"قائم مقام" مستندی  جنجالی اما روشنگر

مستند قائم مقام به تازگی اکران شده است؛ مستندی که به زندگی مرحوم منتظری پرداخته و تاکنون هم بازخوردهای بسیاری داشته است. به همین بهانه با کارگردان و تهیه کننده آن به گفتگو نشستیم.

مهدی صفار هرندی تهیه کننده مستند قائم مقام درباره ساخت این مستند اظهار داشت: عده ای دانشجو تلاش کردند روی نقاط تاریک در تاریخ انقلاب اسلامی را نورافکن بیندازند و موضوع مرحوم منتظری هم از وقایع مهم تاریخ انقلاب است که باید نگاه ویژه تری به آن داشت.

وی ادامه داد:  مستند قائم مقام  به دوران مبارزات سیاسی مرحوم منتظری قبل از انقلاب تا زمان فوتش می پردازد؛ به طور کل  حوادث مختلفی در زندگی آن مرحوم وجود داشته که قابل بررسی بود  و به عنوان یکی از پروژه های سیاسی انقلاب اسلامی در الویت قرار داشت.

صفار هرندی تصریح کرد: برای ساخت این مستند دو سال زمان گذاشتیم؛ زیرا بسیاری از افراد مهم حاضر به مصاحبه نبودند و ما هم لازم میدانستیم برای روایت تاریخ سراغ کسانی برویم که اطلاعات جامع تری داشته باشند و این  موضوع شرایط کار را برای ما سخت تر کرده بود.

وی افزود : تلاش شده یک روایت تاریخی به دور از جهت گیری ارائه بدهیم، گرچه ما انسانهای معصومی نیستیم. ولی در نظر داشتیم واقعیت های تاریخ را مطرح کنیم.  به نظر من  مستند قائم مقام  برای گفتگوی جریانهای مختلف سیاسی با یکدیگر فرصت ایجاد خواهد کرد.

صفارهرندی گفت: زبان مستند، ساده  است و سعی می کند تاریخ را بگوید و مخاطب را درگیر یک داستان تاریخی کند تا خود مخاطب از میان این وقایع و مصداقهای تاریخی تحلیلش را انجام دهد. به نظرم افکار عمومی مخصوصا افراد سیاسی  این کار را بپسندند.

وی گفت: مستند ما بسیار روشنگر خواهد بود؛ مخصوصا اینکه در مورد آقای منتظری  قبلا چنین روایتی نداشتیم. البته رسانه های بیگانه در گذشته کارهایی کرده بودند و حتی خودی ها هم ناقص روایت کردند. اما  این روایت نسبت به مستندها و روایت های قبلی کاملتر است.

صفارهرندی خاطر نشان کرد: مستند قائم مقام فرصتی است که با هم به صحبت بشینیم تا بسیاری از مسائل  برایمان روشن شود.

 همه  روایتهای تاریخ انقلاب باید بیان شود تا شبهه ها و شایعات از بین برود

صدری نیا کارگردان مستند قائم مقام نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مستند در 5 فصل به زندگی مرحوم منتظری می پردازد؛ فصل اول دوران پیش از انقلاب و مبارزات ایشان، فصل دوم  بعد از  قائم مقامی و ماجرایی که منجر به عزل او می شود و ماجرای سید مهدی هاشمی؛  فصل سوم  داستانهایی که در دهه شصت اتفاق افتاد، یعنی ماجرای اعدام منافقین؛ فصل چهارم  حوادثی که بعد از فوت امام خمینی(ره) برای مرحوم منتظری رخ داد و فصل پنجم به ماجراهای دهه های هفتاد و هشتاد می پردازد.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا تولید چنین مجموعه ای خط قرمز نداشت؟»، بیان کرد: گاهی ما برای خود خط قرمزهایی تعیین می کنیم که دیگر نمی توانیم روایت های صحیح را ارائه دهیم. به نظرم باید همه روایتهای تاریخ انقلاب گفته شود تا شبهه ها و شایعات از بین برود.  تلاشمان این بوده که به روایت شاهدان عینی  این بخش از تاریخ انقلاب را منصفانه روایت کنیم.

صدری نیا تصریح کرد: درباره مرحوم منتظری سعی کردیم روایت یک طرفه نباشد و سعی کردیم از نگاههای مختلف استفاده کنیم.  دغدغه اصلی هم ساخت این مستند این بود که درباره مرحوم منتظری اثر جامعی را بسازیم و  این کار اطلاعات خوبی را در اختیار جوانان امروزی قرار می دهد. 

وی تاکید کرد: مستند قائم مقام از نگاه ما شروعی برای گفتگو با یکدیگر است و ادعا نداریم که کار بی نقصی ساخته ایم، ولی سعی کردیم هر حرفی بزنیم با سند و مدرک باشد. ما بعد از پخش این کار آمادگی این را داریم که نقد و نظرات همه را بشنویم و حتی میزگردهای مختلف داشته باشیم. این گفتگوها تجربه خوبی است تا درباره مسائل چالش برانگیز تاریخ انقلاب صحبت کنیم.

صدری نیا افزود: جریانات مختلف این مستند را دیدند و نقدهایی هم داشتند؛ تا جایی که توانستیم این نقدها را اعمال کردیم. به نظرم در افکار عمومی به خصوص نسل جوان درباره این موضوعات سوال وجود دارد و این مستند می تواند پاسخی به سوالات نسل جوان باشد. ما نهایت  سعی‌مان را کردیم که همه پیش داوری هایمان را کنار بگذاریم.