بی سوادان زیادی وارد عرصه بازیگری شده‌اند

سید علی صالحی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره فعالیت های خود در عرصه هنر گفت: در یک فیلم سینمایی به نام "خجالت نکش" به کارگردانی رضا مقصودی در نقش خادم مسجد بازی می کنم که ژانر آن کمدی است. برای حضور این فیلم در جشنواره فجر اقدام شده است اما اطلاعی از این که به این رویداد بزرگ سینمایی کشور برسد ندارم.

وی افزود: در این اثر کنار بازیگرانی چون احمد مهران فر، شبنم مقدمی، لیندا کیانی، الناز حبیبی، سام درخشانی، علیرضا رئیسی، میثاق جمشیدی و شهره لرستانی بازی می کنم.

این بازیگر درباره روند تولید "خجالت نکش" اظهار کرد: فکر می کنم 20 جلسه از فیلمبرداری این اثر گذشته است و احتمالا تا 15 جلسه دیگر فیلمبرداری کار به پایان می رسد و من یک جلسه دیگر از بازی ام باقی مانده است. "خجالت نکش" به تهیه کنندگی سید امیر پروین حسینی، گروه تولید درجه یک و تعاملی خوب را بین همه اعضا به همراه دارد.

صالحی درباره تعهد بازیگر به گریم در ایفای یک نقش توضیح داد: در بسیاری از کارها به گریم اهمیت داده نمی شود. در کنار گریم که در یک اثر و نقش بسیار مهم است لباس نیز اهمیت دارد. گریم از این جهت اهمیت بیشتری دارد که به بازیگر در به وجود آمدن شخصیت و شکل گیری بهتر نقش کمک می کند. متاسفانه در بسیاری از کارها گریم برای کارگردان که رهبر گروه تولید محسوب می شود اهمیتی ندارد بنابراین بازیگر نیز به گریم اهمیتی نشان نمی دهد.

 

وی ادامه داد: گریم از نظر من جزو ارکان اصلی به وجود آمدن یک نقش است و برای من همکاری با گروه گریم و حفظ اصول گریم برای نقش هایم چه در صحنه و خارج از آن مهم است.

این بازیگر با اشاره به سرعت در روند تولید آثار و تاثیر آن در نقش بازیگران و کیفیت فیلم ها بیان کرد: متاسفانه این مسئله به نقش ها و آثار آسیب و لطمه زده است، بسیار خوب است که در این میان گروه هایی می توانند مقاومت کنند و پتانسیل مدیریت تولید سریع یک کار را دارند اما واقعیت این است که به جهت شرایط اقتصادی و شتاب زدگی در تولیدات، آسیب های جدی به کیفیت آثار وارد شده است.

صالحی به موضوع بازیگری با محوریت کار تجربی و تحصیلات دانشگاهی پرداخت و افزود: چون ورود به حرفه بازیگری راحت شده بازیگری براساس کار تجربی و تحصیلات دانشگاهی کم اهمیت شده است و متاسفانه شاهد افزایش بازیگران بی سواد در این عرصه هستیم. ما اگر به گذشته رجوع کنیم بازیگرانی مثل عزت الله انتظامی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، احمد آقالو و پرویز پرستویی که درخشان و ماندگار بودند به لحاظ تجربی و آکادمیک سواد بازیگری داشته اند در حالی که این روزها ورود به حرفه بازیگری بسیار راحت شده در نتیجه بازیگر بی سواد زیاد شده و این بسیار غم انگیز، زجرآور و خطرناک است.

این بایگر سینما و تلویزیون ادامه داد: اگر از بازیگران جدید که بدون تحصیلات این حرفه وارد بازیگری شده اند سوال کنید که چند نمایشنامه، فیلم، فیلمنامه، کتاب بازیگری و سینمایی دیده و خوانده اند شاید به اندازه انگشتان یک دست هم نرسد و این در دراز مدت به بازیگری و کیفیت آثار آسیب می زند.

وی درباره تاثیر بازیگران کم سواد در ستاره سازی و ستاره شدن به معنای واقعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هنر نیز مثل فوتبال ستاره ندارد. چهره شدن با بازیگر شدن بسیار فرق دارد. بازیگرانی که در حال حاضر در فیلم ها حضور دارند چهره هستند اما بازیگران خوبی نیستند. بازیگری با ماندگاری همراه است و نمونه آن علی نصیریان است که در سن 80 سالگی سریال "شهرزاد" را بازی می کند و ابعاد جدیدی از بازیگری را نشان می دهد.