مخالفت پاریسی‌ها با حضور کارگردان فاسد هالیوودی در فرانسه

در حالی که سینمای جهان در چند مدت اخیر تحت تاثیر رسوایی اخلاقی «هاروی واینستین» تهیه‌کننده هالیوودی قرار دارد، برنامه مروی بر آثار «رومن پولانسکی» که او هم همواره متهم به تجاوز جنسی بوده است در پاریس با مخالفت‌های گسترده‌ای رو به رو شده است.

«رنیت لِنگر» بازیگر آلمانی جدیدترین فردی بود که اوایل ماه اخیر میلادی مدعی شده «رومن پولانسکی» کارگردان سرشناس لهستانی-فرانسوی در دهه ۱۹۷۰ میلادی و زمانی که ۱۵ سال داشته او را مورد تجاوز جنسی قرار داده است. این چهارمین نفری است که از سالیان گذشته تاکنون به صورت عمومی «پولانسکی» را به تجاوز متهم می‌کند.

یک کمپین آنلاین برای ممانعت از برنامه مرور آثار «پولانسکی» در پاریس ایجاد شده که تاکنون بیش از ۲۳ هزار نفر آن را امضاء کرده‌اند.

«لارا سالمونا» که این کمپن را به راه انداخته می‌گوید: فرانسه مدت‌هاست سوء رفتارهای جنسی سیاستمداران، سلبریتی‌ها و کارفرمایان را تحمل کرده و حالا زمان آن فرا رسیده که به فرهنگ تجاوز پایان دهیم.

وی همچنین عنوان کرد زمان در نظر گرفته شده برای تجلیل از «پولانسکی» نمی‌توانست بهتر از این باشد! درست در میان رسوایی اخیر «هاروی واینستین».

در ماه ژانویه نیز «پولانسکی» به عنوان رئیس هیئت داوران جوایز فیلم سزار معروف به اسکار سینمای فرانسه انتخاب شد اما با فشارهای گروه‌های حمایت از حقوق زنان و تهیه‌ نامه‌ای با ۶۰ هزار امضاء ناگزیر شد از این سِمت کناره‌گیری کند.

با این وجود این کارگردان لهستانی-فرانسوی که ساخت فیلم‌هایی چون «پیانست» و «محله چینی‌ها» را در کارنامه سینمایی دارد همچنان مورد احترام بخش بزرگی از چهره‌های مطرح هنر فرانسه قرار دارد.

جدیدترین فیلم بلند سینمایی «رومن پولانسکی» با عنوان «بر اساس یک داستان واقعی» امسال و در بخش رقابتی هفتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن به روی پرده رفت و اخیرا اعلام شده وی برای ساخت فیلمی مستند از زندگی خودش در دوران جوانی به لهستان خواهد رفت.

کارگردان فیلم‌هایی چون «چاقو در آب»، «تنفر»، «بن‌بست»، «قاتلین بی‌باک خون‌آشام»، «بچه رزماری» و «ونوس در پوست خز»، در سال ۲۰۰۲ و با ساخت فیلم «پیانیست» موفق به کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم و اسکار بهترین کارگردانی شد.