بازیگران بیکار سینما راهی تئاتر می‌شوند

کاوه مهدوی بازیگر و کارگردان تئاتر درخصوص آخرین فعالیت های خود در عرصه تئاتر گفت: به مدت پنج روز است که تمرینات نمایشی جدید را با حضور بازیگران آغاز کرده‌ایم و به امید خدا این اثر پانزدهم دی ماه در سالن مهر حوزه هنری روی صحنه خواهد رفت.

وی درباره مضمون و بازیگران این اثر افزود: این اثر نمایشنامه‌ای نسبتاً کمدی با موضوع مقاومت اقتصادی است که فرامرز قلیچ خانی، علیرضا مهران، حسین پورکریمی، محمد حمزه زاده و سیدعلی موسویان در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

کارگردان نمایش "چاه" در خصوص سفارشی بودن نمایش خود اذعان کرد: من هیچ مشکلی ندارم که نمایشم را سفارشی بگویند. از این به بعد حتی خودم می‌گویم این اثر سفارشی است. من مشکلی با این قضیه ندارم ولی متاسفانه برخی بازیگران برای حضور در آثار سفارشی و مخصوصاً بازی در سالن های حوزه هنری امتناع می کنند. با اینکه من معتقدم بسیاری از آثاری که در حوزه هنری اجرا می رود از آثار بسیاری از سالن های اصلی کیفیت بالاتری دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: این عبارت سفارشی انگی است که بسیاری بر آثار می زنند در صورتی که اجرای آثار بنا به آنچه تهیه کننده می‌خواهد صورت می‌گیرد و وقتی موضوعی مثل مقاومت اقتصادی پیشنهاد داده می‌شود باید به درستی به آن پرداخت.

کارگردان نمایش "آوازهای سرشام" درباره خصوصی شدن تئاتر و حضور بازیگران سینمایی در این هنر تصریح کرد: ما همیشه صفر و صد بوده‌ایم و در زمینه حضور بازیگران چهره سینما در عرصه تئاتر نیز این اتفاق افتاده است. زمانی که صحبت از تئاتر خصوصی شد همه تئاتر دولتی را بایکوت کردند و حالا بعد از چند سال می‌بینیم که تئاتر خصوصی به سختی و حضور چهره های سینمایی به کار خود ادامه می دهد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت های دولتی از تئاتر اضافه کرد: در جریان تئاتر خصوصی اتفاقات بسیار بدی افتاد و یکی عدم افزایش بودجه تئاتر بود زیرا می گفتند که تئاتر خصوصی خودش خرج خود را در می‌آورد. همین عاملی بود تا کمک‌های دولتی به تئاتر کاهش یابد و تهیه کننده مجبور شود که برای فروش بیشتر و تامین هزینه ها هر کاری را انجام می‌دهد.

کارگردان نمایش "در انتظار گونی" حضور بازیگران سینما را اینگونه توصیف کرد: حضور بازیگران سینما در تئاتر فقط به این صورت نیست که بهترین ها را برای تئاتر دعوت کنیم. اکثر مواقع بازیگران سینما وقتی بیکار می‌شوند سراغ تئاتر می آیند تا بیکار نباشند. برخی از بازیگران هم می‌خواهند یکبار هم که شده تئاتر را تجربه کنند و همین قضیه آنها را به سمت تئاتر سوق بدهد.

مهدوی خاطرنشان کرد: از نظر من باید حضور چهره های سینمایی تئاتر مدیریت شود. صنف تهیه کنندگان نیز باید سر و سامان پیدا کند. این روزها برخی به اسم تهیه کننده و با اهدافی دیگر مثل پولشویی به تئاتر می آیند. باید از این تهیه کنندگان سوال کرد که آیا هدف فرهنگی دارند یا به دنبال ایجاد بنگاه اقتصادی هستند.