یک بازیگر چینی؛ نقش اصلی انیمیشن «مولان»

بعد از انتشار خبر ساخت فیلم سینمایی بر اساس انیمیشن محبوب دیزنی، امروز رسانه‌ها از بازیگر نقش اول این پروژه پرده برداشتند.

یک بازیگر چینی قرار است نقش اصلی فیلم جدید کمپانی دیزنی، «مولان» را بازی کند. این اقدام در جهت مبارزه ای علیه سفید سازی از سوی دیزنی صورت گرفته است. لیو لیفی بازیگری است که قرار است این نقش را بر عهده داشته باشد. گفته می شود دیزنی برای انتخاب او از حدود 1000 نفر از سراسر دنیا تست گرفته است و در نهایت این بازیگر چینی 30 ساله را که در چندین فیلم و سریال تلویزیونی در کشورش ایفای نقش داشته را انتخاب کرده.

در سال های اخیر حضور بازیگران اروپای غربی و آمریکایی در نقش های آسیایی و آفریقایی باعث شده بود تا تحت عنوان «سفید سازی» موجی از انتقادات علیه تبعیض نژاد در هالیوود به راه افتد. وقتی کریستین بیل نقش حضرت موسی علیه السلام را ایفا کرد و جوئل ادگرتون هم بازیگز نقش فرعون مصر شد خیلی ها علیه رایدلی اسکات اعتراض کردند و او هم با پاسخی بی ادبانه جواب آنها را داد. این اتفاق در کنار حضور اسکارلت جوهانسون به جای یک شخصیت ژاپنی در فیلم «شبح درون پوسته» و بازی تیلدا سویینتون به جای یک کاراکتر تبتی این اعتراضات را حتی بیشتر هم کرد. حالا اما دیزنی که خود به خاطر انتخاب تیلدا سویینتون در فیلم «دکتر استرنج» مورد انتقاد قرار گرفته بود تصمیم گرفت در فیلم جدید این قاعده تبعیض آمیز در هالیوود را بشکند و از یک بازیگر آسیایی در نقشی آسیایی استفاده کند. این اتفاق با موج تحسین ها در شبکه های اجتماعی هم همراه بود اما بایدآیا تا پایان پروژه سفید سازی رخ نمی دهد یا اقدام دیزنی فقط در این جهت بوده که کمی انتقادات را آرام کند و باز دست به سفید سازی های بعدی بزند.

فیلم سینمایی مولان توسط کارگردان نیوزیلندی، نیکی کارو کارگردانی می شود و بر اساس انیمیشنی محبوب از کمپانی دیزنی محصول سال 1999 است.