یاد روزهای خوش دهه شصتی ها در شبکه 1

برنامه «خاطره» که مجموعه‌ای از فیلم‌ها، سریال‌ها، مستند‌ها و برنامه‌های خاطره‌انگیز بعلاوه عکس‌ها و تصاویر قدیمی از دهه 60 را نمایش می‌دهد، به فصل سوم رسیده است. این برنامه به تهیه‌کنندگی و اجرای لعیا عباس‌میرزایی تدارک دیده شده و فصل جدید آن در 26 قسمت روزهای پنجشنبه ساعت 17 و 50 دقیقه پخش می‌شود. روزهای جمعه ساعت 11 و 30 دقیقه نیز تکرار آن به تماشاگران شبکه یک ارائه می‌شود.

خاطره‌بازی با خاطره

لعیا عباس‌میرزایی، طرح برنامه‌ای را برای نمایش آثار قدیمی و خاطره‌انگیز موجود در آرشیو تلویزیون در سال 94 به گروه اجتماعی شبکه یک ارائه کرد. طرحش به تصویب رسید و خیلی زود به برنامه‌ای تبدیل شد که نظر مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد.

عباس‌میرزایی درباره این برنامه به جام‌جم می‌گوید: خاطره در واقع یک تلویزیون قدیمی است با جدول پخش متنوع. در این جدول پخش هم فیلم و سریال و کارتون می‌بینید هم تیزر و تیتراژ، مسابقه فوتبال، اخبار و برنامه‌های ترکیبی. ممکن است یک فریم از تصویر «ادامه برنامه تا چند لحظه دیگر»، عکس‌های قدیمی یا هر چیز خاطره‌انگیز دیگری از این تلویزیون به نمایش درآید.

این تهیه‌کننده از استقبال و سیل پیام‌های مردمی بعد از پخش برنامه دوم خبر می‌دهد و می‌گوید: به قدری استقبال مردم فوق‌العاده بود و به اندازه‌ای از حمایت و همراهی مخاطبان برخوردار شدیم که هر قسمت از فصل اول سه مرتبه تکرار می‌شد و خیلی زود به فصل دوم رسید. طبق نظرسنجی سازمان صداوسیما در سال 1395 این برنامه به میزان 76 درصد توانسته بود رضایت مخاطبان را کسب کند.

عباس‌میرزایی بعد از حدود یک سال، فصل سوم برنامه خاطره را تدارک دیده که کمی با فصل‌های قبلی متفاوت است و ساختار گرافیکی دهه شصتی دارد.

به سبک دهه شصتی‌ها

مجری خاطره، حالا که برای سومین بار برگشته است، به سبک بازیگران سریال‌های دهه 60 تلویزیون روسری به سر می‌کند و کمی هم سهم تماشاگران را در برنامه بیشتر کرده است.

عباس‌میرزایی درباره دیگر تغییرات این فصل می‌گوید: یک تیتراژ دوبعدی هم برای برنامه ساخته‌ایم که یادآور آثار دهه شصتی است. حالا فرم و محتوای برنامه در تناسب با هم قرار دارند.

منبعی که نامش فاش شد

دهه 60 تلویزیون بود و دو شبکه! ما بودیم و برنامه‌هایی که فکر نمی‌کردیم زمانی برایمان این‌قدر خاطره‌ شوند. حالا تولیدات این دو شبکه و آنچه پخش کرده‌اند، مهم‌ترین قسمت از برنامه خاطره را شامل می‌شود.

به گفته عباس‌میرزایی، گاهی تیزر فیلم‌های سینمایی، عکس‌ها و مستندهای قدیمی یا تصاویر ارسالی مخاطبان هم از این برنامه پخش می‌شود، اما همچنان بیشترین محتوای خاطره از منبعی به نام آرشیو سازمان صداوسیما تامین می‌شود.

تهیه‌کننده خاطره درباره استفاده از آرشیو می‌گوید: سال 94 که برنامه تازه شروع شده بود، هنوز آرشیو سازمان به صورت نرم‌افزاری ساماندهی نشده بود. بنابراین ما از شیوه‌های جست‌وجوی معمولی استفاده می‌کردیم که به صبر و دقت و حوصله و البته زمان زیادی نیاز داشت، اما حالا به کمک نرم‌افزار، جست‌وجوی برنامه‌های موردنظر سریع‌تر انجام می‌شود.

البته عباس‌میرزایی و همکارانش در فصل اول برنامه و زمانی که هنوز شیوه جست‌وجو خیلی سیستماتیک نشده بود، در انتهای نوارهای موجود در آرشیو، برنامه‌های جذابی پیدا کردند. مثلا در پایان نوار یک برنامه تلویزیونی، اولین تیتراژ برنامه‌های کودک تلویزیون را یافتند یا هنگام تماشای مسابقه «دانش و هوش» به طور اتفاقی متوجه شدند عادل فردوسی‌پور علاوه بر مسابقه هفته در این مسابقه هم شرکت کرده بود.

این تهیه‌کننده درباره شیوه انتخاب برنامه‌های مناسب برای پخش در خاطره می‌‌گوید: مردم و مخاطبان برنامه سهم فوق‌العاده‌ای دراین باره دارند. آنها اسم و حتی سال پخش برنامه‌ها را از طریق پیامک برنامه اطلاع می‌دهند و ما هر چیزی را که متقاضی بیشتری داشته باشد، در اولویت قرار می‌دهیم.

به گفته عباس‌میرزایی، میزان اطلاعات مردم فوق‌العاده است و گاهی از اطلاعات دقیق آنها به وجد می‌آیند.

مثل تماشای آلبوم‌های قدیمی

تهیه‌کننده خاطره می‌گوید: وقتی برای برنامه شب یلدا از مردم خواستیم عکس‌های قدیمی برایمان بفرستند، خیلی‌ها سراغ آلبوم‌های قدیمی رفتند و خاطرات زیادی برایشان زنده شد.

عباس‌میرزایی تاکید دارد، نوستالژی و خاطره‌بازی همیشه و برای هر نسلی جذاب است.

او ضمن اشاره به این‌که در برخی تلویزیون‌های خارجی یک کانال اختصاصی برای پخش برنامه‌های خاطره‌انگیز وجود دارد، توضیح می‌دهد: برای همه آدم‌ها لذت‌بخش است که روزهای خوب و شیرین کودکی، نوجوانی و جوانی را با تماشای برنامه‌های قدیمی مرور کنند و یاد روزهای خوب رفته برایشان زنده شود.