«بازی نقاب‌ها» ؛ یک سریال عاشقانه

بازی نقاب‌ها به قلم بهنام علیزاده به نگارش در آمده و یک ملودرام عاشقانه است. برای نگارش فیلمنامه سریال، تحقیقات بسیاری پیرامون آداب و سنن قوم ترکمن انجام شده است. این سریال روایتگر اتفاقاتی است که بین دو طایفه ترکمن می‌افتد که سال‌هاست با هم کدورت دارند و بازی روزگار سرنوشتی متفاوت را برای آنها رقم می‌زند.

آزیتا حاجیان ( گوهرشاد)، جعفر دهقان (دولت خان)، منوچهر آذر (آتاگلدی)، بابک انصاری (یاشار)، سیما خضرآبادی (آلما)، رزیتا غفاری (جیحون)، مهرداد ضیایی (صفدر)، فرهاد بشارتی (شیرزاد)، یلدا قشقایی (قزل گل)، مهسا هاشمی (صحرا)، رقیه نوچمنی (بی‌بی نور) و دیگر بازیگران بومی و محلی در این مجموعه به ایفای نقش می‌پردازند.

تعقیب و گریز مافیای گندم

علی مهام، تهیه کننده درباره هدف تولید مجموعه بازی نقاب‌ها به جام‌جم گفت: حدود سه سال پیش طرحی با محوریت موضوع گندم در زمان آقای صباح، مدیر سابق گروه فیلم و سریال شبکه دو پیشنهاد دادیم که داستان آن در استان گلستان رخ می‌داد. به همین دلیل باید درامی شکل می‌گرفت و به سمت قوم ترکمن می‌رفتیم که کشت اصلی‌شان گندم است. در مجموع محوریت این مجموعه فرهنگ غنی ترکمن، تحکیم خانواده، گندم و اسب ترکمن است و در قالب یک درام جذاب به این موضوعات می‌پردازیم.

وی ادامه داد: بهنام علیزاده، نویسنده مجموعه به مدت دو سال در این منطقه زمان گذاشت تا پژوهش اساسی انجام بدهد. در حدود شش تا هفت بار فیلمنامه بازنویسی شد تا یک کار جذاب و مخاطب‌پسند ارائه بدهیم. در مجموع برای سریال زمان زیادی صرف کردیم تا یک اثر تماشایی را تولید کنیم.

این تهیه‌کننده درباره انتخاب سیروس حسن‌پور برای کارگردانی این مجموعه توضیح داد: برای کارگردانی سریال بازی نقاب‌ها با چند نفر صحبت کردیم و گزینه‌ها از سوی شبکه هم مورد بررسی قرار گرفت تا این‌که به پیشنهاد شبکه دو، سیروس حسن‌پور برای کارگردانی این اثر انتخاب شد. پنج ماه پیش برای این سریال همراه با کارگردان تولید داشتیم که سه ماه آن به شکل رسمی و جدی بود. بارها مناطق تصویربرداری را بازدید کردیم.

مهام با اشاره به این‌که مجموعه بازی نقاب‌ها 31 لوکیشن دارد، عنوان کرد: لوکیشن‌ها در استان گلستان انتخاب شده و می‌توان گفت 90 درصد لوکیشن‌ها در مناطق ترکمن‌نشین است. لوکیشن‌های این مجموعه بندر ترکمن، آق‌قلا، اینچه برون، گمیشان، گنبد کاووس، روستاهای اطراف گنبدکاووس و ... است. 10 درصد از لوکیشن‌ها هم خارج از مناطق ترکمن‌نشین است که مربوط به بخش‌های اداری قصه می‌شود. در حال حاضر هم گروه در باشگاه اسبدوانی واقع در گنبدکاووس مشغول ضبط هستند.

وی ادامه داد: طبق پیش‌بینی، تصویربرداری هشت ماه طول می‌کشد، اما با توجه به حساسیت‌هایی که در کار داریم، زمان بیشتری از هشت ماه صرف می‌کنیم. تلاش می‌کنیم در قالب داستانک‌های مختلف در دل قصه به فرهنگ و قومیت بندر ترکمن بپردازیم.

این تهیه‌کننده درباره این‌که چطور شد به ترکمن‌ها پرداخته‌اند، توضیح داد: من دو سال قبل هم سریال «هانیه» را در یزد کار کردم که طبق نظرسنجی‌های صدا و سیما مورد توجه و اقبال مردم قرار گرفت. ما فرهنگ‌های بومی غنی داریم که نسل جوان هم چندان با آن آشنایی ندارند و می‌توانیم به آن بپردازیم تا هم به مردم آگاهی بدهیم و هم این‌که سرگرم شوند. در مجموع ما در این سریال به ابعاد مختلف فرهنگ ترکمن‌ها اشاره می‌کنیم. رنگ، فرم و محیط بصری هم به داستان خیلی کمک می‌کند.

