سینماحقیقت و... برخی از برنامه‌های ویژه‌ی این دوره از جشنواره در حوزه‌ی مستند حیات وحش است.

در یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، کارگردانان 26 مستند حیات وحش متقاضی شرکت در بخش مسابقه ملی این جشنواره شده‌اند که برخی از این آثار عبارتند از: محیط‌بان و پلنگ؛ در گرداب انقراض (فتح‌الله امیری)، پرندگان ماهی‌خوار (حبیب الوانی)، سمفونی سیمرغ (مهدی نورمحمدی)، باشگاه حیوانات (هادی آفریده)، جان کویر (شهرزاد دریازاده)، ردپای گرگ (علی احمدی زرین‌کلایی)، قفس‌های دریایی (سعید آلبوعبادی)، رافائل (رشاد بالف)، اشباح بیابان (هربرت استوالد)، عروس کویر (عباس مهاجران)، آشیانه‌ای در حصار (رضا اکبریان گالشکلایی)، 13 (کتی جهانگیری)، نسلی برای انقراض (اعظم مرادی)، از جفای تفنگ (خسرو حیدری)، محیط‌بانان دنا (شریف اسلامی)، قزل شیر (جمشید مجددی)، رخ خورشید (علی رمضانیان) و...

بدیهی است که نمایش هر یک از فیلم‌های یادشده در جشنواره سینماحقیقت، منوط به آرای هیات انتخاب بخش مسابقه ملی جشنواره است که در نیمه دوم آبان ماه اعلام خواهد شد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 19 تا 26 آذرماه 1396، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.