تولید بالای فیلم و نبود سالن برای اکران

حامد عنقا مجری و سردبیر «سینما دو» در ابتدای برنامه این هفته که پنجشنبه ۷ دی ماه از شبکه دو سیما پخش شد پس از پخش آیتمی که به احترام سادات برومند همسر زنده یاد داوود رشیدی اختصاص داشت این قسمت از برنامه را به او و خانواده اش تقدیم کرد.

عنقا در این برنامه میزبان علی سرتیپی تهیه کننده و پخش کننده سینما بود که در ابتدای صحبت هایش به وی گفت: شما پیش بینی کردید که در پاییز اکران خوبی نداریم اما پیش بینی پخش کننده پرسابقه ای مثل شما درست در نیامد چون در مقایسه با سال قبل ۴ فیلمی که از طرف فیلمیران پخش شد حداقل ۱۰ میلیارد تومان بیشتر فروش داشت.

سرتیپی در پاسخ با اشاره به اینکه افزایش فروش نسبت به سال گذشته ۶ میلیارد تومان بوده است، گفت: من پیش بینی کردم و هدفم این بود که شورای صنفی را روی این قضیه حساس کنم که موفق هم شدم و امسال از لحاظ تماشاگر حدود ۱۰۰ هزار نفر بیشتر به سینماها آمدند.

وی افزود: «آینه بغل» بر اساس صحبت های تهیه کنندگان قرار بود عید اکران شود اما با این فضایی که درست شد مسئولان ارشاد به این نتیجه رسیدند که فیلم سریع تر پروانه بگیرد و اکران شود.

در ادامه عنقا بیان کرد: این همان صحبت منتقدان است که پخش کنندگان با خبرسازی و ایجاد جو روانی راهی برای اکران فیلم های خودشان باز می کنند.

سرتیپی با طرح سوالاتی پاسخ داد: اگر اینجا نشسته بودیم و فیلم «آینه بغل» اکران نشده بود و این ۶ میلیارد به فروش سینما اضافه نشده بود، خوب بود؟ فیلم «سلام بمبئی» پارسال اکران شد و یک اتفاق به وجود آورد و پاییز و زمستان را دگرگون کرد. اگر «آینه بغل» مربوط به دفتر خودم هم نبود، قطعا دنبال این بودیم، کاری کنیم که بتوانیم فیلم را اکران کنیم.

خود من سال ها پیش «سگ کشی» بهرام بیضایی را در این فصل اکران کردم و تحولی در گیشه به وجود آوردوی تصریح کرد: می دانستیم فیلم «آینه بغل» نمی تواند در فصل پاییز مورد توجه مردم قرار بگیرد و به همین دلیل مسئولان کمک کردند تا فیلم اکران شود. مشکلی که سال ها در اکران پاییز داریم دیدگاه غلط به این فصل است، درحالی که اینطور نیست و خود من سال ها پیش «سگ کشی» بهرام بیضایی را در این فصل اکران کردم که تحولی در گیشه به وجود آورد.

این تهیه کننده ادامه داد: اگرچه ما فیلم خوب و بد داریم ولی دیگر فصل خوب و بد نداریم. اگر فیلم ها خوب باشند، مردم استقبال می کنند و ما با اکران «آینه بغل» حدود ۶ میلیارد در سه هفته فروش داشتیم، ۶ میلیارد به فروش آذر ماه اضافه شد و از ۱۲ به ۱۷ میلیارد رسیدیم.

عنقا در این برنامه از تلاش های پخش کنندگان پرسید و گفت: شما پخش کنندگان حلقه آخر چرخه اقتصادی سینما هستید و زحمت تولیدکنندگان و سرمایه گذاران مستقیم به دست شما می رسد. گاهی این همیتی که برای بعضی از فیلم ها و رسیدن آن به گیشه دارید، لزوما برای سایر فیلم ها ندارید. به عنوان مثال ۶ ماه درباره حواشی اکران فیلم «قاتل اهلی» صحبت شد و تا به حال یک جمله رضایت آمیز از آقای لشکری قوچانی تهیه کننده این اثر نشنیدیم.

سرتیپی عنوان کرد: اتفاقا برای فیلمی مانند «آینه بغل» انرژی کمتری می گذاریم و قضیه «قاتل اهلی» مربوط به شرایط قبل از اکران است. من از فروش «قاتل اهلی» راضی ام چون با توجه به شرایط موجود فروش خوبی کرد.

وی با اشاره به مشکلات موجود اضافه کرد: بارها گفتم که تعداد سالن های سینما کم و تولید بالاست اما امسال فکر می کنم رکورد اکران را بشکنیم یعنی تاکنون ۷۳ فیلم به جز فیلم های «هنر و تجربه» اکران شده است که این درحالیست که در سال هایی ۴۵ فیلم اکران می شد و اکنون به ۸۰ فیلم رسیدیم.

اگرچه شرایط برای ساخت فیلم راحت تر از گذشته شده است اما برنامه ریزی برای اکران نداریمسرتیپی با اشاره به تعداد زیاد فیلم های تولیدی اظهار کرد: مشکل ما تعداد زیاد تولید فیلم است و اینکه اگرچه شرایط برای ساخت فیلم راحت تر از گذشته شده است اما برنامه ریزی برای اکران نداریم. در این شرایط زیادتر از حد بودن تعداد فیلم ها و نبود برنامه ریزی منظم باعث می شود، نتوانیم فیلم ها را در کل سال تقسیم کنیم ما حتی یک فیلم به صورت گروه آزاد در ۶ ماه اول سال نداشتیم اما در ۶ ماه دوم بیشتر بود.

وی تصریح کرد: اگر اکران و ژانرهای گوناگون فیلم بررسی شود، اوضاع بهتر می شود یعنی گاهی ۲ ماه یک فیلم کمدی نداریم و گاهی در نیمه دوم سال سه فیلم کمدی با هم اکران می شود.

سرتیپی در بخش دیگر سخنان خود درباره فیلم سوزی سخن گفت و بیان کرد: می توانیم به جز فیلم سوزی از عبارت سانس سوزی هم استفاده کنیم چون یکسری فیلم ها سانس ها را از سینما می گیرند و فیلم هایی که می توانند سانس های بهتری داشته باشند، محروم می شوند. به عنوان مثال در فلان سینما که چند سالن دارد، مجبور هستند فیلم ها را با پنج یا هفت نفر اکران کنند و بعضی از فیلم ها که مردم علاقمند به آن ها هستند از اکران باز می مانند. موضوع اصلی این است که سالن کم داریم و اگر دست سینمادارها و فیلم های خوب را باز بگذاریم، سرمایه گذاران بخش خصوصی هم بیشتر وارد می شوند.

این پخش کننده درباره نارضایتی تهیه کنندگان از اکران فیلم گفت: اصلی ترین مشکل این است که سالن کم داریم و جزو ۱۰ کشور تولیدکننده فیلم هستیم البته در عین حال در فقر کامل نیستیم و گاهی مجتمع های سینمایی مثل کوروش و مگامال تحولات بسیاری به وجود می آورند.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم سال دیگر این مشکلات کمتر شود البته سالن ها در حال افزایش هستند و حتی سالن های زیادی در شهرستان افتتاح می شوند و فیلم های خوبی هم در ژانرهای مختلف داریم. سال ۹۶ نقطه عطفی برای ما بود و امیدوارم سال های بعد هم همین طور باشد.