انتظار بالای مخاطبان امروز از رسانه ملی

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم درباره اینکه به نظرش در چند ساله اخیر چه اتفاقات قابل اعتنایی در حوزه فرهنگ رخ داده است؟ گفت: خوشبختانه در چند وقت اخیر اتفاقاتی در معاونت قرآنی وزارت ارشاد پیش آمده چون توقعاتی از معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد داشتیم و اصلاً این معاونت را به این منظور تأسیس کردیم که پیوندی بین هنرمندان و مضامین قرآنی برقرار شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم ادامه داد: تلاش ما این بود که آثاری در این حوزه تولید شود چراکه فیلم، تئاتر و هنرهای تجسمی و... همه می‌توانند در حوزه مضامین قرآنی حرف داشته باشند در حالی که چندان کار جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

حسینی بیان کرد: انتظار ما این است که در بخش‌های دیگر نیز حرکت‌های جدیدی را شاهد باشیم و انتظارات اهالی فرهنگ و هنر برآورده شود. هنرمندان توقع دارند که حوزه فرهنگ در اولویت دولت قرار بگیرد نه اینکه در حاشیه باشد.

وی تصریح کرد: حتی بعضی این روزها گلایه دارند و می‌گویند رییس‌جمهور باید در نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا می‌کرد. اگر رییس‌جمهور توجه بیشتری در حوزه فرهنگ و هنر داشته باشد، دیگران هم اهمیت بیشتری قایل خواهند شد و حتی اعتبارات بیشتری به این حوزه اختصاص داده خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم در بخش دیگری از سخنان خود درباره تلویزیون و اینکه چقدر می‌تواند نیاز همه مخاطبان را برآورده کند، توضیح داد: تلویزیون قطعاً باید بیش از گذشته برنامه‌های متنوع و پرجاذبه داشته باشد چون دیگر تلویزیون تنها گزینه مخاطبان نیست و رقبای بسیاری برای این رسانه وجود دارد.

حسینی ادامه داد: دیگران سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در حوزه رسانه داشته‌اند، به طور مثال شبکه‌ای مثل جم در ترکیه و شبکه‌های دیگر برنامه‌ها و سریال‌های متعدد و متنوعی پخش می کنند و تلویزیون اگر بخواهد فعالیتش نسبت به گذشته هم ضعیف‌تر باشد، جایگاه خود را از دست خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از تولیدات حرفه‌ای به بودجه مربوط می‌شود، عنوان کرد: البته شاید بخشی هم به دولت مربوط باشد که در اختصاص اعتبار به صدا و سیما کوتاهی کرده و آن‌گونه که باید حمایت نمی‌کند. بخشی‌ هم به مدیریت‌ها برمی‌گردد که باید تلاش بیشتری داشته باشند وگرنه در شرایط کنونی تأثیرگذاری تلویزیون کاهش پیدا می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم درباره اینکه خلاء چه برنامه‌هایی را در تلویزیون احساس می‌کند، تصریح کرد: بیننده از تلویزیون بیشتر انتظار پخش برنامه‌های نمایشی و سریال‌ها را دارد. من این شب‌ها گاهی سریال پلیسی «نوار زرد» را می‌بینم و فکر می‌کنم سریال‌های مختلفی باید از تلویزیون پخش شود تا جوابگوی نیاز مخاطب باشد.

حسینی در پایان با اشاره به تکنولوژی‌های رسانه‌ای اظهار کرد: اکنون دیگر حتی نیازی به دیش ماهواره وجود ندارد و مردم می‌توانند با یک گوشی تلفن همراه نیز بعضی شبکه‌ها و برنامه‌های دلخواه خود را ببینند بنابراین تلویزیون باید بتواند با تلاش بیشتر و با بهره‌گیری از نیروهای زبده، خلاق و مبتکر، مخاطب بیشتری را جذب کند.