مهام عنوان کرد: در این مجموعه چند خانواده همچون گوهرشاد، دولت خان و ... داریم و روی موضوع خانواده و ارتباطات بین افراد تاکید می‌کنیم. ضمن این‌که کاراکترهای اصلی به یک اندازه نقش دارند. این طور نیست فقط یک یا دو قهرمان داشته باشیم و بقیه شخصیت‌ها را رها کنیم. در مجموع 60 تا 70 بازیگر داریم که به مرور زمان بازیگران وارد لوکیشن‌ها می‌شوند. ضمن این‌که از بازیگران گلستان و بومی ترکمن هم استفاده می‌کنیم. تا امروز صحنه‌های خانه گوهرشاد، کارخانه آرد، آموزشگاه و صحنه‌های تعقیب و گریز مافیای گندم ضبط شده است.

آلما دختر گوهرشاد

سیما خضرآبادی که در سریال نقش دختر آزیتا حاجیان را بازی می‌کند، درباره حضورش در این اثر به خبرنگار ما گفت: من در این مجموعه نقش آلما را بازی می‌کنم. می‌توانم بگویم آنچه مرا برای بازی در این اثر ترغیب کرد، فیلمنامه بود که یک ملودرام عاشقانه جذاب است.

وی درباره بازی در کنار آزیتا حاجیان تصریح کرد: واقعا تجربه بسیار خوبی است. من با بازیگران چهره تا امروز زیاد کار کرده‌ام که نقش پدر و مادرم را بازی می‌کردند، اما واقعا خانم حاجیان سر صحنه کاملا در قالب نقش فرو می‌رود و دقیق نقشش را اجرا می‌کند. ضمن این‌که طوری رفتار می‌کند که انگار من آلما هستم و نه سیما خضرآبادی! در مجموع در سکانس‌های حسی 99 درصد خانم حاجیان به من کمک می‌کند و واقعا انرژی زیادی برای کارش می‌گذارد و همین برایم خیلی هیجان‌انگیز است.

غفاری و ایفای نقش جیحون

رزیتا غفاری درباره نقشش در مجموعه بازی نقاب‌ها به جام‌جم گفت: من در این مجموعه نقش جیحون را بازی می‌کنم که متفاوت با دیگر نقش‌هایی است که تا امروز بازی کرده‌ام. قصه در منطقه ترکمن‌نشین اتفاق می‌افتد و همین باعث شده تا نقش من هم ویژگی‌های خاص‌تری داشته باشد. در مجموع نقش ساده‌ای نیست و برایم جذابیت‌های زیادی دارد.

وی ادامه داد: قصه سریال هم با ازدواج جیحون شروع می‌شود. البته مخاطبان داستان زندگی جیحون از زمان کودکی تا 50 سالگی‌اش را می‌بینند. یکی دیگر از ویژگی‌های نقش این است که من با گریم، جیحون را از جوانی تا میانسالی بازی می‌کنم.

این بازیگر درباره همکاری با سیروس حسن‌پور گفت: تا به حال با او کار نکرده بودم و خوشبختانه تعامل بسیار زیادی در کار با بازیگر دارد و امیدوارم تجربه خوبی در کنار هم کسب کنیم. البته من با آقای مهام، تهیه‌کننده همکاری قبلی داشتم و خاطرات خوبی با او دارم. بسیار خوش اخلاق و خوش قول است و نسبت به کارش هم اشراف زیادی دارد.

غفاری درباره دشواری کار کردن در شهرستان گفت: خیلی سخت است. بویژه این‌که نگران دختر کوچکم هستم. به همین دلیل با گروه صحبت کردم که مداوم کار نکنم و بعد از یک مدت به تهران برگردم و بعد دوباره برای ضبط به گروه ملحق شوم.

نقش یک زن فعال اجتماعی

آزیتا حاجیان، جزو بازیگران پیشکسوت است که راحت هر نقشی را نمی‌پذیرد و تلاش می‌کند با وسواس کارهایش را انتخاب کند. همین ویژگی باعث شده در تلویزیون گزیده کار باشد و مخاطبان او را در قالب نقش‌های متفاوت ببینند. او در مجموعه‌های تا ثریا، کیمیا، دبیرستان خضرا، آینه‌های نشکن، ساعت شنی و ... نقش زنان متفاوت را بازی کرده است. او در مجموعه بازی نقاب‌ها هم ایفاگر نقش گوهرشاد است و تا امروز بخش‌های خانه، کارخانه و ... با حضور او ضبط شده است.

به گفته مهام، او یک زن فعال اجتماعی است و صاحب کارخانه آرد که 30 زن نزد او کار می‌کنند.