سریال «بانوی عمارت» ؛ عاشقانه ای قجری

پانته‌آ پناهی‌ها، علیرضا شجاع‌نوری، حسام منظور، شبنم فرشادجو، مینا وحید، نیکی نصیریان، مهتاج نجومی، فریدون سورانی، مریم مومن و مهری آل‌آقا از جمله بازیگرانی هستند که تاکنون مقابل دوربین رفته‌اند و قرار است در ادامه بازیگران دیگری هم به پروژه ملحق شوند.

پرداختن به فرهنگ اسلامی ـ ایرانی

مجید مولایی، تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که شما قرار است در این مجموعه چه مفاهیمی را به مخاطب انتقال بدهید، به جام‌جم گفت: یکی از دلایلی که باعث شد من علاقه‌مند به تهیه سریال بانوی عمارت شوم، پرداخت به فرهنگ دینی و ایرانی است که در گذشته نه‌چندان دور در زندگی‌هایمان پررنگ بود، ولی به مرور کمرنگ شده؛ فرهنگی که بسیار هم ارزشمند است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه، در گذشته زنان بعد از ازدواج پای همه مشکلات می‌ایستادند و مثل الان نبود تا اتفاقی می‌افتد، سریع حرف طلاق را پیش بکشند بلکه سعی می‌کردند با تدبیر مسائل شان را حل کنند. بنابراین برای احیای این مناسبت‌ها و فرهنگ‌ها باید گام برداریم.

مولایی ادامه داد: در مجموعه تلویزیونی بانوی عمارت بدون این‌که مدعی باشیم در لایه‌های زیرین تعریف یک قصه گرم برای مخاطبان به فرهنگ خوب گذشته همچون احترام به بزرگ‌ترها، صبر و تحمل و ... می‌پردازیم. در ضمن مدت‌ها بود چنین سریال تاریخی‌ای پخش نشده بود که فقط از تاریخ نگوید، بلکه یک قصه در دل خود تعریف کند.

این تهیه‌کننده با اشاره به این که قصه این مجموعه از اواخر دوران ناصرالدین شاه شروع می‌شود، گفت: قصه از آن دوران آغاز می‌شود و در دوران مظفرالدین شاه هم ادامه پیدا می‌کند. دهم مهر ماه سریال را کلید زدیم و در حال حاضر هم گروه در کاشان مستقر و مشغول تصویربرداری است.

مولایی درباره این‌که طبق برنامه‌ریزی انجام شده، تولید این سریال چقدر طول می‌کشد، عنوان کرد: با توجه به این‌که کار، تاریخی است و به لحاظ تولید دشوار، فکر می‌کنم تصویربرداری 9ماه طول بکشد.

وی درباره انتخاب عزیزالله حمیدنژاد که کارگردانی مجموعه چرخ فلک و چند فیلم سینمایی همچون اشک سرما، هور در آتش و... را در کارنامه دارد، برای ساخت این سریال توضیح داد: من سریال چرخ فلک را با سه کارگردان پیش بردم که سلیقه و نگاهم با آقای حمیدنژاد نزدیک‌تر بود و به لحاظ حسی و عاطفی با یکدیگر قرابت داشتیم. ضمن این که دوستی دیرینه‌ای هم از قدیم داریم.

این تهیه‌کننده با اشاره به لوکیشن‌های این مجموعه گفت: در حال حاضر، گروه در کاشان است. برای بخش‌هایی از کار دکور زدیم. در عین حال از خانه طباطبایی‌ها هم استفاده کرده‌ایم. همچنین برای سکانس‌هایی از مجموعه از پرده آبی استفاده می‌کنیم. تلاش می‌کنیم فضای این مجموعه کاملا به دوران قجری نزدیک شود و برای مخاطب هم باورپذیر باشد.

مولایی درباره انتخاب بازیگران این مجموعه گفت: وقتی ما پیش‌تولید سریال بانوی عمارت را شروع کردیم، همزمان حجم تولیدات تلویزیون بالا رفت و همین کار ما را سخت کرد. ضمن این که بودجه سریال هم پایین بود، اما همه مشکلات را پشت‌سر گذاشتیم. خوشبختانه یک گروه خوب و حرفه‌ای انتخاب شدند. ضمن این که در کارهای تاریخی، چون بازیگر، لباس و گریم خاصی دارد باید درک درستی از نقش داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل کارش را انجام بدهد. در مجموع از انتخاب بازیگران راضی‌ام.

