رقابت برندگان جشنواره‌های کن و برلین در جوایز فیلم اروپا

آکادمی فیلم اروپا و ای‌اف‌آ پروداکشنز روز شنبه در حاشیه جشنواره فیلم اروپایی سویل، اسامی نامزدهای این دوره جوایز فیلم اروپا را که از آن به عنوان معادل اروپایی جوایز اسکار یاد می‌شود، اعلام کردند.

در بخش بهترین فیلم اروپا، پنج فیلم مطرح سال 2017 که همگی پیش از این جوایز اصلی جشنواره کن یا برلین را از آن خود کرده‌اند، با هم رقابت می‌کنند: "120 ضربان در دقیقه" (120 Beats Per Minute) به کارگردانی رابین کامپیو، "بدون عشق" (Loveless) به کارگردانی آندری زویاگینتسف، "بر جسم و روح" (On Body and Soul) به کارگردانی ایلدیکو انیدی، "مربع" ("میدان") (The Square) به کارگردانی روبن اوستلوند و "وجه دیگر امید" (The Other Side of Hope) به کارگردانی آکی کوریسماکی.

زویاگینتسف، انیدی، اوستلوند و کوریسماکی در بخش بهترین کارگردان اروپا هم نامزد شده‌اند و در این بخش با یورگوس لانتیموس که فیلم جدیدش "کشتن یک گوزن مقدس" (The Killing of a Sacred Deer) از راه یافتن به فهرست نامزدهای بهترین فیلم اروپا جا ماند، رقابت می‌کنند.

زویاگینتسف و همکارش اولگ نگین، انیدی، لانتیموس و همکارش افیمیس فیلیپو و اوستلوند در بخش بهترین فیلمنامه‌نویس اروپا نیز نامزد هستند. فرانسوا اوزون برای "فرانتز" (Frantz) دیگر نامزد این بخش است.

در میان نامزدهای بهترین فیلم اروپا بجز "وجه دیگر امید"، چهار فیلم دیگر نماینده کشورهای خود در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار امسال هم هستند.

سوئد فیلم "مربع" ("میدان") را برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2018 معرفی کرده است. این فیلم مه پیش جایزه نخل طلای هفتادمین جشنواره فیلم کن را دریافت کرد. کلاس بانگ، الیزابت ماس، دامینیک وست و تری نوتاری در "مربع" بازی می‌کنند. داستان درباره کیوریتور اصلی یک موزه هنری است که نقشه‌هایش برای تبلیغ یک نمایشگاه از کنترل خارج می‌شود.

مجارستان با فیلم "بر جسم و روح" (On Body and Soul) به کارگردانی ایلدیکو انیدی شانس خود را در جوایز اسکار امتحان می‌کند. این فیلم فوریه پیش برنده جایزه خرس طلای شصت و هفتمین جشنواره فیلم برلین شد. داستان کمدی رمانتیک "بر جسم و روح" در یک کشتارگاه در بوداپست روی می‌دهد و درباره ارتباط بین دو کارگر است. "بر جسم و روح" به زودی در جشنواره فیلم تورنتو در بخش سینمای معاصر روی پرده می‌رود.

"120 ضربان در دقیقه" نماینده فرانسه در اسکار است. این فیلم ماه مه پیش در جشنواره فیلم کن برنده جایزه بزرگ شد و همچنین جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را دریافت کرد. داستان "120 ضربان در دقیقه"با بازی ناول پرز بیسکایارت، آرنو والوا و ادل اینل در اوایل دهه 1990 روی می‌دهد و درباره گروهی فعال در زمینه اچ‌آی‌وی/ایدز در پاریس است.

روسیه با "بدون عشق" در اسکار شرکت می‌کند. این فیلم اولین بار در دنیا ماه مه امسال در بخش رسمی جشنواره کن روی پرده رفت و برنده جایزه هیئت داوران شد. "بدون عشق" داستان زن و شوهری است که می‌خواهند از هم جدا شوند. وقتی پسر 12 ساله آن‌ها در یکی از مشاجره‌های این زوج ناپدید می‌شود، آن‌ها باید برای پیدا کردن او با هم همراه شوند.

"وجه دیگر امید" دیگر نامزد بهترین فیلم اروپا، فوریه پیش در جشنواره برلین جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان را برای آکی کوریسماکی کارگردان صاحبنام فنلاندی به همراه داشت. "وجه دیگر امید" اولین فیلم او بعد از شش سال دوری از سینماست. فیلم، داستان خالد، مهاجر سوری (با بازی شیروان حاجی بازیگر سوری) را روایت می‌کند که برخلاف میل خود از جایی دورافتاده در فنلاند سر درمی‌آورد، مکانی که در نگاه اول خصمانه با مردمی کم‌حرف و سرد است، اما به تدریج بین او و چند آدم عجیب و غریب اهل هلسینکی، دوستی دور از ذهنی شکل می‌گیرد. کوریسماکی در برلین اعلام کرد "وجه دیگر امید" آخرین فیلمش در مقام کارگردان است.

"کشتن یک گوزن مقدس" ساخته یورگوس لانتیموس کارگردان یونانی نیز امسال یکی از فیلم‌های بخش مسابقه اصلی هفتادمین دوره جشنواره کن بود. کالین فارل و نیکول کیدمن در این فیلم بازی می‌کنند. داستان درباره یک جراح ماهر است که پسری پردردسر از خانواده‌ای به هم ریخته را زیر بال و پر خود می‌گیرد. آلیشیا سیلورستون، بیل کمپ و رافی کاسیدی دیگر بازیگران "کشتن یک گوزن مقدس" هستند.

در بخش بهترین بازیگر مرد اروپا، ژان-لویی ترینتینیان برای "پایان خوش" (Happy End) به کارگردانی میشائیل هانکه نامزد شده است. کالین فارل ("کشتن یک گوزن مقدس")، ناول پرز بیسکایارت ("120 ضربان در دقیقه")، کلاس بانگ ("مربع") و جوزف هدر ("خداحافظی با اروپا" / Farewell To Europe) دیگر نامزدهای این بخش هستند.

در بخش بهترین بازیگر زن اروپا، دو ستاره فرانسوی، ایزابل هوپر ("پایان خوش") و ژولیت بینوش ("For Bright Sunshine In") در کنار پولا بیر ("فرانتز")، فلورنس پیو ("بانو مکبث / Lady Macbeth) و الکساندرا بوربلی ("بر جسم و روح") شانس دریافت جایزه را دارند.

بیش از سه هزار عضو آکادمی فیلم اروپا برندگان اصلی سی‌امین دوره جوایز فیلم اروپا را انتخاب می‌کنند که اسامی آن‌ها 9 دسامبر (18 آذر) در مراسمی در برلین اعلام خواهد شد. برندگان بخش‌های فنی شامل بهترین فیلمبردار، تدوین‌گر و... با رأی یک هیئت داوری انتخاب می‌شوند.

سال گذشته فیلم آلمانی "تونی اردمان" به کارگردانی مارن آده که نماینده آلمان در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار بود، در جوایز فیلم اروپا برنده پنج جایزه شامل جایزه بهترین فیلم شد، اما بعداً اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را به "فروشنده" اصغر فرهادی از ایران واگذار کرد.

در فاصله 2012 تا 2014، سه برنده جایزه بهترین فیلم اروپا شامل "عشق" به کارگردانی میشائل هانکه، "زیبایی بزرگ" به کارگردانی پائولو سورنتینو و "ایدا" به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را هم دریافت کردند.