واکنش خانم کارگردان به قیاس برنامه اش با «ماه عسل» علیخانی

مریم نوابی‌نژاد کارگردان و مجری طرح برنامه تلویزیونی «هزارداستان» درباره این برنامه تلویزیونی گفت: با توجه به اینکه بیشترین فعالیت من در این سال‌ها در مطبوعات و سینما، پیرامون حوزه اجتماعی بود، طبیعی است که سوژه‌های اجتماعی بسیاری وجود دارد که بخواهم درباره آن‌ها صحبت کنم. بعد از برنامه «ماه عسل» به این فکر افتادم که هر برنامه‌ای را بخواهیم داشته باشیم، به ورطه تکرار و تشابه می‌افتیم، اما از جهتی دیگر سوژه‌های اجتماعی به وفور وجود دارد. مگر می‌شود همه رویدادهای زندگی‌ را در یک برنامه سی روزه بیان کرد؟

وی با اشاره به اینکه سال‌ها در حوزه اجتماعی فعالیت داشته است، درباره برنامه «هزار داستان» گفت: سال‌ها در حوزه اجتماعی فعالیت داشتم و به این رسیدم که برای دوری از کلیشه، هر شب  یکی از چهره‌های مطرح کشور وظیفه میزبانی از مهمان برنامه را بر عهده بگیرد، چرا که همیشه هنرمندان و یا ورزشکاران و ... در جایگاهی دیگر با آن‌ها گفتگو شده و هنرمندان ما هم به دلیل اینکه نمایشنامه خوانده‌اند و زبان بدن را بلد هستند، به خوبی می‌توانند با مهمانان تعامل و روایتگری کنند.

نوابی‌نژاد گفت: از ابتدا که طرح سری اول برنامه «هزار داستان» را با شبکه مطرح کردیم، بلافاصله از سوی مدیران حمایت شدیم و با تولید آن موافقت شد؛ و سری اول را برای ۳۰ روز ماه مبارک رمضان به روی آنتن بردیم.

وی با اشاره به همراهی مدیران شبکه نسیم، ادامه داد: طرح «هزار داستان» مانند یک هندوانه در بسته بود که مدیران شبکه (هم آقای کرمی و هم آقای احسانی) از ما حمایت کردند. پس از ارائه طرح  البته بدون حامی مالی و به طور مستقل، ترس این را داشتیم که حضور هنرمندان را نتوانیم داشته باشیم و یا آن‌ها در کار دیگری حضور داشته باشند، اما سرانجام در ماه مبارک رمضان به مدت ۳۰ شب با حضور هنرمندان و چهره‌های مطرح، «هزار داستان» به روی آنتن شبکه رفت و بازخورد مثبتی از مخاطبان تلویزیونی و مدیران گرفت.

نوابی‌نژاد که پیش از این با برنامه تلویزیونی «ماه عسل» همکاری داشت، اظهار کرد: قصه‌های مردم همیشه جذاب بوده است و ما گاهی در زندگی نیاز به تلنگر داریم و خوشبختانه بازخورد خوبی از مردم گرفتیم. ما نمی‌گوییم که قصه‌های ما شاد است، اما اگر در برهه‌ای از زمان هم اتفاق تلخی در زندگی‌ افراد رقم خورده باشد، ما سعی کردیم نور دوربین‌هایمان را به نقطه روشنی و امید روایت آن‌ها بتابانیم.

بهترین میزبان سیما تیرانداز بود

وی با اشاره به بستر شبکه نسیم، یعنی داشتن برنامه‌هایی با حال خوب، افزود: همیشه تولید چنین برنامه‌ای را دوست داشتم، که حال برنامه و حتی مهمان‌های ما خوب باشد. ما شاهد این بودیم که در بعضی از شب‌ها به عنوان نمونه در برنامه‌ای که سیما تیرانداز میزبان بود، نتوانست گریه‌های خودش را در مقابل عظمت و بزرگی عشق پنهان کند و بغضش شکست.

نوابی‌نژاد با بیان اینکه مقایسه «هزار داستان» و «ماه عسل» امری طبیعی است، توضیح داد: این مقایسه شدن طبیعی است، در حالی که «هزار داستان» در سری اول همزمان با برنامه «ماه عسل» و یا بعد از پخش «خندوانه» روی آنتن می‌رفت، اما به خوبی دیده شد. به هر حال هر برنامه‌ای فرم خودش را دارد، «دورهمی» و «خندوانه» عهد کردند که چهره‌ها را به عنوان مهمان به برنامه بیاورند و «هزار داستان» عهدش با مردم است.

وی در خصوص بهترین برنامه «هزار داستان» عنوان کرد:  همه مهمان‌هایمان عالی بودند. شبی که ارژنگ امیرفضلی میزبان بود از نظر نوع اجرا عالی پیش رفت؛ اما خود من، شبی که سیما تیرانداز را در صحنه داشتیم، خیلی دوست داشتم.

نوابی نژاد کارگردان برنامه تلویزیونی «هزار داستان» ادامه داد: شب اربعین، پیام دهکردی روایتگر زندگی فردی می‌شود که فوق‌العاده است.

وی درباره اینکه «هزار داستان» می‌تواند در دیگر ایام سال هم ادامه داشته باشد یا نه، گفت: به اندازه تمام زندگی‌ها و اتفاقات ما می‌توانیم برنامه داشته باشیم و داستان‌ها تا بی‌نهایت ادامه دارد.

نوابی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: اگر تا به امروز همراهی و حمایت‌های آقای فرهانی تهیه‌کننده و فواد صفاریان‌پور نبود، این برنامه به این خوبی پیش نمی‌رفت. درست است که در بعضی مواقع اختلاف نظر داشتیم، اما همین اختلاف نظر‌ها و رسیدن به نقطه‌ای مشترک باعث بالندگی «هزار داستان» شد.