قضاوت درباره "آذر" را به زمان می سپارم

محمد حمزه‌ای کارگردان فیلم «آذر» درباره شروع همکاری خود با نیکی کریمی در این فیلم سینمایی به خبرآنلاین گفت: «ظاهرا تهیه‌کننده «آذر» قرار بود فیلمی را به کارگردانی پوریا آذرباییجانی بسازند به اسم «بندر تهران». این فیلم آماده کلید بود اما بنا به دلایلی نشد و همکاری دوستان به سرانجام نرسید و تصمیم می‌گیرند با کارگردان دیگری این فیلم را بسازند، با چند نفر صحبت کرده بودند و با من نیز تماس گرفتند. در قرار حضوری که با دوستان گذاشتم متوجه شدم تهیه‌کننده یکی از کارهای کوتاه من را قبل‌تر در جشنواره‌ای دیده بودند و خوششان آمده بود و به همین دلیل نیز پیشنهاد همکاری مطرح شد و بعد از جلساتی که باهم داشتیم ایشان می گفتند که حس و حال فضای کارهای من را خیلی می پسندد و این نقطه شروع این فیلم بود.»

 

 قضاوت درباره آذر را به زمان می سپارم

پیش از این خبرهایی در مورد تغییر فیلمنامه «آذر» با آن فیلمنامه‌ای که برای آن پروانه ساخت صادر شده بود، منتشر شده بود. محمد حمزه‌ای در ادامه با تایید این اخبار می‌گوید که پس از بازنویسی‌های مکرر، از فیلمنامه‌ای که پوریا آذربایجانی آن را نوشته بود هیچ چیز باقی نمانده است: « بعد از اینکه طی چندین جلسه با هم (نیکی کریمی) صحبت کردیم به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم با هم همکاری کنیم. در ادامه اما موقعیتی ایجاد شد که احسان بیگلری به مجموعه اضافه شد و فیلمنامه را که نوشته پوریا آذرباییجانی بود به طور کامل بازنویسی کرد. در واقع فیلمنامه از ابتدا نوشته شد و جز یکی - دو نشانه کوتاهی که در فیلمنامه «بندر تهران» بود هیچ چیز دیگر از فیلمنامه پوریا باقی نماند. ماحصل آن هم فیلم «آذر»ی شد که حالا می‌بینید.»

این کارگردان در واکنش به حواشی اخیری که برای «آذر» به وجود آمد، می‌گوید: «من دراین فیلم با تهیه‌کننده‌ای مواجه شدم که بازیگر فیلم هم هست. در واقع ینکه چرا این میزان تاکید روی یک نفر شده است را به نظرم خودشان می‌توانند جواب دهند. ما ترکیب بازیگران متنوعی داریم و خیلی خوب می‌توانیم از ظرفیت همه بازیگرانی که هستند استفاده کنیم، حتی آنهایی که تک سکانسه هستند. طبق صحبتی که از ابتدا داشتیم هم بنا بود که دعوت ما از بازیگرانی که لطف کردند و آمدند و حتی در نقشی کوتاه به صورت افتخاری حضور پیدا کردند آورده‌ای به همراه داشته باشد. اصل و بنای دعوت از دوستان بازیگر از پیش‌تولید بر همین اساس بود ولی حالا که وارد هفته سوم اکران شدیم، شرایط به گونه‌ای است که این میزان تبلیغ را روی یک نفر می‌بینیم و این مسئله‌ای است که دیگر از دست من فیلمساز خارج است و به خود تهیه‌کننده مربوط می‌شود. درست و غلط‌ش را هم نمی‌دانم و شاید آخر اکران مشخص شود.»

حمزه‌ای همچنین درباره نامشخص بودن علت رفتاری برخی از شخصیت‌های این فیلم از جمله نقش عمو با بازی فرید سجاد حسینی ادامه می‌دهد: «موضوعی که می‌گویید درست است، ما زمان کوتاهی داشتیم که فیلمنامه را بنویسیم، توام با مرحله نگارش فیلمنامه در مرحله پیش تولید هم بودیم. بلافاصله بعد از اتمام اولین نسخه فیلمنامه فیلمبرداری را شروع کردیم دیگر این فرصت نبود که خیلی روی همه جزئیات متمرکز شویم و بیشتر راجع به نکات ریز فیلمنامه صحبت کنیم. همزمان با فیلمبرداری یک نفر دیگر هم از سمت تهیه‌کننده برای بازنویسی معرفی شد و شرایط برای گفت‌و‌گو خیلی فراهم نبود. متاسفانه احسان بیگلری بعد از اتمام فیلمنامه دیگر همراه پروژه نبود و علی اصغری اضافه شد. ما فکر می‌کردیم در توضیحاتی که عمو بعدا در یک سوم پایانی فیلم می‌دهد ریشه این اختلافات مشخص شود، اینکه یک تقابل فکری و فرهنگی با خود آذر داشتند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.»

او همچنین درباره به حاشیه رفتن نام خود در این فیلم سینمایی گفت: «زمانی‌ که من این پیشنهاد را قبول کردم به این موضوعی که در سوال مدنظرتان است هم فکر کردم. می‌توانستم قبول کنم یا نکنم. اما نگاهم به این پروژه قدری شاید صنعتی‌تر بود. من با پیشنهادی از طرف تهیه‌کننده‌ای روبه‌رو شدم که شرطش بازی خودش بود. ایشان مدتهاست در این سینما هستند و خیلی شناخته‌شده‌تر از من هستند که فیلم اولی هستم. اما شرایط را اینگونه رقم خوررده که کارگردان در حاشیه قرار بگیرد و تعمدا قدری کمرنگش کنیم که به نظرم خیلی شرایط حرفه‌ای نیست. این فیلم طبیعتا سایه سنگینی از یک اسم برای من داشت و من هم این را می دانستم اما اینکه تلاش شود در ادامه نقش کارگردان کمرنگ جلوه داده شود خیلی درست نیست و من قضاوت را به زمان می سپارم.»

حمزه‌ای همچنین در مصاحبه دیگری که با روزنامه اعتماد انجام داده، درباره نبود نام خود در تبلیغات این فیلم سینمایی می گوید: «فکر می‌کنم علت نبود من را شخص تهیه‌کننده که این برنامه‌ها را طراحی می‌کند باید جواب بدهد. در خصوص تیزرها هم این را خودم ندیدم ولی شنیدم؛ در حال پیگیری هستم که ببینم مشکل از کجاست که نام من به عنوان کارگردان به این شکل مخدوش و کمرنگ شده، امیدوارم دوستانی که با حقوق معنوی کارگردان اینگونه برخورد می کنند پاسخ مناسبی برای این کار خود داشته باشند.»

او در پایان و درباره تبلیغات فیلم «آذر» که دائما بر روی موتور سواری نیکی کریمی تاکید دارد، گفت: «این میزان مانور و تبلیغ رو موتور سوار شدن ممکن است از پایه آدرس غلط به مخاطب بدهد و باعث سرخوردگی شود. چون مخاطب عملا وقتی به دیدن فیلم می‌نشیند با اثری مواجه می‌شود که اصلا مساله قهرمان فیلم موتورسواری نیست و این شکل فیزیکی موتورسواری به فراخور آن قصه است که در آن صحنه شخصیت آذر ناگزیر به موتور سواری می‌شود. فکر می‌کنم این ماجرا را تهیه‌کننده باید پاسخگو باشد نه من فیلمساز.»