روابط اجتماعی و انسانی

عزیزالله حمیدنژاد، کارگردان درباره این که در سریال چرخ فلک به سراغ مسائل مبتلا به جامعه رفته بود و حالا با ساخت مجموعه بانوی عمارت یک درام تاریخی عاشقانه را تجربه می‌کند، توضیح داد: مقطع تاریخی این مجموعه برایم جذاب بود. در ضمن موضوعاتی که در سریال عنوان می‌شود و تم عاشقانه‌ای که دارد، شخصیت‌هایی که در روابط اجتماعی و انسانی عمیق به سر می‌برند و تلاش می‌کنند همدیگر را درک کنند و شرایط فرهنگی و اجتماعی زمان خودشان را به نحو احسن به نمایش بگذارند، برایم جذابیت زیادی داشت و باعث شد این سریال را کار کنم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فقط یک قصه عاشقانه را در دل تاریخ تعریف می‌کنید یا به شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان هم می‌پردازید، توضیح داد: مسلما علاوه بر تعریف درام عاشقانه در لایه‌های زیرین هم به شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان می‌پردازیم. فکر می‌کنم این سریال یکی از پرمخاطب‌ترین آثار تلویزیونی شود.

این کارگردان درباره انتخاب پانته‌آ پناهی‌ها برای این مجموعه گفت: پناهی‌ها نقش اصلی سریال را بازی می‌کند، اما در حال حاضر نمی‌توانم توضیح بیشتری درباره این شخصیت بدهم. با توجه به اقتضائات فیلمنامه، ما بهترین گروه را برای بازیگران این مجموعه انتخاب کردیم که ترکیبی از بازیگران تئاتر، سینما و نابازیگران هستند.

حمیدنژاد ادامه داد: لوکیشن‌های این مجموعه در کاشان، تهران و قزوین واقع شده و با توجه به گروه حرفه‌ای بازیگران تلاش می‌کنیم یک کار موفق ارائه کنیم.

وی درباره این‌که آیا قصه بانوی عمارت زنانه است، توضیح داد: نقش زنان در این مجموعه پررنگ است.

فیلی و نقش یک بازاری

محمد فیلی که در مجموعه بانوی عمارت بازی می‌کند، درباره نقش اش به خبرنگار ما گفت: من قرارداد بازی در این سریال را بسته‌ام، اما بازی من فروردین 97 شروع می‌شود. قرار است نقش یک بازاری در زمان قاجار را بازی کنم. در حال حاضر در سریال «رنج پنهان» مشغول بازی هستم.

این بازیگر با اشاره به بازی در مجموعه‌های تاریخی گفت: بازی در هر ژانری ویژگی‌های خودش را دارد. مسلما کارهای تاریخی هم طعم و مزه خودش را دارد. البته من قبلا هم تجربه همکاری با حمیدنژاد را نداشتم، اما وصف او را زیاد شنیده‌ام.

تجربه یک نقش تازه با بانوی عمارت

شبنم فرشادجو، دیگر بازیگر مجموعه بانوی عمارت درباره نقشش به جام‌جم گفت: من نقش مهرالنسا، دایه همسر شازده را بازی می‌کنم که نقش جالب و متفاوتی است. به هر حال فضای سریال در زمان قاجار می‌گذرد و همین به جذابیت‌های کار افزوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قبل از بازی در این اثر، تحقیقی هم درباره این مقطع زمانی داشته است توضیح داد: من قبلاً در تئاتر مقطع قاجار را بازی کرده‌ام و به همین دلیل با این فضا آشنایی داشتم. در ضمن وقتی بازیگر لباس یک مقطع خاص تاریخی را می‌پوشد و مثل آن دوران گریم می‌شود، خیلی به او کمک می‌کند به نقش نزدیک شود. علاوه بر آن، نقش زنان هم در این سریال پررنگ بوده و به جذابیت‌های اثر اضافه کرده است. این بازیگر ادامه داد: نقشم در این سریال تازه است و چنین ‌تجربه‌ای را در تلویزیون نداشتم. مهرالنسا یک زن جدی است. البته من نقش جدی قبلاً بازی کرده بودم، اما این سریال ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خودش را دارد.

فرشادجو در پایان گفت: یکی از ویژگی‌های این سریال حضور آقای حمیدنژاد در کسوت کارگردان است. قبلاً با او تجربه همکاری نداشتم. به کارش خیلی مسلط است و به سبک تئاتری کار می‌کند. یعنی یک ماه قبل از این‌که کار شروع شود، جلسات دورخوانی داشتیم و برای ضبط یک صحنه بارها تمرین می‌کنیم تا بازی نابازیگران سریال یکدست شود و این یک امتیاز محسوب می‌شود.