انتشار منشور خلاقیت و نوآوری در روابط عمومی

دبیرخانه چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران، منشور خلاقیت و نوآوری در روابط عمومی را منتشر کرد. 

متن کامل این منشور بدین شرح است:

روابط عمومی خلاق یک راه بسیار موثر برای جلب توجه، پشتیبانی و توسعه همکاری و مشارکت مردم برای یک مسئله و موضوع و دوباره نگاه کردن و در نهایت تولید رضایت است.

بروز و ظهور نوآوری مستلزم ساختار خلاق، محیط خلاق، مدیر روابط عمومی خلاق و شاغلان خلاق است که مشوق و ترغیب کننده کاوش و پوییدن اندیشه‌های جدید و روشهای نوین برای اداره امور و فعالیت‌ها نیز هست.

یک ویژگی مهم روابط عمومی خلاق، انعطاف پذیری در رویارویی با بحران‌های ناشی از فعالیتهای تخصصی و ارتباطی است. روابط عمومی‌هایی که دارای ساختار غیر قابل انعطاف هستند مرتب از خلاقیت و نوآوری دور و مانع بروز و شکوفایی نوآفرینی و ایده‌پردازی می‌شوند.

جامعه روابط عمومی ایران با آگاهی از نقش منحصر به ‌فرد خویش، در راستای جلب رضایت و ارایه خدمات کمی و کیفی به مردم که منطبق بر نیازها و خواسته‌های آنها باشد با خود عهد بسته است تحقق 3 اصل خلاقیت، نو آوری و تمایز را سرلوحه مجموعه فعالیت‌های خود قرار داده و متعهد می‌شود که بر اصول زیر هم پیمان و استوار خواهند بود:

1- خلاقیت، یک موهبت الهی است که همچون موهبت‌های دیگر الهی می‌تواند در صورت بکارگیری فعال و مناسب، در پیشرفت انسان به سوی خیر و کمال تاثیر بسزایی داشته باشد.  

2- خلاقیت، یک پدیده تکاملی است که ریشه در ذات انسان داشته اما می تواند با آموزش و پرورش مورد توسعه قرار گیرد.

3- خلاقیت و نوآوری، نوعی فهم عمیق نسبت به موقعیت، شرایط، برنامه‌ریزی و تاثیرگذاری برای حل مساله است. بنابراین، می‌تواند در پیشبرد اهداف هر سازمان تاثیرات زیادی داشته باشد.

4- حمایت از پدیده خلاقیت و نوآوری در هر سازمان باید تبدیل به یک هویت ساختاری، رفتاری، اخلاقی، و مدیریتی گردد.

5- دوری از دیوانسالاری غیر موثر، تعیین مساحتی از آزادی و اختیار برای فعالیت‌های خلاق، زمینه‌سازی لازم برای گسترش خلاقیت، دادن امکانات کافی برای عملیات خلاقانه، یک ضرورت جدی برای پیشرفت هر سازمان می‌باشد.

6- مدیریت خلاق و نوآورانه، نیازمند مدیران و کارگزاران خلاق و نوآور است. بنابراین، ایجاد فضای کافی و موثر برای تحقق خلاقیت و نوآوری، بیانگر مدیریت خلاق، توانمند و توسعه محور می‌باشد.

7- ساختارشکنی برای ایجاد ساختارهای مناسب، اگر چه نمودی مهم از خلاقیت و نوآوری است، اما نباید منجر به تغییر هویتی، فرهنگی و فکری سازمان گردد.

8- دست آوردهای خلاقیت بدون عرضه‌کردن نوآورانه که در شیوه مناسب تعامل با مشتریان و ارتباط گران مختلف تجلی می‌یابد، نمی‌تواند تاثیر لازم در پیشرفت سازمان و فعال‌سازی ارتباط با مخاطبان آن داشته باشد.

9- توسعه خلاقیت و نوآوری در کشور، نیازمند فهم جدی کلیه سازمان‌ها اعم از دولتی و غیر دولتی نسبت به این پدیده مهم بوده که با حمایت فکری، زمینه‌سازی فرهنگی، تقویت اجرایی، مشارکت جمعی، و برنامه‌ریزی موثر می‌تواند به یک جریان ملی در توسعه کشور تبدیل شود.

10- روابط عمومی‌های خلاق و نوآور، مرکزی برای گسترش مداوم رویکردهای جدید در بازنمایی فعالیت‌ها، نقادی مستمر در ارزیابی اقدامات و تبدیل غیر ممکن به ممکن در جهت پیشبرد اهداف سازمان و تصحیح مداوم اشتباهات و تبدیل آنها به فرصت‌هایی برای جهش سازمان و تحقق اهداف مورد نظر در راستای خدمت به مردم است.