عملکرد سینمای ایران در سال 2017 در عرصه بین المللی/عکس

نمایندگان ایران در سال 2017 در جشنواره‌های معتبر سینمایی مانند اسکار و ونیز موفق به کسب جایزه شدند. در این گزارش به آنها اشاره می کنیم.

دومین اسکار ایران/ عدم حضور فرهادی برای دریافت جایزه اسکار

برندگان هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار بامداد ۲۶ فوریه (۹ اسفند) در حالی اعلام شد که جایزه بهترین فیلم به فیلم «مهتاب» رسید و فیلم «فروشنده» نیز برنده اسکار خارجی شد تا سینمای ایران به دومین جایزه اسکار خارجی خود دست یابد.

اصغر فرهادی در اعتراض به سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ از حضور در اسکار ۲۰۱۷ انصراف داده بود و از این رو دو ایرانی سرشناس ساکن آمریکا (دکتر فیروز نادری و انوشه انصاری) را به نمایندگی خود روانه این مراسم کرده بود.

انوشه انصاری پس از دریافت جایزه اسکار بیانیه‌ای از سوی فرهادی خواند که در آن آمده بود: تقسیم‌بندی جهان به ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی باعث ترس می‌شود؛ ترسی که توجیهی‌ است دروغین برای خشونت‌ها و جنگ‌ها؛ جنگ‌هایی که مانع بزرگی بوده‌اند برای رسیدن به دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده‌اند. سینماگران می‌توانند با چرخش دوربین‌هایشان به مشترکات انسانی، کلیشه‌هایی که از ملیت‌ها و ادیان مختلف ساخته شده است را بشکنند و زمینه‌ همدلی و به دنبال آن همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند. همدلی چیزی‌ است که ما امروز بیشتر از هر زمان به آن نیازمندیم.

جشنواره فیلم ونیز

هفتادوچهارمین دوره جشنواره ونیز به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان با اعطای شیر طلای بهترین فیلم به «شکل آب» ساخته رومانتیک و فانتزی «گیلرمو دل‌ تورو» به کار خود پایان داد.

همچنین جایزه شیر نقره‌ای (جایزه بزرگ هیأت داوران) این رویداد سینمایی به «فاکس ترات» به کارگردانی «ساموئل مائوز» اعطاء شد و «زاویه لاگراند» از فرانسه نیز برای فیلم «تا نگهبان» بهترین کارگردان این رویداد سینمایی نام گرفت.

 در بخش افق‌های جشنواره که امسال رخشان بنی‌اعتماد سینماگر ایرانی یکی از اعضای هیأت داورانِ آن بود، فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» دو جایزه بهترین بازیگر مرد (نوید محمدزاده) و بهترین کارگردانی (وحید جلیلوند) این بخش از جشنواره را کسب کند و جایزه بهترین فیلم به «نیکو، ۱۹۹۸» به کارگردانی «سوزان نیکارلی» (ایتالیا و بلژیک) رسید.

سینمای ایران سال 2017 در بین الملل چقدر موفق بود؟

سینمای ایران سال 2017 در بین الملل چقدر موفق بود؟

همچنین فیلم «آیه‌های فراموشی» به کارگردانی علیرضا خاتمی که محصول مشترک فرانسه، آلمان، هلند و شیلی است نیز جایزه بهترین فیلمنامه بخش افق‌ها را دریافت کرد.

جشنواره فیلم آسیاپاسیفیک

مراسم اعطای جوایز یازدهمین دوره این جوایز سینمایی نیز روز ۲۳ نوامبر ( دوم آذر) در بریزبن استرالیا برگزار شد. امسال در شاخه بهترین بازیگر مرد نوید محمدزاده برای بازی در فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء» مورد تقدیر ویژه هیئت داوران قرار گرفت.

سینمای ایران سال 2017 در بین الملل چقدر موفق بود؟

جایزه ویژه دستاورد هنری جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک۲۰۱۷ نیز به عباس کیارستمی کارگردان سرشناس و فقید سینمای ایران، برای فیلم «۲۴ فریم» اختصاص یافت.